Mitä järkeä on lukea tätä juttua ingressiä pidemmälle?
-
Mitä järkeä on pelikonsolissa, kun kaiken saman saa pc:llä?
No joo, mainittiinhan asia jutussa sentäs.
Niissä ns. oikeissa PC peleissäkin (mitä nyt "konsolityhmennys" liian usein vaivaa), joita ihan mielellään PC:llä pelaisi, on yksi järki konsoleilla - pelit voi usein ihan oikeasti omistaa. Tästä samasta syystä (Windows ahdistus mukaan lukien), ei nyky PC:llä pelaaminen minua juuri kiinnosta. Poikkeuksena toki emulaattoreiden pyöritys!
-
Eihän konsolipelejäkään oikeasti omista. Olet vain lunastanut itsellesi pelioikeuden, ihan samalla tavalla kuin pc:llä. Se että saat levyt mukana ei muuta asiaa. Sitten vois tietysti alkaa keskustelemaan omistamisesta käsitteenä, mutta jos pelien EULA:t lukee läpi, on kyse todella siitä vain käyttöoikeudesta.
Ja jätinhän minäkin periaatteeseeni Nintendon mittaisen aukon
-
Ero on siinä, että noita minun konsolipelejä voi pelata vaikka 33 vuoden kuluttua, ne eivät ole riippuvaisia mistään nettiyhteyksistä. Ja kun konsoleita on valmistettu yli sata miljoonaa, löytyy varaosiakin. Lisäksi nuo minun pelini voi oikeasti myydä eteenpäin (jos tulee ns. ohari hankittua, muutaman pelin olen pois myynyt).
Myös PlayStationeille löytyy useita minua kiinnostavia yksinoikeuspelejä, kaikkea tosin ei vaan saa hankittua kiekolla eli ei tarvitse vaivautua. Eipä tosin ostoslistalla ole kuin yksi sellainen peli:
PS4 / Resogun (physical only)
-
"Rauta on pc:ssä kalliimpaa mutta pelit halvempia, joten hintaero on nopeasti kurottu kiinni. Mistä sitten jää paitsi jos valitsee pc:n?"
Pelien hinta julkaisuhetkellä? Itse ostelen enimmäkseen 20 eken konsolipelejä. Ja vieläpä ihan omaksi.
-
@mikropiltti No mutta, en sitä juttua kuitenkaan ihan räätälöinyt koskemaan vain sun tottumuksia
Ihan samalla tavalla niitä pc-pelejäkin saa myöhemmin 20 eurolla. Väittäisin kuitenkin että julkaisupäivänä pelin pc-versio on melko lailla samaiset 20 euroa halvempi kuin konsoliversio.
Yksi asia jutussa muuten unohtui. Itse pelaan sekä tietokonepöydän että valkokankaan äärellä. Aiemmin olisi pitänyt ostaa sama peli kahteen kertaan, kun valkokankaan alla oli xbone tai ps4. Microsoft paikkasi sittemmin vähän tilannetta, kun heidän itse julkaisemistaan peleistä sai samalla rahalla sekä pc- että xbox-version. Nyt kun käytössä on vain pelkkä pc, ei moista ongelmaa ole ja jos peli on ostettu Steamista, menevät myös tallennukset pilveen, joten voin jatkaa aina siitä mihin jäin, riippumatta missä pelaan. Toki sama onnistuu myös kahden tai useamman xbonen keskenkin.
-
Eipä ole tullut lähi vuosina ostettua julkaisupäivänä kuin Zelda ja Mario. Maksoivat suunnilleen saman kuin nytkin (muilla mailla, Suomesta en tiedä). Ei Nintendon omien pelien hinnat taida laskea iäisyyteen.
PC pelien hinnoista en todellakaan tiedä, koska niitä kaupitellaan lähinnä Steamissa ja vastaavissa, joihin en koske 10 metrin seipäälläkään...
-
Borderlands 3 standard edition Windows digitaalijakelu € 59,59, PS4 lätty £45,85 + £1,49 postikulut = € 53,01.
-
@mikropiltti Yksittäisestä pelistä ei voi ihan hirveästi vetää johtopäätöksiä, tosin Borderlands 3:a saa digijakeluna 46 eurolla. Toki vieläkin halvemmalla, mutta sitten mennään jo aika hämäriin putiikkeihin.
-
Sipoon sulttaani kertoi: "Borderlands 3:a saa digijakeluna 46 eurolla"
PC versiota? Myykö sitä muka joku muukin kuin Epic?
t: ihan mielenkiinnosta utelen ja ei ole tuollekaan pelisarjalle ollut aikaa (enkä ole ostanut yhtään osaa edes hyllyyn pölyttymään)
-
@mikropiltti Onhan noita kolmannen osapuolen avainkauppiaita vaikka kuinka paljon. Suuri osa niistä hankkii avaimet hämärin ja eettisesti kestämättömin keinoin. Sellaiset puljut kuten kinguin.net, g2a.com jne. Mutta joukossa on myös vähemmän hämäräperäisiä, kuten cdkeys.com ja greenmangaming.com. Borderlands 3:n hinnan tsekkasin cdkeys.comista.
-
Minä palasin muutama vuosi sitten takaisin pelien pariin ja PC-pelaaminen on ollut koko ajan se juttu (1993 - ), aiemmat muut olivat Phillips Videopac ja Sinclair ZX Spectrum.
Ja olen tykännyt tästä Steam-kuviosta, se on helppoa ja päivitys automaattista. Se mikä nyppii on tämän päivän siiloutuminen, kohta joka pelille on oma hiton kauppansa/clientinsa, aivan syvältä.
-
@PaPeR Juu, nyt vaan odotellaan mikä pelipalvelu kyykähtää ekana ja vie mukanaan "ostamanne" pelit.
t: inhorealisti, jonka pelit (ja leffat ja kirjat ja sukat ja...) voi jättää vaikka perinnöksi
-
Eikös just tullut oikeuden päätös, että pelit on oltava myytävissä sieltä pilvestäkin. Ja sulla ja mulla niitä onkin niitä perillisiä
-
Taitaa olla edelleen myynnistä taisto kesken. Eikä tuo mitään auta, jos pelit/leffat/tms. ovat riippuvaisia palvelimista, jotka kuopataan konkassa.
Ja tuo on jo vanha kuvio ilman mitään konkkaakin (tässä tapauksessa ei sentään heti toiminta loppunut): "DRM servers related to PlaysForSure were turned off August 31, 2008, meaning that any operating system upgrade or migration rendered all content unplayable."
-
Tuntisin itseni tyhmäksi idiootikisi, jos tuhlaisin aikaani tai rahaani DRM kriplattuun sisältöön.
Microsoft is about to shut off its ebook DRM servers: "The books will stop working"
"The books will stop working": That's the substance of the reminder that Microsoft sent to customers for their ebook store, reminding them that, as announced in April, the company is getting out of the ebook business because it wasn't profitable enough for them, and when they do, they're going to shut off their DRM servers, which will make the books stop working.
-
Myös PlayStationeille löytyy useita minua kiinnostavia yksinoikeuspelejä, ...
Minulla on kaikki lukuunottamatta WipEoutia (ei kiinnosta) ja Shadow of the Colossus on mallia PS2 (sain pelattua läpi vasta tänä vuonna). Edelleen työn alla Spider-Man...
-
Edelleen työn alla Spider-Man...
Eilen läpi. Hyvä peli, vaan ei erinomainen saati loistava. Lopun perusteella saattaa pukata jatkoa...
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Mitä järkeä on lukea tätä juttua ingressiä pidemmälle?:
Sipoon sulttaani kertoi: "Borderlands 3:a saa digijakeluna 46 eurolla"
Sori, pieleen meni.