selainten iso muutos wasm?
-
Alkaakohan webassembly korvaamaan javascriptiä ja missä määrin? Blazor ainakin vaikutti kovin helpolta ja mukavalta. Monellakin tapaa. Minun mielestäni. Millaisia kokemuksia teillä on muista kielistä ja kirjastoista?
No ihan sama. Ainakaan js ei ole Ainoa Toimiva Tapa enää rämpätä selainta.
-
Vaikka korvaisikin niin taitaa tuki JSlle jäädä että vanhemmat sivut toimivat tai sitten emuloidaan JSää.
-
En usko myöskään että js katoaa, mutta siihen varmaankin tulee kaikenlaista vaihtoehtoa rinnalle.
-
Ei se minun mielestäni ole JavaScriptiä kokonaan korvaava tekniikka, mutta kyllä wasb:lla on oma paikkansa selaimen kielenä.
Vähän vastaavasti kuin python ja C/C++, eli molemmat toimivat, mutta python ajetaan ajonaikana ja C/C++-käännetään assembleriksi.
Nopeutta vaativissa siis käytetään C/C++ tai Wasb:ia, mutta nopeutta vähemmän tarvittavissa ohjelmissa käy yhtä hyvin JavaScript.
-
Vaan kuka haluaa ajaa selaimessaan jotain binäärimössöä, johon voi olla piilotettuna mitä vaan. Moskan ja tihulaisten hutkinta muuttuu monta pykälää vaikeammaksi.
-
@mikropiltti Mitä eroa on onko se binäärimössöä vai ei, jos ei sitä kuitenkaan lue ja ymmärrä? Jotkut kyl blokkaa javascriptin kokonaan, mutta samalla lakkaa osa sivuista toimimasta.
-
Myös selainliitännäinen voi ne "lukea". Minä blokkaan kasoittain saitteja/javascriptejä ja sivut edelleen toimivat tarpeeksi hyvin.
-
Fair enough
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä selainten iso muutos wasm?:
Vaan kuka haluaa ajaa selaimessaan jotain binäärimössöä, johon voi olla piilotettuna mitä vaan. Moskan ja tihulaisten hutkinta muuttuu monta pykälää vaikeammaksi.
Itse ainakin haluan ajaa binääriä ainakin näissä
kahdessakolmessa tapauksessa:- Selainpeleissä.
- 3D-mallien pyörittämisessä.
- WEB-pohjaisten prosessori-/tietokone-emulaattorien ajamisessa.
3D-mallinnuksessakin saattaisin ajaa, mutta en mallintaisi selaimella, kun olen sen verran vanhanaikainen.
Tosin WASM on lähempänä tavukoodia, kuin puhdasta assembleria. Tietenkin sen takia, että sen pitää pystyä toimimaan kaikilla prosessoreilla. (Siis lähinnä arm:ssa ja amd:ssa.)
-
En ole ammattilainen. Silti sanon, etten usko js:n/pythonin olevan sen helpompaa ja sopivampaa webbiin kuin c# ja blazorinkaan. Itseasiassa blazor tuntuu helpommalta. Ei tarvitse useaa kieltä samassa hommassa, voi käyttää samat samoja malleja serveri/client puolella tietokannan kanssa kommunikointiin ja (de)serialisointiin. Razor templating kieleen voi pistää sekaan c# lausekkeita @() syntaksilla, joten sen oppiminen on tosi kivutonta koska syntaksi on lähes c# syntaksia. Tyypit tarkistetaan käännön aikana ja idekin tuntuu auttavan paremmin kuin js kanssa. On tietty Typescript, juu. En sano, että se olisi jokin ultimate valinta, vaan konkreettinen toimiva vaihtoehto. Ei wasmin tarvitse olla malloc() ja free() kutsuja, structeja ja nollatavuun terminoituja stringejä suorituskyvyn toivossa. Imho. Noh. React on wanha ja sille on varmaankin vino pino valmista materiaalia jota voi uusiokäyttää.