Sähköhäiriöitä

• Täällä sähköbussit ääntelee joskus samalla tavalla kuin tietokonekaiuttimet kun ne ottavat sähköhäiriötä jostain toisesta laitteesta, liikennöitsijä sanoo ettei huolta mutta ei oikein vakuuttanut.

• Huolet pois! Hyvällä tsäkällä saat kiharat.

Ei taida olla sähködösiä täällä.

• @mikropiltti

On niitä Epsoossa ja muualla H(ö)S(se)L(i) alueella, ei niitä täällä ole sen kummemmin merkitty ja ilmeisesti sähködösät on BYDiltä ja diisselit Volvolta. Diisselibussissa ei taida olla noita USB-latureita (Pingunäytöt bugaa molemmissa (Bios-näkymä on aika tuttu näky)).

• @marko-forssell : "On niitä Epsoossa".
    Minä olen käynyt Helsingissä. Siellä on nykyään batteribusseja eli niissä on niin isot akut, että niillä bussi kulkee ainakin kymmeniä kilometrejä. Päätepysäkillä bussin akkuja ladataan. Tällä välin kuljettaja voi käydä tyhjentämässä.
    Niitä menneiden vuosikymmenien sähköbusseja (trolleybussi), joissa oli katolla pitkä aisa ja jotka ottivat virran kadun yläpuolella kulkevasta ajolangasta, ei ole enää näkynyt.
    Batteribusseista lähtee hyvin vieno ääni, kun ne lähtevät liikkeelle. Toisaalta samantapainen ääni lähtee battereilla kulkevista henkilöautoistakin, joten en ole huolestunut asiasta.
    Uusissa busseissa, sekä diesel-busseissa että sähköbusseissa, on matkustajien käytettävissä USB-liittimet, joista voi ladata matkapuhelimen akkua. Olen nähnyt niitä myös käytettävän. Musiikkia niiden kautta ei voi ladata.

• Tämän (ennustuksen?) mukaan HSL:llä olisi 14% sähköbusseja. En ole kiinnittänyt huomiota.

https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit

Kaasubusseja olen nähnyt (tuplamummoarkku katolla).

• @mikropiltti

Kaasubusseja (kuten kakskerrosbusseja) kokeiltiin täällä (tai no eka oli vain paikallisliikenteessä ja toka oli kuntarajat ylittävässä liikenteessä) mutta ei yleistyneet vissiin sen takia kun niissä "haisi" joten niissä matkustaminen ei ollut täysin mukavaa (muutaman kerran istuin kyydissä kun menin Jimmsiin ja tulin Jimmsistä (silloin kun se oli korvessa (no korvessa se on yhä mutta toisella puolen kaupunkia)).

Tiedä missä täällä ladataan busseja (ne vuorot mitä minä käytän menevät n. 10 minuutin välein ja siinä ajassa ei välttämättä paljoa latailla) kun kertaalleen on bussia pitänyt vaihtaa kun ilmeisesti virta loppu(/oli vähissä) ja joitakin vuoroja on peruttu.