Mahtuuko win 10

• ylipolttona kokonaisuudessaan DVD-R 4,7GB suuruiseen levyyn.
    Asennus kyllä onnistuu, mutta onko myös toimiva levy?
    t. k

• Mahtunee ja toimivuutta voi testata asentamalla Windows virtuaalikoneeseen, jos on sopiva Windows-versio niin Hyper-V tai vaihtoehtona VMWare player.

• Miksi käyttää enää optisia levyjä asennusmedioina Windowsille? Itse olen jo pitkään tehnyt kympin asennusmediat suoraan tikulle, kaikkein tolkullisinta kaikin puolin.

• @paper Itse asensin win10 juuri dvd:ltä. Olin vaihtanut vanhan kovalevyn juuri uuteen isoon SSD levyyn johon tyhjänä asensin win 10. Yritin ensin win10 muistitikulta mutta tyhjä kone ei suostunut sitä tunnistamaan. Jouduin kiinnitämään väliaikaisesti vanhan kovalevyn uudelleen tehdäkseni sen avulla koneeseeni sovivan win10 asennus dvd:n jolta asennus onnistui ensiyrittämällä. Hyvin on toiminut ja päivittynyt.

• @matti-kitunen sanoi ryhmässä Mahtuuko win 10:

@paper Itse asensin win10 juuri dvd:ltä. Olin vaihtanut vanhan kovalevyn juuri uuteen isoon SSD levyyn johon tyhjänä asensin win 10. Yritin ensin win10 muistitikulta mutta tyhjä kone ei suostunut sitä tunnistamaan. Jouduin kiinnitämään väliaikaisesti vanhan kovalevyn uudelleen tehdäkseni sen avulla koneeseeni sovivan win10 asennus dvd:n jolta asennus onnistui ensiyrittämällä. Hyvin on toiminut ja päivittynyt.

Oudompi homma. Minä en ole varmaan pariin vuoteen käyttänyt enää optista asemaa kympin asennuksessa. Ja asentelen varmaan kolminumeroisen määrän vuodessa. Ainut mieleen tuleva skenaario olisi ettei kone tue USBilta käynnistystä, mutta jos ei tue, niin tuskinpa kymppikään enää niin vanhassa koneessa juuri pyörähtäisi.

• Jos Win 10 asennustiedostot vain kopsaa USB-tikulle, täytyy BIOSin olla UEFI modessa, jotta bootti onnaa. BIOSin legacy mode vaatii USB-tikulle boottisektorin.

• Kun nyt oikein tuossa pinnistelin muistiani, niin yhden kerran olen tarvinnut räätälöityä mediaa kympille ja se taisi olla juurikin pari vuotta takaperin, kun tuli ongelma HP 640:n (en muista nyt geneä) kanssa. En halunnut käyttää/räätälöidä esiasennusta. Ja ongelma taisi olla että asennus ei tunnistanut M.2 SSD:tä. Piti sitten hakea HP:n sivuilta sille asennuspaketti, mutta sekin oli kyllä puhtaasti USB-viritys, koneessa ei edes ollut optiselle paikkaa. Ja toisen kerran oli "räätälöity" asennus, kun WLAN-siru piti poistaa/vaihtaa toiseen Toshibasta, koska aiheutti siniruudun asennuksessa. Ei ollut yhteensopiva kympille.