Windows 98 SE käyttöön

• @mikropiltti kirjoitti "Sorry, useat Win 98 CD:t tuppaavat vaatimaan bootikorpun/lerpun"
    Näin on, jos Windows 98 asennetaan puhtaalle kiintolevylle pääkäyttöjärjestelmäksi. Oraclen VirtualBOX asensi Windows 98:n ilman boottikorppua. Seuraavaksi otan käyttöön Hyper-V:n. Vaattiiko se boottikorpun? Windows 98:n julkaisun aikaan lerppuasemat olivat jo kadonneet PC:stä. Minulla on lerppu. Tuli jonkin kirjan mukana Windows 3:n aikaan tai mahdollisesti ennen sitä. Koskaan minulla ei ole ollut lerppuasemaa.

• @mikropiltti kirjoitti: " Virtuaalikone asennetaan ISOlta bootaten, ei sitä mihinkään tarvitse purkaa."
    Ei minulla ainakaan ollut ISO-tiedostoa käytettävissä, kun asensin virtuaalikonetta. Asensin Windows 98 SE:n CD-ROMilta, jonka sain vuonna 1999, kun kävin ostamassa tietokoneen. Windows 10:een asensin ensin Oraclen VirtualBOXin. VirtualBOXin kautta näin Windows 98:n asennuslevyllä olevan Setup-tiedoston. Setup-tiedostoa piti näpäyttää kahdesti hiiren vasemmalla näppäimellä ja siitä se virtuaalikoneen asennus alkoi.

• Sama kuvio toki ISOlla ja oikealla CD:llä. Tosin mitään setuppia ei voi klikkailla, jos koneessa ei jo ole Winukkaa.

• Siis jos CD ei ole boottaava (outoa tosin, jos silloin setupia pitäisi erikseen liksautella) tai käytä boottikorppua tai...

• Viesti poistettu.

• Viesti poistettu.

• @mikropiltti kirjoitti: "Tosin mitään setuppia ei voi klikkailla, jos koneessa ei jo ole Winukkaa."
    Sinulta jäi huomaamatta, että koneessa oli jo valmiina Windows 10 Pro. Sen lisäksi olin asentanut Oracle VirtualBOXin. Vasta sen jälkeen rupesin asentamaan virtuaali-pc:tä, jonka käyttöjärjestelmäksi tuli Windows 98 SE. VirtualBOXin kautta pääsin klikkaamaan Windows 98 SE:n asennuslevyllä olevaan setup-tiedostoa.

• @pertti-savimäki sanoi ryhmässä Windows 98 SE käyttöön:

@marko-forssell kirjoitti: "maailmalla myyty liuta väärennettyjä Win9x, XP ja 10 joilta asennettaessa samalla asentuu pöpöjä koneelle."
    Nimenomaan, sitä olen yrittänyt sinulle kertoa, että tiedostoja tulee ladata vain tunnetuista ja luotettavista lähteistä. Kaikissa latauksissa ei ole vaaraa viruksista, kuten väitit.

Windows 10 edeltäviä käyttiksiä ei saane mistään luotettavasta lähteestä ladattua enää (eikä täysin luotettavaa myyntipaikkaa ole) ja kaikissa latauksissa on riski sillä ohjelmiston palvelin on voitu korkata ja sinne on ladattu muokattu versio.

• @marko-forssell kirjoitti: " Windows 10 edeltäviä käyttiksiä ei saane mistään luotettavasta lähteestä ladattua enää"
    No ainakin Windows 7:n pystyy vielä lataamaan Microsoftin sivulta, kun tietää, miten se tehdään. Toinen luotettava keino on ostaa alkuperäinen, joko käytetty tai käyttämätön, Windowsin asennuslevy (CD-ROM). Niitä löytyy silloin tällöin. Minullakin on Windows 95 (+USB-tuki), Windows 98 Second Edition ja Windows 7 Pro -asennuslevyt CD-levyjen säilytyslaatikossa.

• Sinulta jäi huomaamatta, että koneessa oli jo valmiina Windows 10 Pro. Sen lisäksi olin asentanut Oracle VirtualBOXin. Vasta sen jälkeen rupesin asentamaan virtuaali-pc:tä, jonka käyttöjärjestelmäksi tuli Windows 98 SE. VirtualBOXin kautta pääsin klikkaamaan Windows 98 SE:n asennuslevyllä olevaan setup-tiedostoa.

Hiukka nyt epäilen muistikuviasi.