Mitä eroa on näytöllä ja televisiolla

• Johtopäätös on harvinaisen selvä. Unohda televisiot jos käytät tietokonetta enimmäkseen pelaamiseen ja jos haluat korkean virkistystaajuuden myötä niin pehmeän ja sulavan liiketoiston kuin mahdollista.

Minulla tuppaa tietsikan näyttö olemaan max puoli metriä nenästä. Ei voi ostaa töllöä, kulahtaisi niska päätä käännellessä. En ole bongannut kenenkään tekevän laadukkaita pieniä töllöjä, koko senkus kasvaa kaiken aikaa.

Viimeiset reilu viisi vuotta olen kotona katellut 31,5" 4K näyttöä ja se on kaikin puolin passeli. Silmiä kyllä joutuu pyörittämään nähdäkseen kaiken. Ei haittaa desktop käytössä, koska nytkin on ruudulla tasan 10 eri ikkunaa auki ja ei niitä tarvitse nähdä kaikkia kerralla.

Leffa- ja pelipuolella nenäni on 180 cm ruudusta. Plasmani (full HD) täyttää loppukesällä 10 v, sitkeä yksilö (edelleen hyvää kuvaa antaa). Jos tuo 50" lelu ottaa ja hajoaa, ostan luultavasti tilalle 65" tuuman OLEDin. Sen kokoisen näen tarpeeksi hyvin kerralla päätä kääntämättä ja silmiä pyörittämättä.

• 100 tuuman telkku ei kiinnosta?

• @marko-forssell sanoi ryhmässä Mitä eroa on näytöllä ja televisiolla:

100 tuuman telkku ei kiinnosta?

No ei, katseluetäisyys on 180 cm eli 100" tuubi on aivan liian suuri.

• @mikropiltti Et ole katsellut tätä herraan Youtubesta, Herralla tosin windows mutta 3 isoa töllöä koneessaan, olen ymmärtänyt että sai fudut mikrosoftilta 15 v jälkeen.
    https://www.youtube.com/channel/UC1MwJy1R0nGQkXxRD9p-zTQ (Barnacules Nerdgasm)

• En minä Youtubessa (tai muuallakaan) ketään seuraa. Joskus jonkin satunnaisvideon katson.

Pelkkää PC:tä näyttäisi olevan tuolla herralla. Kalliiksi tulee, jos kaikissa on uusimmat näytönohjaimet jne. Itse en kyllä viitsisi ylläpitää kuin yhtä (modernia) peli PC:tä.

En tosin nykyiseen PC pelaamiseen juuri panosta, koska suurinta osaa peleistä ei voi omistaa. Pitää pyytää lupaa pelaamiseen Steamista/Epiciltä/Ubilta/EA:lta/jne. Ja toki Winukan käyttölupa pitää saada Mikkikseltä. Eihän nuo enää edes toimi n vuoden kuluttua, tuleva retroarvo tasan nolla.

• Vuosien saatossa HDMI:stä on kuitenkin ilmestynyt lukuisia keskenään epäyhteensopivia versioita, mikä on ollut myrkkyä varsinkin kotiteatterivahvistinten valmistajille ja myyjille, kun kallis vahvari uhkaa vanhentua käsiin parin vuoden välein.

Ei vanhene kaikki, kun ostaa erikseen AV etusen (ylin isoista ja "halvahko") ja vahvarin (alin ja paljon kalliimpi):

0_1553194293737_horizon-clip.jpg

En myöskään huoli leluihini mitään videojuttuja (HDMI läpivienti on), iPod telakkaa, nettiradiota tai muuta turhaa.

Lisäksi Blu-ray soittimessa on kaksi ulostuloa: vanha HDMI etuseen ja 4K kuva suoraan töllöön (sitten kun/jos minulla on 4K töllö). Sama juttu joissain pelikonsoleissa.