Miten vanhat pelit saa toimimaan uudella Windowsilla?
-
@Kaj-Laaksonen aloittelee uutta juttusarjaa. Onko kokemuksia vanhojen pelien elvyttämisestä?
Kupletin juonena oli muutamia kuukausia sitten tämä:
-
-
Jutussa kerroin viidestä eri konstista herättää vanhat pelit toimimaan. Todennäköisesti on paljon muitakin kikkoja, joista olisi nasta kuulla. On nimittäin sellainen kutina, että muutamien pelien kanssa tulee erityisen paljon ongelmia.
-
@mikropiltti Niin pelithän tunnetusti toimii ongelmitta Linuxilla.
-
Eli siis olen nostanut siivet ylös aikaa sitten mallissa vanhat pelit uudessa Winukassa. Hygieenisin ratkaisu on usein Linux ja Wine:
Suosin silti "vanha Winukka vanhassa raudassa" mallia. Saa kiinni sen putkimonitorinkin.
Kokeilemani virtuaalikonekuviot ovat olleet liian kökköjä. DOSBoxin päälle Winukka (3.x ja 9x) kuviota en ole kokeillut.
-
Kieltämättä Linux ja Wine on kyllä kokeilemisen arvoinen vaihtoehto. En vaan haluaisi tehdä tuplabuuttia omalle koneelle vaan sen takia, vaan pitäisi kaivella erillinen kone vain tuota varten.
-
Ja DOSsipeleille sama juttu, alkup. rauta rulettaa.
DOSBox on perushätäratkaisu uuteen käyttikseen vaan ihan oikea PC emulaattori lienee jo pykälän parempi. En vaan tällä hetkellä ole kartalla mikä on paras PC emu, luulemma tämä: http://pcem-emulator.co.uk/
-
Samaa mieltä siitä että oikea rauta paras, mutta mihin ajanjaksoon, tai pikemminkin Wintoosan versioon tähtäät? Win95/98, XP vai joku muu? Ei nyt Vistaa ainakaan. Varastossa olisi odottamassa pari vanhaa raatoa, joissa olisi melko lailla kaikki valmiina. Pitäisi vaan alkaa herättämään niitä henkiin.
Kiitti PCEM-vinkistä. Menee tsekkaukseen.
-
En kyllä ymmärrä miten kohta 5 eli abandonware auttaa vanhan pelin toimimaan saamisessa uudessa Winukassa. Sama antiikkinen versio sekin on.
t: kopsaa surutta vanhemmat pelit
@Kaj-Laaksonen joko muuten kokeilit simulaattoria? https://keskustelu.mikrobitti.fi/topic/1017/harjoitteletteko-edelleen-tällä-simulaattorilla
-
mutta mihin ajanjaksoon, tai pikemminkin Wintoosan versioon tähtäät
Kaikkeen tähtään. Minulle on riittänyt DOSsin lisäksi Win98SE ja XP (saattaa myös Win 3.1 olla asennettuna oikeaan rautaan). Kuten taisitkin kirjoittaa, niin tuon jälkeiset softat tuppaavat toimimaan edelleen uusimmallakin Winukalla (pl. jotkin rootkimaiset kopiosuojaukset).
-
Googlen mukaan wine:n voi asentaa myös Windowsiin...
... tosin sen mukaan pitäisi ensin asentaa Cygwin.Itse kokeilisin Windows 11:lla, että toimisiko (Esim. Ubuntun repoista) asennettuun DLS:ään asentaa Wine.
Windows 10:n DSL:ään joutuneen tekemään jotakin purkkia, jotta saa Linux:n X:n toimimaan, etenkin jos tarkoituksena on käyttää grafiikkakiihdytystä.
Itse olen niin laiska pelaamaan, jotten tarvitse moninaisia pelejä. SuperTux-Kart ja SuperTux-riittävät. Niiden kanssa ei tarvitse säätää millään ympäristöllä (Ellei halua peliohjaimilla pelata pelejä).
-
@mikropiltti Nojuu, ehkä jutussa olisi voinut täsmentää, että abandonware on paikallaan lähinnä silloin kun peli on joskus ostettu, mutta fyysinen media on kadonnut tai koneessa ei esim. ole cd/dvd-asemaa.
Toi bitin toimittelija -simulaattori vaikuttaa sellaiselta, ettei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa...
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että vanhat pelit pitäisi olla vapaasti kaikkien saatavilla. Raja voisi olla vaikkapa 20 vuoden kohdalla.
-
@kaj-laaksonen sanoi ryhmässä Miten vanhat pelit saa toimimaan uudella Windowsilla?:
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että vanhat pelit pitäisi olla vapaasti kaikkien saatavilla. Raja voisi olla vaikkapa 20 vuoden kohdalla.
+1
Mielestäni on törkeätä, että tekijänoikeudet ovat voimassa järjettömän pitkään, jopa tekijän kuoleman jälkeen. Hieman järjellinen tekijänoikeuden maksimi mielestäni pitäisi olla 25 vuotta, joka käsittääkseni on patenttien voimassaoloaika.
-
Moni Win9x peli toimii vielä XPllä (ja jotkut vielä 7lla) mutta siihen sitten tarvitaan sopivaa rautaa (ainakin näytönohjain jolle löytyy XP ajurit). Toki paras olisi Win9x kone mutta siinä sitten on ongelmana sen raudan saaminen.
-
Se on tehty aikoinaan koska moni Disneyn varhaisista leffoista (ja hahmoista) uhkasi tulla vapaata tavaraa, no nyt sitten mm. Mikin varhaisin esiintyminen on vapaata tavaraa mutta ei ole näkynyt mitään siihen perustuvaa.
-
Toki paras olisi Win9x kone mutta siinä sitten on ongelmana sen raudan saaminen.
Muropaketin kirppikseltä ostin "uuden" 486 emon kun vanha kilahti. Harmi vaan ettei moista enää ole (siis Muron kirppiksiä). Taitaa tosin Muro olla aika muruina nykyään ja https://www.io-tech.fi/ kelvollisempi seuraaja.
-
Win98SE minulla tosin pörrää Pentium II koneessa.
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Miten vanhat pelit saa toimimaan uudella Windowsilla?:
Se on tehty aikoinaan koska moni Disneyn varhaisista leffoista (ja hahmoista) uhkasi tulla vapaata tavaraa, no nyt sitten mm. Mikin varhaisin esiintyminen on vapaata tavaraa mutta ei ole näkynyt mitään siihen perustuvaa.
Olen kyllä siitä tietoinen, mutta ei Walt Disney itse enää niitä tekijänoikeuksia ole vaatimassa, kun on muutama metri multaa päällä.
-
Olen kyllä siitä tietoinen, mutta ei Walt Disney itse enää niitä tekijänoikeuksia ole vaatimassa, kun on muutama metri multaa päällä.
Eipä ole, ukko on pakastimessa!
-
tai koneessa ei esim. ole cd/dvd-asemaa
Kepeet on sulla haasteet ;o
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Miten vanhat pelit saa toimimaan uudella Windowsilla?:
Eipä ole, ukko on pakastimessa!
Joo sellaisiakin huhuja on liikkeellä.