Passkey saattaa tappaa olemassolosi hyvinkin nopeasti
-
Ihminen lakkaa olemasta, jos puhelin on hukassa tai varastetaaan. Et pääse edes ilmoittramaan minnekään, että sinun puhelimesi on varastettu. Et pääse pankkiin, koska konttoreita ei ole ja pitäisi tunnistautua, mutta tunnistautuminen ei onnistu.
Oletetaan, että salasanoja ei tarvita, kun puhelimeen saa passkeyn, jolla kirjaudutaan kaikkialle.
No, se passkeyn private key tallentuu puhelimen salauspiirin taakse. Ja kun se on varastettu, et pääse minnekään ja sinua ei ole. Tästäpä artikkeli ei osannut kertoa mitään.
-
Ihminen lakkaa olemasta, jos puhelin on hukassa tai varastetaaan.
Minun mielestäni ihminen on tyhmä sellainen (tiedän kyllä, että suht normaali tapaus nykyään), jos sitoo elämänsä luuriin. Ei haittaisi luurin hukkaaminen minua kovin paljoa (varsinkaan kun en säilytä korttejani luurin kotelon sivutaskussa). Minulle puhelin on puhelin, ei elämä. Esim. mitään raha-asioita en tee puhelimella.
Et pääse edes ilmoittramaan minnekään, että sinun puhelimesi on varastettu.
No jos asuu maalla. Ainakin Helsingin liepeillä on vielä operaattoreiden puoteja.
Et pääse pankkiin, koska konttoreita ei ole ja pitäisi tunnistautua, mutta tunnistautuminen ei onnistu.
Konttorit ovat hiton vähissä, mutta minulla kuitenkin on henkkari. Verkkopankkiin menen Linux tietsikan selaimella. Käytössä on tunnus, salasana ja tunnuslukutaulukko. Laskujen maksu kuitenkin hyytyisi varmennetekstariin. Pitäisi marssia sinne vähäiseen konttoriin (S-Pankilla auki mummoille arkisin klo 11-13 tjsp).
No, se passkeyn private key tallentuu puhelimen salauspiirin taakse. Ja kun se on varastettu, et pääse minnekään ja sinua ei ole.
Salasanat (siitäkö kyse?) minulla on kotona paperilla. Miksi tallettaisin ne nettiin pöllittäviksi?
https://thehackernews.com/2022/12/lastpass-admits-to-severe-data-breach.html
-
Mulla ei oo kännykässä mitään "hienouksia" koska siihen ei niitä saa ja sitten kun ehkä joskus vaihdan puhelimeen johon niitä voi saada niin ei siltikään, henkilökortti on muovinen, samoin pankkikortti, pankkitunnusluvut ovat paperilla ja salasanat päässä.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Passkey saattaa tappaa olemassolosi hyvinkin nopeasti:
Salasanat (siitäkö kyse?) minulla on kotona paperilla. Miksi tallettaisin ne nettiin pöllittäviksi?
https://thehackernews.com/2022/12/lastpass-admits-to-severe-data-breach.htmlEi, vaan kyse on Mikrobitin uusimman lehden artikkelista, jossa käsiteltiin salasanatonta tunnistaumista - ei siis salasanoja nettiin pöllittäviksi - jossa tunnistautuminen perustuu avainpareihin, joista toinen un julkinen ja toinen yksityinen. Sitä ysityistä säilytettäisiin puhelimessa ja sitä ei jaettaisi kellekään. Julkista sen sijaan saa jakaa ihan vapaasti kelle vaan, onhan se julkinen. Mutta kun puhelin katoaa, niin julkisilla avaimilla ei ole virkaa eikä sinua volida enää tunnistaa niiden perusteella etkä siis pääse kirjautumaan enää minnekään,,. ikinä ... vanhoille tileillesi palveluihin. Käyttöhistoriasi ja mahdolliset bittimaailman omistuksesi häviävät sen siliän tien kaikkial pilvistä ja palvelimista, joilla olet asioinut. Voit tehdä uuden. identiteetin luomalla uuden avainparin, mutta historiasi ei palaa, ikinä, vaan ewntinen bittimaailman historiasi on mennyttä pysyvästi. Ja jos muuta kirjautumistapaa ei tulevaisuudessa ole, häviät siis olemasta olemasta kaikkkien palveluiden mielestä, verottajan, voi olla hyväkin, mutta kun pankin tilillekään ei pääse rahojaan nostamaan, niin voi olla pahakin. Paketitkin jää noutamatta. No, jokin palautustavan ainakin verottaja tulee kekisimään, verotettavan kannalta helpon eli verot kyllä tulevat maksuun, mutta muilla toimijoilla ei ehkä ole niin kiirettä.
-
Joo isoilla teknologiafirmoilla on suunnitelmia päästä eroon salasanoista mutta en usko että onnistuvat.