Pitänee aloittaa rakentelu...
-
Lie koneen päivittäminen edessä.
Käynnistelee itseään ja sitten käyttöjärjestelmä levyä "paikkailee" käynnistyessään.
Emo on LGA775 tyyppiä, prosessorina on Pentium (R) Dual-Core CPU
E 5200 2,5 GHz, DDR2 muistia 6 GB.Kyllä siinä teho riittää tarpeisiini, mutta emo nikottelee.
LGA775 emoja löytyy, mutta ovat jopa hintavampia kuin LGA1151.Prosessoreista:
- miten merkityksellinen on, jos ei ole Integroitua näytönohjainta tai 
erillistä grafiikka-adapteria
Noin esim. Intel Core i3-9100F 3,6 GHz, LGA 1151, jolla on hintaa 91,90€, mutta Intel Core i3-7100 3,9 GHz Kaby Lake, LGA 1151 jo hinnaltaan 133,90€. Siinä noita em. lisukkeita.
(Hinnat Multitronicin)En ole vuosikausiin koonnut uutta konetta, kuten edeltä ilmenee,
muutoksia on jo runsaasti tapahtunut.
Emolevyistäkin löytyy muitakin kuin ATX tyyppisiä esim. mATX.
Miten niihen saanee kaikki rustattua, esim. prosessorin tuulettimen.Emo ja prosessori nyt alkuunsa pohdinnassa.
Rohkenen toivoa valistavia neuvoja.
- miten merkityksellinen on, jos ei ole Integroitua näytönohjainta tai 
-
@martti-hamunen sanoi ryhmässä Pitänee aloittaa rakentelu...:
Integroitu näyttis on riittävä peruskäyttöön ja jopa pelaamiseen (kunhan ei vaadi mitään karkkigrafiikoita) ja tuskin hinnassa on eroa paljoa.
Jälkimmäisessä on vain 2 ydintä kun taas ekassa on 4 ja jälkimmäinen on jo 2 vuotta vanha arkkitehtuuri eli vaikka kellotaajuudessa löytyy niin on silti hitaampi kuin nykyprosessori.
Jos ei ole tarvetta kuin yhdelle nopealle korttipaikalle (PCI-E näytönohjaimelle) niin silloin mATX on riittävä, jos taasen on tarvetta useammalle näytönohjaimelle niin sitten normi-ATX jossa lienee yhä myös PCI-paikkoja jos on tarvetta niille. Prossutuulettimen (ja vesijäähdytyksen) saa ihan normisti kiinni MicroATX-emolle ja ainakin Intel ja lienee AMD myös toimittaa prossuja joiden mukana tulee tuuletin (ellei ole hirmupeluri tms prossua rasittava niin ihan riittävä).
AMD ja Intel ovat ~tasoissa tehon suhteen mutta AMD on halvempi.
Suosittelen hintaseuranta.fi sivustoa ja jos päädyt kokoamaan (tai hankkia kokoamisen) niin lähetä tarjouspyyntö Jimmsille ja muille.
-
Kiitos neuvoista.
Olin varmaan huonosti ilmaissut:
-miten merkityksellinen on, jos ei ole Integroitua näytönohjainta tai 
erillistä grafiikka-adapteria
Tässä ei siis integroitua näytönohjaintaIntel Core i3-9100F 3,6 GHz, LGA 1151, jolla on hintaa 91,90€,Tässä sen sijaan on: Intel Core i3-7100 3,9 GHz Kaby Lake, LGA 1151 jo hinnaltaan 133,90€.
Siis molemmillako tulee juttuun ja tuo integroitu näytönohjain ei ole välttämättömyys.
Ei tule pelaamiskäyttöön.
Kyllähän tuo mATX on varmaan ihan passeli sitten, onhan siinä sitä muuta sivutarvetilaa enemmän.
-
Siis molemmillako tulee juttuun ja tuo integroitu näytönohjain ei ole välttämättömyys.
Luulemma noin ja jokin näytönohjain täytyy olla.
Jos haluat erillisen näytönohjaimen (aika halvalla saanee paremman kuin integroitu), niin voit teoriassa säästää rahaa ostamalla prosessorin ja emon, joissa ei ole integroidun näytönohjaimen kilkkeitä. Se, että löytyykö miellyttävä, on eri juttu.
Minä olen nyt ajellut 4K Linux työpöytää Core i7 6700K:hon integroidulla näytönohjaimella puolisen vuotta ja homma toimii ihan tarpeeksi hyvin. Joskus KDE Plasman widgetti tms. jojottaa. Lähes kaikki efektiretkutukset olen kytkenyt pois (voisivat toimia vaan en halua niitä).
Suurin ongelma ovat virtuaalikoneet. Esim. VMware ei anna asettaa 3D tukea päälle (liian paljon ongelmia kuulemma Intel integratedin näyttöajureissa) ja virtuaalisen Linuxin KDE Plasman jokin widgetti tms. (voi olla sama kuin varsinaisessa koneessa) jojottaa vähän väliä (käytännön haittaa ei juuri ole). Samaten sitten virtuaalikoneen webbiselaimessa ei toimi Google mapsin 3D jne. Äsken jumitti koko virtuaalikoneen desktop kun kokeilin uusia piirustussoftia.
t: GeForce GTX 960 varalla
-
Kiitos tiedoista.
Ostanen prosessorin ja emon ilman noita "näytönohjainlisukkeita".
Entinen näytönohjain saa kelvata edelleen.Kuten sanottu en ole muutamaan vuoteen seurannut laitekehitystä, joten tulee kysyttyä ihan perusasioita.
Toimivana laitteena on Odroid C2, ei nikottele eikä pärise.
Asiasta toiseen:
Olen "sotkenut" täällä oman käyttöympäristöni, jota selvitellään.
Ipadin osalta tilanne on se, etten pysty avaamaan keskustelualuetta, vaikka olen sisäänkirjautunut.
Tulee ilmoitus: "Ei voimassa olevaa kirjautumista", lataa sivu uudestaan. OK-kohdan painaminen tuo saman ilmoituksen takaisin.No ainakin pystyn muilla koneilla tänne kirjautumaan ja neuvon kysyntään.
-
@martti-hamunen sanoi ryhmässä Pitänee aloittaa rakentelu...:
Asiasta toiseen:
Olen "sotkenut" täällä oman käyttöympäristöni, jota selvitellään.
Ipadin osalta tilanne on se, etten pysty avaamaan keskustelualuetta, vaikka olen sisäänkirjautunut.
Tulee ilmoitus: "Ei voimassa olevaa kirjautumista", lataa sivu uudestaan. OK-kohdan painaminen tuo saman ilmoituksen takaisin.No ainakin pystyn muilla koneilla tänne kirjautumaan ja neuvon kysyntään.
Selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää, se on auttaa usein.
-
Näyttiskin (et kertonut sen kummemmin mikä se on) mennee vaihtoon jossain vaiheessa.
-
Minulla oli reilu 5 vuotta 24/7/365 käytössä GeForce GTX 660 (piirsi 4K desktoppia), pukkasin suosiolla SERiin puoli vuotta sitten. Eka yksilö oli saapuessaan viallinen, toka toimi moitteetta tuon reilu 5 v (myös tuulettimet).
Jos vaan Intel integrated (HD Graphics 530) riittää, olen tyytyväinen. Vähemmän melua ja virrankulutusta kuin erillisellä näytönohjaimella.
-
Viesteissäni tuli katko, kun sotkin täällä järjestelmässä omat kohdat.
Tänään (13.1.20) sitten viat ovat saaneet ystävällisesti korjattua.Rakentelu tehty, ei enää sammuttele itseään.
Emoksi tuli Gigabyte H310M DS 2.0 (halvimmasta päästä).
Intel Core 13-9100F prosessori.
Kingston 16GB DDR4 2400MHz muisti (yksi).
Hinnaksi tuli 233,70 €.Vanhasta näytönohjain ATI Radeon CLUB3D HD5450 1GB.
Vanha kotelo, johon tuo pienemo oli hyvin laitettavissa.Eihän se sitten käynnistynyt, mykkä kuin mikä.
Virtalaitteen vaihto 500 Wattiseen herätti sen toimintaan.
(Varavirtalaite)Käyttöjärjestelmänä on OpenBSD 6.6.
Ladattavissa netistä.
(openbsd.org)
-
Laitan vielä juttua tähän tuohon omien asetusten sotkemiseen liittyen.
Ipadillä en pääse keskustelualueelle.
Voin kyllä sisäänkirjautua, ja kun valitsen kohdan "keskustelu"
tulee ruutuun päällimmäiseksi ilmoitus "Ei voimassa olevaa kirjautumista ja lisää ...Lataa sivu uudelleen.
Ja oikeassa alakulmassa valintamahdollisuus OK.
Taustalla oikealla näkyy harmaa ympyrä, jossa (?) sisällä.
Se ympyrä on ja oli ongelman "kipupiste", kun järjestelmä oli korjattu sotkuni jälkeen, se harmaa ympyrä tuli myös esille, mutta tuota päälletulevaa ilmoitusta ei. Silloin pystyin harmaan ympyrän painalluksella "laukaisemaan" ongelman ja ympyrän väri tuli punaiseksi. Ipadillä sitä toimenpidettä en voi tehdä, kun tuo em. viesti mötköttää päällimmäisenä.Sinänsä kummallista (?!), kun Iphonessa sitä päälletulijaa ei ole, vaan keskustelualue toimii.
Olen maininnut tästä Olli Vänskälle kerran ja todennut tulevani toimeen näinkin.
En viitsi sähköpostilla häntä enää tällä vaivata.
Lie tuossa Ipadissä joku laitekohtainen juttu, jolla tuon saanee kuntoon.Sikäli olisi mukava saada Ipad myös toimivaksi keskustelualueella, kun ei tietokonettakaan voi joka paikkaan raahata.
Tuli pitkä juttu, saaneeko tästä edes selvää.
-
Tuli pitkä juttu, saaneeko tästä edes selvää.
Joo. Muistit isot alkukirjaimet, pisteet, kappalevälit jne. Enteriä ehkä painelit liian innokkaasti.
Jotkut hakkaa kaiken pötköön ja shiftikin niillä on rikki! Moiset jäävät lukematta.
-
Hyvä, ettei sinulle ole tullut ilmeisesti vastaavaa ongelmaa.
Sotkuni selvittämisestä tänne tuli myös sotku.
Vaikeahan tätä siitä sinunkin on ymmärtää.Mutta ihan paikallaan tuo kommenttisi toki on.
Parempi jättää lukematta.No onneksi Alman It-osasto ymmärsi niin paljon, että sai tämän tärkeimmiltä osin toimimaan.
Pitää väännellä ja käännellä Ipadia eri kulmiin, jos vaikka hoksaisi toimia täälläkin.
-
Kylläpä tämä IPad nyt toimii.
”Kääntely ja vääntely” auttoi.
-
Itse suosittelen iLaitteille
!
t: moniallerginen
-
Ulosottomies ei tuosta paljon hyötyisi,
mutta käyttäjälle jäisi enemmän aikaa johonkin muuhun puuhaan.