Senioriystävällinen näppäimistö
-
Kirjoittelen jälleen mummoni puolesta. Nyt olisi hakusessa seniorille sopiva, suomea ymmärtävä näppäimistö. Android Onen mukana tuleva Gboard on hieman liian hankala, koska kirjaimet ovat niin lähekkäin.
-
joku näistä https://www.androidcentral.com/best-keyboard-android?
-
Kai huomasit, että Gboardia voi tunettaa korkeuden ja näppisten reunojen merkkaamisen osalta? Joitain turhia namiskoja ja hämmentäviä toiminteita saa pois (ja lisättyä).
Näppis on yksi niitä softia, jonka kanssa en missään tapauksessa luottaisi johonkin satunnaiseen Google Play appsiin! Ainoastaan tätä olen joskus luurin mukana tulleen näppiksen lisäksi käyttänyt.
Mainitusta Hacker's Keyboardista saattaa saada tunetettua mummolle suuren riisutun näppiksen. Säädöt ovat monipuoliset, ainakin puoleen ruutuun saa näppiksen kasvatettua, rivien määrääksi voi muistaakseni valita (riippuuu tosin pysty/vaaka kuviosta) 4 tai 5 + mahdollinen numerorivi jne.
-
@mikropiltti Korkeuden säädön huomasin, ja löysin äsken myös näppäimien reunat esille tuovan asetuksen. Kiitos! Kokeillaan, josko pelkät reunat auttavat riittävästi.
-
@marko-forssell Vain Gboard ja SwiftKey taitavat osata suomea?
-
@androidikko minullakin on iso-eno, joka on kovasti valittanut gboardista, mutta näppäimistöasetuksista löytyy asetus, jolla voi asettaa reunat näppäimiin. Tämä auttoi kummasti!
-
Itse käytän MessagEase-näppäimistöä, koska siinä on suuret näppäimet ja valtaisa joukko erikoismerkkejä. – Android-laitteelle löytyy ohjeistusta (suomeksi) esim. Hopeinen omana -foorumilta: MessagEase-näppäimistö
Huomaa, että voit käyttää useita näppäimistöasetteluja, joille voit asettaa eri värit, joka helpottaa kovasti asettelujen tunnistamista. Vaihto asettelujen välillä tapahtuu edestakaisella sormieleellä lennossa.
Käytän näppäimistöä myös iOS- ja iPadOS-laitteissa, ks. iPhone/iPad FAQ
Suosittelen lämpimästi!
-
Ja kysymys kuuluu että onko tuossa tuki på Finska?
-
@marko-forssell
Anteeksi, en näköjään lukenut kysymystä aivan ajatuksen kanssa. Olen niin tottunut siihen, että ohjeet pitää selvittää vaikka ei englantia osaisikaan. Omakin englannin taitoni on Google-kääntäjän varassa.Vaikka suomenkielinen tuki (= suomenkieliset ohjeet) puuttuu, olen sitä mieltä, että MessagEase on oikein sopiva näppäimistö meille senioreille.
-
Vaikka suomenkielinen tuki puuttuu, olen sitä mieltä, että MessagEase on oikein sopiva näppäimistö meille senioreille.
On se melko ankea, jos esim. öäå uupuvat. Vai mitä tuen uupuminen meinaa?
-
@mikropiltti
Eivät puutu! Voit kirjoittaa ääkköset jopa perusversiossa (en)a + ¨
jne. tai ladata Android-versiossa suomi-näppäimistön täältä. iOS/iPadOS-versiossa on jo valmiina suomi-näppäimistöasettelu.Android-version osalta kannattaa lukaista vielä tuo ohjeistus suomeksi Hopeinen omana -foorumilta.
P.S.
Korostettakoon vielä, että MessagEase-näppäimistön mukana tulevat ohjeet ovat mm. englanniksi, mutta eivät suomeksi.Tässä vielä kuvakaappaus Android-laitteissa käyttämästäni/muokkaamastani englanti–suomi–saksa–esperanto-versiosta:
-
@androidikko
Myös Fleksy-näppäimistöstä löytyy suomi-näppäimistöasettelu.
-
Keybee-näppäimistö on yksi varteenotettava vaihtoehto seniorille. Siinä on isot näppäimet ja maksullista versiota voi muokata mieleisekseen. Tässä oma kokeiluni suomi–esperanto-näppäimistöksi. Katso myös Hopeinen omena -foorumin Android-keskustelun viesti: Keybee-näppäimistö.