Windowsiin käynnistyvän koneen tyhjentäminen
-
Voiko Windowsiin käynnistyvän koneen tyhjentää ihan vain menemällä Tämä tietokone -> hiiren oikea Windows (C:):n kohdalla -> Alusta...?
-
Ei onnistu eikä formatointi edes poista dataa kovalevyltä.
-
@mikropiltti Miten se onnistuu? Vai onko Knoppix ainoa järkevä vaihtoehto?
-
Jokin boottaava media on hyvä lähtökohta. Knoppixilla saa myös datat ylikirjoitettua.
On niitä varmaan vaikka mitä, mutta itse tuppaan käyttämään avoimia ja ilmaisia työkaluja.
Onko kyseessä perinteinen HDD vaiko SSD? Jälkimmäisen kunnollinen datasta putsaaminen vaatii hiukka erilaista lähestymistä.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Windowsiin käynnistyvän koneen tyhjentäminen:
Onko kyseessä perinteinen HDD vaiko SSD? Jälkimmäisen kunnollinen datasta putsaaminen vaatii hiukka erilaista lähestymistä.
SSD.
-
SSD kannattaa tyhjentää levyn firmiksen secure erasella (onnaa Knoppixilla komentoriviltä) ja ehkäpä vielä päälle partitioida, formatoida ja täyttää levy filetasolla pupulla.
-
@mikropiltti Kaipaan vaihe vaiheelta -ohjeet. Google auttanee. Viimeiseen vaiheeseen voinen lainata ohjeet aiemmasta ketjusta, joka käsittelee kiintolevyn tyhjennystä?
-
Aiempi ylikirjoitusohje (dd:llä device täyteen puppua) ei toimi kunnolla SSD:lle (voi senkin tehdä). Siksi SSD tyhjennetään sen oman firmiksen secure erasella. Ja lopuksi ainakin itse vielä täyttäisin levyn randompupulla.
Kattele sitä erase vaihetta vaikka täältä (en muista ulkoa miten se tarkalleen menee): https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Perform_a_SSD_Secure_Erase
Erasen jälkeen jos partitioit ja formatoit (ext4fs tai muu, jossa ei käytännössä ole yksittäiselle fileelle kokorajoitusta) levyn yhteen palaan, voit täyttää sen pupulla tyyliin (kirjoitus loppuu, kun levy tulee täyteen):
dd if=/dev/urandom of=puppufile
Jokunen paikka jää ylikirjoittamatta, mutta tuo on melko hyvä varmistus siihen secure erasen päälle.
-
Viesti poistettu.
-
Poistitko @peran tuon viestin tarkoituksella?
-
Jaa Darik ei tehoa SSDhen?
-
@olli-vänskä-mb sanoi ryhmässä Windowsiin käynnistyvän koneen tyhjentäminen:
Poistitko @peran tuon viestin tarkoituksella?
Jep, kyseessä oli Windows-kone, josta minulla ei ole tietoa sisältääkö se Windows asennusosion, jolloin tuo dd-käskyni saattaa kirjoittaa sen päälle. Se ei ehkä ole toivottavaa, vaikkakin tuhoaakin levyn tiedot totaalisesti.
Minulla tosiaan on vain yksi Win-kone, ja käytän sitä vain pysyäkseni Windowsin kehityksestä jyvällä.
Mikäli tuosta ei ole haittaa Windowsille, niin saa sen poiston palauttaa.
-
@peran Ei, annetaan olla vaan noin.
-
Jaa Darik ei tehoa SSDhen?
Ei kunnolla, koska SSD ihan itse päättää minne kirjoittaa. Ei siis välttämättä ollenkaan kirjoita esim. blokille 3468796, jonka DBAN tahtoo jyrätä.
-
Jos laiska on, ei Seiffi (www.seiffi.fi) maksa paljoa. ( @Olli-Vänskä-MB Foorumin ulkoisen hyperlinkin luonti ei toimi. Eikä näköjään tägääminenkään... heti sulkeen jälkeen.)
-
Vaatii toki luottamusta moisen käyttäminen - myös Postiin.
Itse en ole niiin laiska / luota.
-
@androidikko sanoi ryhmässä Windowsiin käynnistyvän koneen tyhjentäminen:
Jos laiska on, ei Seiffi (www.seiffi.fi) maksa paljoa. ( @Olli-Vänskä-MB Foorumin ulkoisen hyperlinkin luonti ei toimi. Eikä näköjään tägääminenkään... heti sulkeen jälkeen.)
Hyvinhän tuo Seiffin linkki toimii?
-
Mitä lie oli Flash Quixotella mielessä. Toka linkki "ei toimi" alla ainakin on kuralla.
-
Jos on laiska niin hajoittaa sen levyn vasaralla/nuijalla/lekalla.
Juu ei mitään linkkiä tartte luoda, senkun postaa urlin.