Onko täällä Gnomen käyttäjiä?

• Mitä lääkettä kannattaa ottaa, jotta moista pystyy käyttämään? Ainakin Debian 9:n mukana tuleva Gnome on täysin aneeminen kikkare. Softatkin (esim. tekstieditori ja file manageri) ovat samaa simplifioitua lähes käyttökelvotonta skeidaa kuin Windows appsit.

Yhteen Debianiin oli valitettavasti pakko asentaa GUI. Kyllä siitä sen yhden tarvittavan ohjelman käynnistää, mutta kaikki muu sitten onkin TUSKAA!!!

• Gnome (Debian, Fedora, CentOS, .........) on vissiin tarkoitettu niille jotka siirtyvät Windowsista Linuxiin. Saa Debianiin varmaan KDEn asennettua. Ubuntu on sitten niille jotka haluavat karkkia.

Tuo Debian on ilmeisesti asennusta mallia vain välttämättömät.

• Tätä kirjoittelen Zorin 15. On kaunis ubuntu-pohjainen ja tähän asti toiminut mainiosti. Gnome-tweaks ja gnome-shell laajennukset ovat mulle olleet taikasana.

• No nyt on CentOSsakin silmäkarkkia kun COS8n myötä siirryttiin karkimpaan gnomeen (piti tehdä uus asennus kun päivitysohjeet 7sta olivat mallia älä tee näin (esim. yumin poisto jonka jälkeen päivittäminen jne kävi hankalaksi)).

• Gnome on ikkunamanageri, ei ohjelma. Kaiken tai ainakin lähes kaiken mitä voi tehdä Gnomesta löytyvillä ohjelmilla voi tehdä linuxissa myös komentoriviltä. Tai jos ei tykkää jonkun ohjelman toiminnasta, voi ladata tilalle uuden. Ja jos ei sittenkään ole tyytyväinen toimintoihin, niin voi koodata ihan itse paremman ohjelma ja laittaa sen jakeluun. Näin toimii Avoin koodimaailma. Tai alusta asti ei tarvitse koodata, vaan voi tehdä avoimeen koodiin oman haaran ja korjata sen, mikä on omasta mielestä rikki. Jos muut ovat samaa mileltä kanssasi, koodisi saa kannatusta ja otetaan mukaan myös päähaaraan.

Itse käytän Ubuntussa paljon komentoriviä, mutta myös ohjelmia. Valinta on vapaa ja kannattaa valita aina omaan tarkoitukseen paras tapa. Eihän mikään pakota käyttämään Gnomen ohjelmia , vaikka Gmome olisi asennettuna.

Minusta Ubuntusta löytyvä file manager (löytyy minun versiossani nimellä Files) on yksinkertaisuudessaan ihan jees yksinkertaisiin tarpeisiin, Jos pitää tehdä jotain monimutkaisempaa, niin sitten sen voi tehdä Terminalissa komentoriviltä.

Sama pätee Gnomen lisäksi KDE:hen ja muihinkin ikkunamanagereihin. Niistä läytyvät ohjelmat voivat olla käyttäkelpoisia ja jos ei johonkin tarpeeseen, niin tee komentorivillä, se toimii jakelussa kuin jakelussa. Ja siten on tietysti mielipidekysykset, kuka tykkää mistäkin ikkunamanagerista, sen ulkonäöstä ja toiminnallisuudesta. Kannattaa valita jakelu, jossa on itseä miellyttävä ikkunamanageri. Näin jos olet harrastaja. Jos olet työläinen, niin sitten vaan tulet toimeen sen ymopäristön kanssa, johon työnantajasi on sinut palkannut.