Mobiilipankki: käytännöllinen, turvallinen vai kaikkea muuta



  • Mobiilipankki on korvaamassa paperilappusen, mutta minussa se herättää epäilyksiä. En ole tutustunut mobiilipankkiin, koske en edes omista älypuhelinta. Pidän sitä edelleen tietoturvariskinä ja en käytä puhelinta muutenkaan paljon. Mobiilipankkihan toimii älypuhelin sovelluksena puhelimessa, jos on luultavasti muutakin epämääräistä ohjelmistoa enemmän kuin tarpeeksi, esim. spotify, josta oli juttukin MB:ssä. Sovellukset pyytävät kaikenlaisia lupia, että omistaja voi ladata sovelluksen käyttöön. Mihin sitten niitä tietoja käyttävätkin. Uskon, että mobiilipankki on turvallinen kirjautuminen pankkiin, mutta epäilen käyttäjän tietoa turvallisesta toimintatavasta. Uuden säädöksen mukaan pankkiin tarvitaan kaksivaiheinen tunnistus (tietääkseni), eli oma tunnus ja paperilappusen numerokoodi. Toimiiko mobiilipankki siten, että ensimmäinen tunnistautuminen on kirjautuminen omaan puhelimeen (sormenjälki, iiris, kasvo, salasana) ja sen jälkeen riittää vain tunnus+salasana? Tässä tapauksessa tunnistautuminen pankkiin on vain yksivaiheinen. Eikö tässä tapauksessa haittaohjelmilla ole helpompi päästä käsiksi käyttäjän pankkitiliin, kuin vanhemmalla tavalla, koska puhelimen aukaiseminen aukaisee myös puhelimessa olevat sovellukset, jos ne ei jo valmiiksi pyöri taustalla. Toinen mikä minua mietityttää on se, että ainakin Oulun puskaradiosta saa lukea toistuvasti: onko kukaan nähnyt puhelintani, mistä saan uuden lasin puhelimeen, voiko puhelimeni korjata, jne. ilmoituksia. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin mobiilipankin voi ladata samalle tilille kahteen laitteeseen (järkevää?). No jos omistaa yhden laitteen ja vaikka rikkoo lasin siitä. Sitten kiikutetaan lasinvaihtoon, korjaaja sanoo: olisi parin viikon päästä haettavissa, tästä saisit väliaikaisen puhelimen, miten silloin mobiilipankki toimii? Olisi vielä muutama muukin mietityttävä seikka, mutta totesin ettei ole vielä älypuhelimen aika 🙂 vanha nokialainen saa kelvata, ilman nettiominaisuutta 😄 En ole teknologia vastainen, voisin jopa sanoa, että kotini on melkein älykoti, mutta suljettu ulkopuoliselta verkolta. Saan laitteet ulkopuoliseen verkkoon tarvittaessa, mutta käytän pääasiallisesti tietokoneita ulkopuoliseen liikenteeseen (linux on ihan pätevä, vaikka pelaillessa Windows on parempi).



  • En jaksanut lukea yhteen pötköön kirjoittamaasi tekstiä, mutta en minä(kään?) tule mitään mobiilisovellusta huolimaan. Sellainen ns. tunnuslukulaite kelpaa.

    Winukalla tahi mobililaitteilla en maksa yhtikäs mitään...



  • Juu ei mitään mobiilisovellusta (sitä varten pitäisi hankkia uusi luuri), uutisten perusteella juuri mikään ei muutu täällä mutta sen näkee sitten.



  • Tähän voisin tuupata kolumnini aihetta sivuten:

    Verkkopankki- ja verkkokauppamuutoksia

    Suomessa tapahtuu maksamisen palveluita koskevan lainsäädännön muutos kuluvan vuoden aikana. Kuluttajalle se näkyy selvimmin maksujen varmentamisen ja tunnistautumisen muuttumisena. Enää ei pelkkä avainlukulistan käyttö riitä, vaan tarvitaan joko tyystin erilainen ratkaisu tai sitten avainluvun lisäksi toinen tapa varmistamiseen. Tämä voi olla esimerkiksi vahvistustekstiviesti.

    Avainlukulistat eivät poistu kokonaan , eivätkä pankit pakota käyttämään älykännyköitä tai tabletteja tunnistaumisessa. Helpointa ja se kuitenkin on ja tuleva vallitseva tapa, mutta ei siis ainoa.
    Uudistuksen yhteydessä kolmansille osapuolille tulee myös mahdollisuus päästä käsiksi asiakkaiden tilitietoihin, mutta nämä vaativat aina asiakkaan erillisen hyväksynnän.

    Tulevaisuudessa paikallisten pankkien rooli tulee väistämättä pienenemään ja markkinoille rynnivät isojen maailmanlaajuisten yritysten ratkaisut.

    Asiakkaalle tämä tietää lisääntyviä palveluita. Harras toiveeni kuitenkin on että nämä marginaaliratkaisutkin kuitenkin säilyisivät, ettei kukaan jäisi sen vuoksi yhteisönsä ulkopuolelle ja ilman tukea.



  • Eipä sitä palvelua nyttenkään saa juuri muuta kuin verkossa (hyvässä lykyssä) tai sitten tiettyinä aikoina tai ajanvarauksella.