Kuvista täysin mustavalkoisia.
-
Minulla on png-kuvatiedostoja, joissa on vaalean harmaata tekstiä tumman harmaalla taustalla. Onko Windowsissa sellaista kuvankäsittelyohjelmaa, joilla kuvista saisi täysin musta-valkoisia, siten että tekstistä tulisi mustaa ja tausta olisi valkoinen? Jos ei käyttöjärjestelmän mukana ole sellaista ohjelmaa, mikä olisi helppo ja nopeasti opittava ohjelma?
-
Siihen käy lähes mikä tahansa kuvankäsittelyohjelma. Esim. Gimp.
Kuvankäsittelyohjelmasta on etsittävä toiminto Treshold tai suomeksi kynnysarvo. Gimpissä se löytyy Colors->Treshold
Toki ohjelmointitaitoinen tekee sen itse, jos ei valmiit kelpaa.
Edit - Tosin Gimp ei ole välttämättä helppo ja nopeasti opittava ohjelma, jos tarvitsee tehdä jotakin vaikeampaa hommaa.
Edit 2 - Lisäksi Gimp:llä tehtäessä kuvat pitää käsitellä yksi kerrallaan. Jos homman haluaa tehdä yhdellä kertaa monia kuvia kerrallaan, niin silloin joku muu ohjelma on varmastikin kätevämpi. Siinä tapauksessa todennäköisesti tekisin sen joko C:llä (siis ohjelmointikielellä C/C++) tai imageMagick:llä ? Tosin omat taitoni ovat heikot kuvankäsittelyssä, mutta koen olevani vahvempi ohjelmoinnissa.
-
@peran kirjoitti: "Siinä tapauksessa todennäköisesti tekisin sen joko C:llä (siis ohjelmointikielellä C/C++) tai imageMagick:llä ?"
Kuvia on vain kaksi. Ei kannata vielä alkaa tehdä uutta ohjelmaa. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Yritän ensin etsiä Gimpistä tarvittavia ominaisuuksia.
-
@pertti-savimäki sanoi ryhmässä Kuvista täysin mustavalkoisia.:
Kuvia on vain kaksi. Ei kannata vielä alkaa tehdä uutta ohjelmaa. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Yritän ensin etsiä Gimpistä tarvittavia ominaisuuksia.
Silloin kannattaa valita Gimp:n valikoista: Colors ja sieltä Treshold, mikäli ymmärsin oikein tarpeesi.
-
Irfanviewissa saa ns. yhdellä napilla tehtyä harmaasävykuvia kunhan avaa image-valikon ensin tai sitten painaa suoraan ctrl+g.
-
Joku kuitenkin saattaa haluta säätää sitä mistä tehdään mustaa ja mistä valkoista. Voipi liittyä kontrastitason säätöön tms.
Ja minun ymmärrys ei riitä siihen mihin moista tarvitaan.
-
No jos oikein haluaa alkaa säätämään niin sitten voi olla että Gimpin työkalut loppuu kesken ja pitää raottaa lompakkoa.
-
@marko-forssell kirjoitti: "Irfanviewissa saa ns. yhdellä napilla tehtyä harmaasävykuvia".
Entäs jos ei halua harmaasävykuvia? Onnistuuko harmaasävykuvien muunto musta-valkoisiksi kuviksi? Sellaisiksi musta-valkokuviksi, joissa on vain 100% mustaa ja 100% valkoista. Kuvissa on tekstiä yksivärisellä tai lähes yksivärisellä harmaalla taustalla. Teksti pitäsi saada täysin mustaksi ja tausta täysin valkoiseksi.
-
@marko-forssell kirjoitti: "No jos oikein haluaa alkaa säätämään niin sitten voi olla että Gimpin työkalut loppuu kesken ja pitää raottaa lompakkoa."
No mitä sitten pitää ostaa, jos raotat lompakkoa ja haluan toivotun lopputuloksen. Voitko vastata kysymykseen arvoitusten sijaan. Lopputulokseksi haluan siis kuvia, joissa on vain mustaa ja valkoista, ilman harmaasävyjä. Ennen kuin raotat lompakko, aion kokeilla Peranin ohjetta. Ilmoitan, jos sillä ei ongelma ratkea.
-
@mikropiltti kirjoitti: "Joku kuitenkin saattaa haluta säätää sitä mistä tehdään mustaa ja mistä valkoista."
Nimenomaan! Ohjelmassa pitänee olla säätö, jolla määritellään kynnysarvo, jota tummemmat harmaasävyt muutetaan mustaksi ja jota vaaleammat tai yhtä vaaleat muutetaan valkoisiksi.
@mikropiltti kirjoitti edelleen: "Ja minun ymmärrys ei riitä"
Älä veli hyvä murehdi sitä. Olen jo ratkaissut, mihin kuvanmuutosta käytän.