Win 11 asennus
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Win 11 asennus:
No Dellin (ainakin) 1ssä läppärissä ei ole normaaleja USB-portteja vaan ainoastaan C-mallia https://www.dell.com/en-us/shop/dell-laptops/xps-13-laptop/spd/xps-13-9315-laptop (boottauksesta sovitinkappaleen kautta ei tietoa).
Kyllähän noita vain USB-C -liittimellä varustettuja tietokoneita on, mutta ettei boottaisi sillä !?
Toki noi USB-C-porttiset USB-muistit ovat varmaankin kalliimpia.
-
Hakukoneilu ei tuota muita tuloksia kuin Secure Boot jne estävät USB-bootin.
Eli jäämme odottamaan alkup. kysyjää.
-
Kiitos viesteistänne. Kyseessä on vanha läppäri. Sillä ei ole enää mitään "hyödyllistä" käyttöä, niin se on jonkinlainen testikone. Luin, et W11 voi asentaa myös sellaiseen koneeseen, joka ei täytä rautavaatimuksia. Sitä ajattelin kokeilla.
Läppäri on. Toshiba Satellite L500D. W10 toimii kohtalaisen hyvin.
-
@veka sanoi ryhmässä Win 11 asennus:
Kiitos viesteistänne. Kyseessä on vanha läppäri. Sillä ei ole enää mitään "hyödyllistä" käyttöä, niin se on jonkinlainen testikone. Luin, et W11 voi asentaa myös sellaiseen koneeseen, joka ei täytä rautavaatimuksia. Sitä ajattelin kokeilla.
Läppäri on. Toshiba Satellite L500D. W10 toimii kohtalaisen hyvin.Noilla spekseilla ei tosiaankaan ole mitään järkeä testata Windows 11:sta !!!
Se, että Windows 11 toimii myös joissakin koneissa, jotka eivät ole speksiltään Win 11:n mukaisia, ei tarkoita kaikkien Win 10-koneiden kanssa olisi niin...
Itselleni on hivenen yllättävää, että Win 10 toimii kohtuullisesti.Itse asentaisin kyseiseen koneeseen kevyt Linux-distron, joka saattaisi toimia kohtuullisen nopeasti tuossa koneessa surffilautana. Esimerkkeinä kevyt-distroista Debian pohjaiset Ubuntu Mate, Lubuntu tai ehkä itse Debian.
-
...tai ehkä itse Debian.
Tuo ei taida paljoa työpöytäpuoleen panostaa. Servereissä ilman X:ää yms. hyvä.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Win 11 asennus:
...tai ehkä itse Debian.
Tuo ei taida paljoa työpöytäpuoleen panostaa. Servereissä ilman X:ää yms. hyvä.
Joo, ei painopiste ole X:ssä, mutta siinä on sen verran vanhat softat ja kernelit, että jaksaa pyöriä heikommassakin koneessa, siksi ehkä Debian. Itse asentelin hiljattain Debianin vanhaan 32-bittiseen koneeseen. Ei ollut raketti ei, mutta kyllä se sentään toimi.
-
Voi asentaa W11sta mutta käyttäminen on taasen asia erikseen.
Jos haluat käyttää ko. läppäriä niin sitten Linux on paras vaihtoehto kuten esim. LinuxLite.
-
Tämä ei enää ole pop? Vaiko liian raskas?
Mintiä aikoinaan asentelin läppäreihin XP:n tilalle.
-
Mikrobitti uutisoi: Vuoden 2022 paras Linux-jakelu: kokeilussa Linux Mint 21.1 Vera
-
Raskaus riippuu karkista, Rocky pyörii ihan hyvin 2 Gigalla muistia (riippuen käytöstä) mutta Ubuntu hienolla työpöydällä vaatinee vähän enemmän resursseja.