Windows 10 käynnistysongelma
-
Hei,
tarvitsen teidän apua taannoin alkaneeseen Windowsin käynnistymisongelmaan. Mielestäni ongelma alkoi Windows 10 päivityksen jälkeen ja jonka ongelmista satuinkin lukemaan nyt ongelman ilmaantuessa.
Ongelma siis sellainen, että käynnistettäessä konetta se käynnistää tilaan, jossa tulee valita näppäimistökieli. Siitä se menee näkymään missä vaihtoehdot ovat Vianmääritys tai Sammuta tietokone. Vianmäärityksessä on nuo kuvan mukaiset vaihtoehdot, joista olen kokeillut järjestelmän palauttamista, käynnistyksen korjaamista sekä aiempaan versioon palaamista. Lopuista vaihtoehdoista ei ole osaamista, joten en ole viitsinyt sotkea asioita enempää. Onko ongelmaan mitään apua, jolla saisin takaisin vaikka Windowsin tilan ennen päivitystä. Plussana olisi, että tiedostot säilyisivät, koska tarve olisi kipeä saada sieltä tiettyjä tiedostoja talteen. Muuten ainakin tässä oppi sen, että aina tulisi varmuuskopiot ottaa ajoissa ennen vastaavan tapahtumista. Olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta. Tässä kuva vaihtoehdoista.
-
Viesti poistettu.
-
Komentokehotetta voisi yrittää ja siellä ne normiloitsut eli chkdsk /r ja sitten fixboot ja fixmbr eli bootrec /fixboot ja bootrec /fixmbr ja uudelleenkäynnistys ja ellei toimi niin sitten levy irti ja kiinni toiseen koneeseen ja tiedostot jne mitä on saatavilla talteen ja uudelleenasennus tai sitten live-Linuxilla käynnistys ja ne tarpeelliset mitä on kopioitavissa C-levyltä kopioidaan ulkoiselle asemalle (riippuen paljon sitä kopioitavaa on että riittääkö 128-256 Gigainen muistitikku vai pitääkö käyttää ulkoista kiintolevyä).
-
Tuolta näytti komentojen tulos ja uudelleen käynnistäessä ei tapahtunut eroa aikaisempaan. Olen tämän ongelman kanssa täysin kädetön. Täytyy ruveta perehtymään noihin sun ehdottamiin muihin vaihtoehtoihin, jos onnistaisi. Tiedostoja ei määrältään ole kauhean monta gigatavua. Arviolta noin 10 gt, lähinnä word- ja powerpoint tiedostoja sekä kourallinen kuvia, joten menisi pienemmälläkin tikulla ja on minulla teratavun kokoinen ulkoinen kovalevy, johon voin ne tallentaa jos onnistun ne saamaan läppäriltä ulos.
-
1803-päivitysversion kanssa tappelin sen kanssa, että bootti piti tehdä aina bios:n boottivalikon kautta. Muuten ei osannut bootata. Ei osannut, vaikka laittoin sen boottiosion ihan ensimmäiseksi ja ainoaksi boottaavaksi vaihtoehdoksi. Oletko sinä kokeillut boottivalikkoa?
-
@iikoo Onko ehdotusta miten tuosta pääsisin boottivalikkoon? Tuo komentorivi ei tunnista mitään shutdown /r ym toimintoja millä saisin koneen käynnistymään uudestaan ja koneen käynnistyessä ei mitkään F8 tai muut painikkeet avaa boottivalikkoa.
-
Yksi konsti voisi olla sekin että asentaa raakasti uuden Windowsin vanhan päälle koskematta osioihin. Tällöin Windows.old -kansioon pitäisi tallentuman käyttäjän profiili ja jos kamat oli siellä, eikä missään C:n juuressa, niin päivä pelastettu. Mutta tämä vinkki omalla vastuulla, ilman palautusoikeutta
Tein moisen tempun itse tässä joku aika takaperin, mutta mulla oli varalta kyllä kamat toisaallakin.
-
Tulevaisuudessa Office jne tiedostot toiselle levylle (jos kotelossa on tilaa ja virtalähteestä löytyy virtaliitin ja emolla vapaa SATA-paikka) tai toiselle osiolle jos ed. mainitut vaatimukset ei täyty.
Onnistuuko aseman vaihto eli kirjoittamalla c ja kaksoispiste (palsta tulkitsee cn ja :n hymiöksi) ja painamalla enteriä?
-
Aseman vaihto onnistuu tuolla komennolla.
-
@paper Kiitos vinkistä, taidan pian myös tuota kokeilla. Sen verran epätoivoinen alan olemaan tuon suhteen. Kunhan kalenterista vapautuu aikaa niin alan tutkimaan tarkemmin teidän ohjeilla, jos saisin talteen jotain ennen kuin yritän asentaa windowsin uusiksi.
-
@kristian sanoi ryhmässä Windows 10 käynnistysongelma:
@iikoo Onko ehdotusta miten tuosta pääsisin boottivalikkoon? Tuo komentorivi ei tunnista mitään shutdown /r ym toimintoja millä saisin koneen käynnistymään uudestaan ja koneen käynnistyessä ei mitkään F8 tai muut painikkeet avaa boottivalikkoa.
Hakukone laulamaan ja siihen kirjoitat koneesi merkin, mallin ja bios. Jos itse kasattu, niin emolevysi valmistaja tietää. Biosista pääset ainakin siihen boot-valikkoon. Etsi käsiisi boot menu/order tms. Sieltä löytyy kun penkoo. Vaikea antaa täsmäohjeita, koska biosit vaihtelevat suuresti sen suhteen mitä säätöjä sieltä löytyy.
Yleisimmät bios-näppäimet ovat f10 (esim HP) f12 (esim Fujitsu), Del tai f12. Ja nappia saa rämpyttää sitten rivakasti heti kun boottaa konetta, varsinkin nopeiden ssd levyjen kanssa.
Useimmiten f9 antaa boot-valikon.
-
Njaa, minun leluissa F8.
-
Minun koneessani (ASUS) toimii F2.