Paras nettiyhteys pelaamiseen / streamaamiseen.

• Eli nyt on ollut käytössä DNA:n 400m netti ja pingiksi muodostuu about 20ms laadukkailla ruotsiservereillä,
    mutta olen huomannut jollain suomalaisilla jopa 5pingiä samoilla servereillä ja ylipäätään parempaa suorituskykyä ja tälläistä itsekkin olen hakemassa.
    Mikä on siis paras nettiyhteys pelaamiseen suomessa ?

• Ei aavistustakaan, mutta huomioi, että sinun sijaintisi (ja operaattori, yhteystapa, ...) vaikuttaa. Etäisyyden kohteeseen kasvaessa kasvaa pingin viive. Samaten hommaan vaikuttaa montako eri purnukkaa matkan varrelle kertyy. Toki myös yhteyden laatu vaikuttaa. Ja kaipa niiden pelipalvelintenkin sijainti vaihtelee.

t: ei moisia murheita

• Ne ping 5 pelaajat taitaa asua isossa kaupungissa ja ovat valokuidun päässä ja lyhyt matka operaattorin keskukseen.

• administrators

Karkeasti yleistäen kiinteä yhteys (valokuitu, adsl/vdsl jne.) on viiveen osalta aina parempi kuin ilmojen halki kulkeva yhteys (käytännössä 4g). Itse koitan maaseudun asukkina sinnitellä 4g:n päässä ja speedtest antaa mielestään lähimmälle serverille yleensä 15-20 ms pingin. Peliservereille puhutaan kuitenkin useimmiten 50 ms ja hitaammista viiveistä. Riippuu paljon oman tukiaseman ja peliserverin kuormituksesta.

• No operaattorit haluavat ajaa alas xdsl-yhteydet ja siirtää nuo liittymät 5g-liittymiksi. Lissu on "muistuttanut" minua kahdesti kirjeellä että käytän vanhentunutta tekniikkaa ja ehdottaa siirtymistä vain langattomaan nettiyhteyteen ja tietenkin hinta pysyy "lähes" samana, ei muuten mutta jo 3/4gn kuuluvuudessa on toivomisen varaa.

Jos Lissu lopetaa adsln niin siirryn taloyhtiölaajakaistan (DNAn kaapeliyhteys) käyttäjäksi ja otan Lissulta vain mokkulan (tai hankin tuplan DNAlta).

• Minultakin Elisa irtisanoo vuokrapiuhat 13.9. Enpä taida pelkän langattomuuden varaan heittäytyä, vaikken nettipelaa.