Nvidian näytönohjaimen tekoälyn käyttöön ottaminen

• Olen lukenut monet arvostelut ja vertailut näytönohjaimista, siellä on aina ne kolme peliä. Myös mainitaan nykyään DLSS ominaisuus Nvidia:n näytönohjaimissa, mutta kyseisen tekoälyn saa myös käyttöön jokaisessa pelissä, jos on RTX kortti (toimii luultavasti jotenkuten myös GTX kortilla, jos käyttää kuvan skaalaustoimintoa (NIS:ä)). Se myös parantaa kuvaa huomattavasti, mutta pitää fps arvot hyvinä. MB voisi jossain välissä kokeilla miten kuva paranee sitä käyttäessä ja miten se vaikuttaa FPS arvoihin. Hyvänä esimerkki pelinä voi käyttää vaikka Destiny2 peliä ja vaikka kortilla RTX3060, mutta paremmat kortit tekevät asian paremmin, mutta eroa voi olla hankala huomata. Peliä tosin pitää myös pelata, tekoäly ei saa laskettua optimaalisia arvoja hetkessä. Mutta itse ole ollut varsin tyytyväinen kuvan paranemiseen pelituntien kertyessä. Tekoälyn saa työskentelemään täydellä teholla, kun valitsee Nvidia:n ohjauspaneelista *käytä 3d-kuvan lisäasetuksia ja sitten valitsee 3d-asetusten hallinnasta DRS tekijät 1.75x DL; 2.25x DL, kun pelistä sitten valitsee tätä vastaavan näytöntarkkuuden (joka on minun tapauksessa 3413x1920 tai 3840x2160, koska näyttöni on 2560x1440-näyttö) näytön ohjain piirtää kuvan tarkempana ja palauttaa sen näytön normaaliin tarkkuuteen. Tämä toiminto oli ennenkin käytössä, mutta ilman tekoälyä, nyt se laskee kuvan kolmiulotteiseksi eli leikkii varjoilla ja valoilla loistavasti, myös heijastumat paranevat peli tuntien kertyessä, mutta FPS pysyy samana 🙂 Tämä toimii kaikissa peleissä, mutta uusimmissa peleissä tulee pelin omat ominaisuudet niin raskaaksi, ettei kuvaa kannata enää piirtää ensin korkeammalla tarkkuudella. Monet reunanpehmennykset voi ottaa pelistä pois, myös monia muitakin säätöjä voi tiputtaa alhaisiksi, maun mukaan, tekoäly kyllä virittelee kuvan loistavaksi. Mutta se vaatii peli tunteja, se ei tapahdu muutaman tunnin aikana, vaan jatkuvalla prosessilla. Mitä vanhempi peli, sitä paremmalta se alkaa näyttämään 🙂

• @rahkoi

Muutama rivinvaihto ja välimerkki auttaisi asiaa eli tekstin lukemista.