signaalikonvertteri



  • Onkos kenelläkään hankittuna erillistä videosignaalimuunninta, jonka avulla vanhempien pelikonsoleiden kuva saadaan näkyviin nykyisille näytöille? Itselläni on toisessa ketjussa näkyvä Micomsoft XRGB-3 (NTSC lelu, ei PAL).

    Kuvan virityksessä Wiin kuva saapuu 480p komponenttivideona (äänet ja D-terminal) ja PlayStation 2 kuva 480i 15 KHz RGB:nä (SCART JP-21).

    Tässä plasman ruudulta puhelimella napattu kuva PS2 pelistä:

    0_1571156572716_legendia-960.jpg

    Kuva antanee osviittaa siitä, että XRGB-3 tekee ihan perus interlacen sekä skaalauksen, ei kykene mihinkään "parannuksiin". Ehkä hyvä niin, koska kikkailemalla saa helposti luonnottoman kuva. Tosin luonnotonhan tuo jo nyt on putkinäytön kuvaan verrattuna.

    Lähinnä kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on paremmin interlaceava (ja skaalaava) lelu käytössään.

    Micomsoft XRGB-Mini aka Framemeister on tiedossa, sitä en kuitenkaan aio ostaa (ellei nykylelut hajoa). Toimiiko siinä oikeasti PAL? Katon tuleeko puodilta ulos XRGB-4.



  • Muistinpa, että minulla on PS2 yhteensopiva PS3 (kaikki PS2 chipit rautana). Sen kuvakonversio pesee XRGB-3:n muuten, mutta kuva vilkkuu hieman. Myös gamma on jotenkin poskellaan.



  • Aikansa kun tunetti, niin kyllä oikean PS2:nkin kuvaa sai vähemmän pikselöityneeksi XRGB-3:n kautta. Liika kontrasti johtuu luurin kamerasta:

    0_1572689639654_ps2_xrgb-3.jpg



  • Ja nyt sitten samaa säätöä Wiin kanssa. Kolmesta paikasta kun säätää, alkaa kuva olemaan kohillaan.

    • Wiistä interlaced kuva progressiiviseksi (komponenttivideota puskee)
    • signaalikonvertterista low pass filter off (pilaa progekuvan detailit) ja pixel mapper even (full aiheuttaa turhaa häröä, 1x taas näkyy pienenä keskellä ruutua)
    • töllöstä field noise reduction täysille (ei pilaa detaileja, vähentää häiriöitä varsinkin suurilta suht samanvärisiltä alueilta vaikka input on digitaalinen HDMI)


  • Jostain syystä minun Wii oli interlacessa, vaikka piti olla proge. Ja signaalikonvertterin mukaan Wii puskee 525p:tä, ei 480p:tä (Wii on mallia NTSC).



  • Jahas, Tales of Symphonia: Dawn of the New World tukee Dolby Pro Logic II:sta, säädinpä nyt sitten senkin päälle. En tosin ole vakuuttunut muuttuiko mikään äänissä oikeasti (takaa kyllä ääni kuuluu).

    https://www.mobygames.com/game/tales-of-symphonia-dawn-of-the-new-world/techinfo



  • Olikos tää juttu @Kaj-Laaksonen ihan tuttu?

    (riimi tuli melkein vahingossa)


  • administrators

    Jåå. Mulla on ollut pitkään mielessä videokonvertterin hankkiminen. Maailmallahan törmää yleensä kahteen vaihtoehtoon: vanhempaan, kalliimpaan ja japanilaiseen Framemeisteriin ja suomalaista designia olevaan Open Source Scan Converteriin. Framemeister on vähän valmiimpi paketti, mutta heikommin muokattavissa. OSSC on monipuolisempi, mutta vaatii vähän enempi perehtymistä.

    Tällä hetkellä odottelen että OSSC:n kakkosversio tulisi valmiiksi ja kun kesä on täynnä muita menoja, teen tilauksen todennäköisesti kesälomien jälkeen.

    https://videogameperfection.com/products/open-source-scan-converter/



  • Minulla on XRGB-Minin (aka Framemeister) edeltäjä XRGB-3 ja sillä mennään kunnes ilmaantuu syy ostaa jotain muuta. Saapi nähdä tuleeko XRGB-Mini 2:sta.

    Nykyisessä OSSC:ssä on tällaista minulle fataalia puutetta: Composite video and S-Video are NOT supported and require an adapter/transcoder (ei toimi esim. NES tai N64 ilman jotain kikkaa).

    Osin OSSC taas on paljon muheempi kuin minun leluni. Vaan aikoinaan XRGB-3 teki muutamalla satasella asioita, jotka muilla maksoivat jopa muutaman tonnin. Myös 15 kHz scartin tuki oli harvinaista, vaiko olematonta.