Missä Windows siellä ongelmat

• Kun tämä kevään suurpäivitys tuli myös pääkoneelle niin Win10 päätti hävittää äänet minulta ja muilta jotka käyttävät samaa äänikorttia (SB Audigy 2 ZS) syystä tai toisesta (laite näkyi laitehallinnassa normaalisti) ja MSn tukifoorumi ei auttanut mitenkään muuten kuin hakukoneilu toi näkyviin linkin tukifoorumille jonne 1 avulias käyttäjä oli postannut ratkaisun äänten takaisin saantiin. Viime torstaina taasen Win10 (1909 tällä kertaa) oli taas hävittänyt äänet sen jälkeen kun oli ollut yön nukuksissa mutta tällä kertaa ei tarvinnut tehdä muuta kuin käynnistää kone uudelleen ja äänet toimi.

• Ihan hulluksi kaikin puolin mielestäni mennyt koko Win 10, ei yhtään tee mieli käyttää moista. Duunissa se on 99% pakkopullana työasemissa, serverit onneksi siirtyy hissukseen kohden Linukkaa.

• On näillä käyttöjärjestelmillä jokaisella omat heikkoutensa. Minä koodaan Macissä ja Windowsissa, tutustun käyttöjärjestelmiin ja tarvittaessa rakennan laitekokonaisuuksia. Aktiivisessa käytössä minulla on Win 10 Pro, Win 8.1, macOS Catalina ja macOS Mojave. Vähiten ongelmia on ollut Win 8.1:n kanssa ja eniten ongelmia macOS Catalinan kanssa. Linux oli minulla lisäksi käytössä 15 vuotta, mutta puutteelinen softatarjonta, uusien versioiden tuomat ongelmat ja tuotoksieni jakamisongelmat lähipiiriin sai minut hylkäämään sen noin viisi vuotta sitten.

Win 10:stä kannattaa ehdottomasti käyttää Pro-versiota, koska siinä voi itse päättää milloin päivittää. Ei ole iso maksu paremmasta käyttöturvasta. Itse odottelen aina kolmisen viikkoa ennen päivityksen lataamista ajatuksena että siinä ajassa Microsoft on jo ehtinyt korjata buginsa. Edellinen ongelma oli elokuussa 2017 kun Creators Update ei meinannut asentua.

macOS Catalina on jo versiossa 10.5.2 enkä vielä voi suositella sitä kenellekään (myöskään vaimolle jolla nyt koneessaan Mojave). Ei löydy printteriajureita tavalliselle HP:lle, eräissä tilanteissa toimii kuin minulla olisi US-näppäimistö, kaatuu epäsäännöllisin väliajoin, muistitikun poisto ei onnistu kuin pakottamalla jos sieltä joku tiedosto poistettu. Catalina on nyt minulla ulkoisella ssd-levyllä ja Mojave Macin omalla levyllä, joten kyllä näiden kanssa hyvin toimeen tulee. Kaatumiseen pitää varautua tallentamalla Xcodessa ym. työn alla olevia asioita hyvin usein.

• macOS Catalina on jo versiossa 10.5.2 enkä vielä voi suositella sitä kenellekään...

Mitä siinä on rukattu uusiksi, jos se on saatu bugaamaan urakalla? En minä Win 10 ominaisuuspäivityksiä tajua alkuunkaan. Ihan huuhaa roskaa ja bugeja.

Minulle on ollut kaikkeen muuhun tietsikkapuuhasteluun kuin pelaamiseen hyvä valinta openSUSE ties kuinka kauan. Enimmäkseen pelaan konsoleilla ja emulaattoreilla, jokunen prosentti ehkä Winukkapelejä (rästejä kyllä silläkin saralla olisi).

• @mikropiltti
    macOS Catalina poikkeaa Mojavesta muutamien perusasioiden osalta. Ensinnäkin järjestelmätiedot ovat omassa APFS-osassaan vain-luku-muodossa. Osasta niistä on kopioi erillisessä APFS-dataosassa yhdessä käyttäjäkohtaisen datan kanssa. Levyn koko perusrakenne poikkeaa aiemmista: APFS Containers / APFS Volume Groups / APFS Volumes. Lisäksi macOS ei enää tue 32-bittisiä sovelluksia.

En ihmettele, että noin suuren muutoksen jälkeen kestää aiempia macOS-versioita pitempään ennenkuin macOS on saatu toimimaan hyvin. Monet käyttäjät joutuvat hankkimaan uusia softia tuon 64-bittisyysvaatimuksen takia.