Miksi SER-jäte prosessorit aina unohdetaan testeissä ?

• Miksi vanhemmat prossut eli niin sanotut SER-jätteet jätetään aina mainitsematta ?
    Ymmärrän että mainostajat lähtesivät lipettiin jos alettaisiin näyttämään että loppujen lopuksi uuden ostamisella ei saakkaan niin paljon hyötyä vanhaan verrattuna.

Itse tässä harrastuksena testailen vanhoja prosessoreita Youtube-kanavallani ja sen olen huomannut että ihmisillä on todellakin aivan väärä käsitys paljon esim. pelit tarvitsevan prossulta.
    Tai no tietenkin niillä on väärä käsitys kun "suuri" tekniikka media aina hehkuttaa uusia tuotteita ja juuri koskaan ei verrata vanhoihin.
    Tai jos verrataan niin tahallaan rampautetaan se wanhus ettei se vaan pärjää uutta vastaan mitenkään.

Mutta kun näitä olen nyt testaillut niin uudet pelit kuten vaikka Red Dead Redemption 2 toimii enemmän kuin hyvin ihan ensimmäisen sukupolven Core i7:lla joka on vuodelta 2009.
    Kun tämä prosessori tekniikka on todella vähän lopulta 10 vuodessa edennyt. Suurimmat parannukset ovat olleet paljon ne syövät virtaa eli vuoden 2009 prossu syö 320W (koko kone) ja uus noin 200W.
    Eli suorituskyky watti suhde on parantunut, mutta ei itse suorituskyky niinkään.

Olen yrittänyt ihmisiä valistaa videoitteni kautta asiasta ja esimerkkeinä kasaillut budjetti koneita ja myynyt niitä ihmisille.
    Vasta muutama kuukausi sitten tein yhden nuoren pojan niin onnelliseksi halvalla pelikoneella että pääsi Fortnitea pelaamaan.
    Ja kuten aina jos budjetti on tiukka, niin aina on järkevämpää ostaa vanhaa huippu rautaa kuin uutta halppis rautaa.

Nytkin tässä joulukuun ja tammikuun puolella youtube-kanavallani tulee kolme eri halvan luokan pelikonetta testiin. Ensimmäisen video onkin jo katseltavissa ja parin viikon päästä tulee seuraava (kun välissä tulee 20 vanhan prossun Red Dead Redemption 2 testi speciaali).

Että muistakaa siellä Mikrobitissä ja Mikrobitin lukijat että pelaamiseen ym. hommiin ei tarvita 200-500€ prossuja ym. rojuja siihen päälle. Vaan tuolla pelkän prossun budjetilla saa jo enemmän kuin hyvän koneen alle.

Toki uusilla ydin monstereilla on oma paikkansa esim video editointi hommissa, mutta silloinkin erot vanhoihin ovat yllättävän pienen.
    Ja tietenkin tämä höpötykseni koskee pöytäkoneita, kun läppäri puolella ei kannata ostaa vanhaa jollei ilmatteiksi saa.
    Ihan vaan että akut ovat suht kalliit vaihtaa ja joskus vaikeita löydettäviäkin riippuen mallista.
    Ja niissä tämä pienempi virrankulutus on oikeasti tärkeä asia, että voi käyttää läppäriä pitempään akkuvirralla.

Mutta onkoot tämä nyt tässä tältä erää ja tervetuloa tutustumaan youtube-kanavaani: https://www.youtube.com/theZetteri
    Olen myös twitterissa jossa kirjoittelen uusista projekteista ja miten ne etenevät: https://twitter.com/Santeri_Pusa

• @sp-s-tech-lab sanoi ryhmässä Miksi SER-jäte prosessorit aina unohdetaan testeissä ?:

Miksi vanhemmat prossut eli niin sanotut SER-jätteet jätetään aina mainitsematta ?
    Ymmärrän että mainostajat lähtesivät lipettiin jos alettaisiin näyttämään että loppujen lopuksi uuden ostamisella ei saakkaan niin paljon hyötyä vanhaan verrattuna.

Itse tässä harrastuksena testailen vanhoja prosessoreita Youtube-kanavallani ja sen olen huomannut että ihmisillä on todellakin aivan väärä käsitys paljon esim. pelit tarvitsevan prossulta.
    Tai no tietenkin niillä on väärä käsitys kun "suuri" tekniikka media aina hehkuttaa uusia tuotteita ja juuri koskaan ei verrata vanhoihin.
    Tai jos verrataan niin tahallaan rampautetaan se wanhus ettei se vaan pärjää uutta vastaan mitenkään.

Mutta kun näitä olen nyt testaillut niin uudet pelit kuten vaikka Red Dead Redemption 2 toimii enemmän kuin hyvin ihan ensimmäisen sukupolven Core i7:lla joka on vuodelta 2009.
    Kun tämä prosessori tekniikka on todella vähän lopulta 10 vuodessa edennyt. Suurimmat parannukset ovat olleet paljon ne syövät virtaa eli vuoden 2009 prossu syö 320W (koko kone) ja uus noin 200W.
    Eli suorituskyky watti suhde on parantunut, mutta ei itse suorituskyky niinkään.

Olen yrittänyt ihmisiä valistaa videoitteni kautta asiasta ja esimerkkeinä kasaillut budjetti koneita ja myynyt niitä ihmisille.
    Vasta muutama kuukausi sitten tein yhden nuoren pojan niin onnelliseksi halvalla pelikoneella että pääsi Fortnitea pelaamaan.
    Ja kuten aina jos budjetti on tiukka, niin aina on järkevämpää ostaa vanhaa huippu rautaa kuin uutta halppis rautaa.

Nytkin tässä joulukuun ja tammikuun puolella youtube-kanavallani tulee kolme eri halvan luokan pelikonetta testiin. Ensimmäisen video onkin jo katseltavissa ja parin viikon päästä tulee seuraava (kun välissä tulee 20 vanhan prossun Red Dead Redemption 2 testi speciaali).

Että muistakaa siellä Mikrobitissä ja Mikrobitin lukijat että pelaamiseen ym. hommiin ei tarvita 200-500€ prossuja ym. rojuja siihen päälle. Vaan tuolla pelkän prossun budjetilla saa jo enemmän kuin hyvän koneen alle.

Toki uusilla ydin monstereilla on oma paikkansa esim video editointi hommissa, mutta silloinkin erot vanhoihin ovat yllättävän pienen.
    Ja tietenkin tämä höpötykseni koskee pöytäkoneita, kun läppäri puolella ei kannata ostaa vanhaa jollei ilmatteiksi saa.
    Ihan vaan että akut ovat suht kalliit vaihtaa ja joskus vaikeita löydettäviäkin riippuen mallista.
    Ja niissä tämä pienempi virrankulutus on oikeasti tärkeä asia, että voi käyttää läppäriä pitempään akkuvirralla.

Mutta onkoot tämä nyt tässä tältä erää ja tervetuloa tutustumaan youtube-kanavaani: https://www.youtube.com/theZetteri
    Olen myös twitterissa jossa kirjoittelen uusista projekteista ja miten ne etenevät: https://twitter.com/Santeri_Pusa

Moi, tämä on kiinnostava pointti. Voisi ottaa työn alle jonkun spesiaaliartikkelin, jossa laitettaisiin kiinni vanhaa rautaa ja katsottaisiin mikä kombo toimii. @Kaj-Laaksonen yms?

• Mutta kun näitä olen nyt testaillut niin uudet pelit kuten vaikka Red Dead Redemption 2 toimii enemmän kuin hyvin ihan ensimmäisen sukupolven Core i7:lla joka on vuodelta 2009.

Tässä on kuitenkin jokunen ilmeinen ongelma:

• noin vanhoja prosessoreita ei saa ostaa mistään uutena / niitä ei tule minkään uuden koneen mukana (joskus kun katsoin, niin kirppikseltäkin katosivat ihmeen äkkiä)
    • suurin osa porukasta ostaa paskan markettiläppärin, jos yleensä enää PC:n ostaa ("tehopelaajat" ovat pieni vähemmistö)
    • homma vaatii harrastuneisuutta

Minulla meni puoli vuotta sitten "SERiin" vuoden 2012 Core i7 prossa ja muistit ihan sen takia, ettei niille enää saa mistään järjellistä toimivaa emolevyä (jo toinen emo alkoi piiputtamaan). Käytetyn emon ostaminen randomkauppiaalta oli liian suuri riski, kone on tärkeä.

Muuten kyllä olen kanssasi samaa mieltä. RDD2 tapaus tosin riippuu ihan siitä, mitä kukin pitää "enemmän kuin hyvänä". Myös minimivaateena olevaa Nvidiaa myydään kalliilla käytettynä, pitäisi tietää uudempi halvempi malli.

Vain pelien takia lopetin PC:n päivityksen varmaan joskus vuosituhannen alkupuolella. Siitä saakka on tullut kasattua uusi lähinnä silloin kun edellinen hajoaa. Minulla on iät ajat ollut ns. tehokkain kone pelileluna ja edeltävä kone 24/7/365 Linux työasemana/serverinä. Se on se aina päällä oleva Linux mylly, joka hajoaa.

Ihan ekan PC:ni ostin kasattuna 1991. Sen jälkeen olen kasannut jokaisen itse, läppäreillä en tee mitään. Jossain vaiheessa vaihtotahti oli 1,5 vuotta ja tehot todellakin tuplaantuivat.

Ainakaan viimeiseen 10 vuoteen tehot eivät ole käytännössä tuplaantuneet esim. minun käyttämieni emulaattoreiden näkövinkkelistä. Ne eivät yleensä osaa käyttää / synkata useampaa corea kelvollisesti. Yksi nopea core on usein parempi kuin liuta hitaampia. Uusin prosessorini on Core i5 9600K ja n. 10 v sitten minulla oli Core i5 680. Ja nyt sitten tehokikkailu vielä otti ja kostautui pahoina prosessorihaavoittuvuuksina.

Edelleen vanha viisaus pätee (ei tosin päde esim. kotomaan viralliseen Nintendo maahantuojaan): jos haluat päästä helpolla ja halvalla (kunhan et rynni pelejä ostamaan uutena), osta PELIKONSOLI. Kaikkein parasta on, ettei tarvitse edes pissiä Windowsia kohden!

PS: on minulla ne Nintendotkin, Suomesta en toki pelejäni osta