signaalikonvertteri
-
Onkos kenelläkään hankittuna erillistä videosignaalimuunninta, jonka avulla vanhempien pelikonsoleiden kuva saadaan näkyviin nykyisille näytöille? Itselläni on toisessa ketjussa näkyvä Micomsoft XRGB-3 (NTSC lelu, ei PAL).
Kuvan virityksessä Wiin kuva saapuu 480p komponenttivideona (äänet ja D-terminal) ja PlayStation 2 kuva 480i 15 KHz RGB:nä (SCART JP-21).
Tässä plasman ruudulta puhelimella napattu kuva PS2 pelistä:
Kuva antanee osviittaa siitä, että XRGB-3 tekee ihan perus interlacen sekä skaalauksen, ei kykene mihinkään "parannuksiin". Ehkä hyvä niin, koska kikkailemalla saa helposti luonnottoman kuva. Tosin luonnotonhan tuo jo nyt on putkinäytön kuvaan verrattuna.
Lähinnä kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on paremmin interlaceava (ja skaalaava) lelu käytössään.
Micomsoft XRGB-Mini aka Framemeister on tiedossa, sitä en kuitenkaan aio ostaa (ellei nykylelut hajoa). Toimiiko siinä oikeasti PAL? Katon tuleeko puodilta ulos XRGB-4.
-
Muistinpa, että minulla on PS2 yhteensopiva PS3 (kaikki PS2 chipit rautana). Sen kuvakonversio pesee XRGB-3:n muuten, mutta kuva vilkkuu hieman. Myös gamma on jotenkin poskellaan.
-
Aikansa kun tunetti, niin kyllä oikean PS2:nkin kuvaa sai vähemmän pikselöityneeksi XRGB-3:n kautta. Liika kontrasti johtuu luurin kamerasta:
-
Ja nyt sitten samaa säätöä Wiin kanssa. Kolmesta paikasta kun säätää, alkaa kuva olemaan kohillaan.
- Wiistä interlaced kuva progressiiviseksi (komponenttivideota puskee)
- signaalikonvertterista low pass filter off (pilaa progekuvan detailit) ja pixel mapper even (full aiheuttaa turhaa häröä, 1x taas näkyy pienenä keskellä ruutua)
- töllöstä field noise reduction täysille (ei pilaa detaileja, vähentää häiriöitä varsinkin suurilta suht samanvärisiltä alueilta vaikka input on digitaalinen HDMI)
-
Jostain syystä minun Wii oli interlacessa, vaikka piti olla proge. Ja signaalikonvertterin mukaan Wii puskee 525p:tä, ei 480p:tä (Wii on mallia NTSC).
-
Jahas, Tales of Symphonia: Dawn of the New World tukee Dolby Pro Logic II:sta, säädinpä nyt sitten senkin päälle. En tosin ole vakuuttunut muuttuiko mikään äänissä oikeasti (takaa kyllä ääni kuuluu).
https://www.mobygames.com/game/tales-of-symphonia-dawn-of-the-new-world/techinfo
-
Olikos tää juttu @Kaj-Laaksonen ihan tuttu?
(riimi tuli melkein vahingossa)
-
Jåå. Mulla on ollut pitkään mielessä videokonvertterin hankkiminen. Maailmallahan törmää yleensä kahteen vaihtoehtoon: vanhempaan, kalliimpaan ja japanilaiseen Framemeisteriin ja suomalaista designia olevaan Open Source Scan Converteriin. Framemeister on vähän valmiimpi paketti, mutta heikommin muokattavissa. OSSC on monipuolisempi, mutta vaatii vähän enempi perehtymistä.
Tällä hetkellä odottelen että OSSC:n kakkosversio tulisi valmiiksi ja kun kesä on täynnä muita menoja, teen tilauksen todennäköisesti kesälomien jälkeen.
https://videogameperfection.com/products/open-source-scan-converter/
-
Minulla on XRGB-Minin (aka Framemeister) edeltäjä XRGB-3 ja sillä mennään kunnes ilmaantuu syy ostaa jotain muuta. Saapi nähdä tuleeko XRGB-Mini 2:sta.
Nykyisessä OSSC:ssä on tällaista minulle fataalia puutetta: Composite video and S-Video are NOT supported and require an adapter/transcoder (ei toimi esim. NES tai N64 ilman jotain kikkaa).
Osin OSSC taas on paljon muheempi kuin minun leluni. Vaan aikoinaan XRGB-3 teki muutamalla satasella asioita, jotka muilla maksoivat jopa muutaman tonnin. Myös 15 kHz scartin tuki oli harvinaista, vaiko olematonta.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä signaalikonvertteri:
Ja nyt sitten samaa säätöä Wiin kanssa. Kolmesta paikasta kun säätää, alkaa kuva olemaan kohillaan.
- Wiistä interlaced kuva progressiiviseksi (komponenttivideota puskee)
- signaalikonvertterista low pass filter off (pilaa progekuvan detailit) ja pixel mapper even (full aiheuttaa turhaa häröä, 1x taas näkyy pienenä keskellä ruutua)
- töllöstä field noise reduction täysille (ei pilaa detaileja, vähentää häiriöitä varsinkin suurilta suht samanvärisiltä alueilta vaikka input on digitaalinen HDMI)
Ja toki minulla oli D-Terminal väärässä liittimessä. Oli edessä eli kolmosessa...
-
Jahas, Tales of Symphonia: Dawn of the New World tukee Dolby Pro Logic II:sta, säädinpä nyt sitten senkin päälle. En tosin ole vakuuttunut muuttuiko mikään äänissä oikeasti (takaa kyllä ääni kuuluu).
Star Fox Adventuressa (taas jumissa typerässä minigamessa) huomaa, että homma oikeasti toimii. Siinä joidenkin äänien suunta selkeästi vaihtelee.
-
-
Kuola valuu edelleen RetroTINK-5X:ää ajatellessa. Minun XRGB-3 on vuodelta 2006 ja paljon sitä paremmaksi kyllä pistää RetroTINK-5X monessa asiassa.
-
From amount €330,33 EUR
PayPal oli pakkopullana välistä vetämässä. Tuohon tulee päälle ainakin 24% ALV, ehkä tulliakin. Ja kuriiri saattaa ripata tulliselvityksestä.
-
Nyt lienee kaikki maksettu, hintaa RetroTINKille tuli € 427,12. Aika paljon enempi siis kuin laitteen jenkkihinta $ 300 ja vielä $ 5 päälle komposiittiadapterista scart porttiin.
Onneksi ei tarvitse käkkiä kuriiria, vievät noutopisteeseen...
-
Alustavan testauksen perusteella RetroTINK-5X on selvä parannus XRGB-3:een verrattuna. Nyt pohdin, että olisikohan oikeasti hyötyä ostaa parempilaatuiset PS RGB-kaapelit.
-
Lähinnä kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on paremmin interlaceava (ja skaalaava) lelu käytössään.
Hep, minulla on
!
Nyt päädyin RetroTINK-5x säädöissäni 1440p output resoluutioon, joka on 240, 480 ja 720 pystyresojen monikerta. Kaikki töllöt eivät tuohon kykene, mutta viime vuoden LG OLED mallini näyttää 1440p resoluutionkin (sillekin tosin piti taas tehdä omat säädöt).
RetroTINKin suurin puute on se, että siihen saa kiinni vain kaksi pelilelua kerralla. Erittäin pätevältä vaikuttaa ja betafirmiksessä on kivaa uuttaa jo.
-
Hyvä kun en kierrättänyt. Sain vanhasta Nokian 1200 mA micro USB -laturista virtalähteen RetroTINKille.
-
Alustavan testauksen perusteella RetroTINK-5X on selvä parannus XRGB-3:een verrattuna. Nyt pohdin, että olisikohan oikeasti hyötyä ostaa parempilaatuiset PS RGB-kaapelit.
Päädyin siihen, että vaihdan piuhat aina kun konsoli (nyt PS2 ja Wii) vaihtuu, Aivan selkeästi parempi kuva irtoaa PS2:sta komponenttikaapelilla scarttipiuhaan verrattuna.
Jotain varmaan olisi parempi scarttipiuha auttanut vaan ei taida olla kokeilemisen arvoinen (£27 + posti + verot ja kaikki) hässäkkä.