Windows backup

• Olen koneen joutunut viemään takaisin kauppaan jo kaksi kertaa sisäänpääsy vikojen takia ja mietin voiko windows 11:sta tehdä varmuuskopio tai muunlainen että jos koneeseen ei jonkin vian takia pääse sisään sitä pystyisi käyttämään windowksen korjaamiseen.

• Väittävät, että voi tehdä. Huomioi, että tarvitset palautukseen boottaavan Windows 11 asennusmedian tms.

https://www.windowscentral.com/how-create-full-backup-your-windows-11-pc

Itse backuppaan vain datat ja nekin ihan sellaisenaan (ei millään varsimaisella backup ohjelmalla tai pakattuna).

• Mitähän Windows tykkää linuxin dd:llä tehtyyn levykuvaan ?

Olen joskus ottanut dd:llä levykuvia, mutta en ole koskaan yrittänyt palauttaa niitä, niin en tiedä mitä Winukka tykkää siitä. Luulisi periaatteessa toimivan.

Tosin jos tuon osaa tehdä ilman googlausta, niin silloin pärjänneen yleisesti ottaen muutenkin ilman Winukkaa.

• Ainakin sama(nlaise)lle levylle palautus toimii.

Itse suosin moisissa tapauksissa Clonezillaa. Turha vapaita sektoreita, swappifilettä yms. on dd:llä backupata.

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Windows backup:

Ainakin sama(nlaise)lle levylle palautus toimii.

Itse suosin moisissa tapauksissa Clonezillaa. Turha vapaita sektoreita, swappifilettä yms. on dd:llä backupata.

Itse olen sen verran laiska, etten jaksa etsiä cloonaustyökaluja ympäri nettiä, vaan otan jonkin livelevyn/LiveUSBtikun (ja niitähän löytyy), jossa on linukka, ja laitan loitsut, joilla tehdään levykuva. Tosin gz-pakkaan, jolloin ei tule 1:1-een levykuvaa, mutta jos on kauankäytetty levy, niin silloin tulee pakattua myös vapaat sektorit (muinakin kuin nollina). Toki varmuuskopioin turhan swapin, jonka mainitsit.

Tyhjä kiintolevy uutena pakkautuu mukavasti noin 1:100 - parhaimmillaan.