vaihtamalla paranee

• Vuosien kituutus on viimein minun osaltani ohi! Putkirempan ohessa uudistettu taloverkko ja uusi lainsäädäntö mahdollistivat viimein kuituun kiinni pääsemisen täällä eteläisessä Espoossa.

Ekassa kuvassa näkyy tilanne ADSL2:lla sen jälkeen kun tähän kerrostaloon oli saatu putkirempan myötä uusi sisäinen piuhoitus. Ennen sitä nopeus oli minulla hieman huonompi ja joissain kämpissä katastrofi. Minulla oli vieläpä kaksi paria piuhaa vuokralla himan ja Elisan puhelinkeskuksen välillä (itse bitit tulevat toiselta operaattorilta) ja silti nopeus oli melko huttua.

0_1579635490554_speed-adsl.png

Taloon tuli jo ennen putkiremppaa Telian kuitu, mutta senkin nopeus sitten oli enempi ja vähempi höttöa kellarista asuntoihin, koska käytössä oli vain vanha puhelinkaapelointi ja VDSL:n myötä toki piuhoissa häiriöt vain lisääntyivät läpikuulumisen tms. takia

Pahin juttu oli se, etten saanut siirrettyä omia julkisia kiinteitä osoitteitani Telialle ja Telian yritysliittymäkin on aivan liian kallis. Uuden lainsäädännön myötä Telia joutui päästämään minun operaattorini omaan kuituunsa. Himaan saakka tosin ei Telia kuitua myy, netti tulee kellarista gigasella eetterillä (minulla 200/100 Mbit/s nopeus maksettuna).

Elisalle saakka pingi on kivan pieni, mutta Googlen pelipalvelu varmaan lägäisi edelleen (en aio kokeilla).

0_1579635498972_speed-fiber.png

• Eräs Stadian käyttäjä sanoi yhdellä foorumilla että toimii hyvin hänellä 100 Megan yhteydellä, en viitsinyt kysyä että missäpäin mualimmaa ja mikä matka palvelimelle.

• Pitäisi vielä tietää pelaako pasianssia vai shooteria.

• Ei kertonut eikä kiinnostanut eli EVVK kysyä.

Aiheeseen liittyen Lissu taas muistutti että pitäis siirtymän mobiililaajakaistan käyttäjäksi.

• Minulta Elisa irtisanoi aiemman nettiliittymäni (tai ne piuhat) 13.9. Vaan kun bitti tuli muualta ja Elisa ei oikeasti irrottanut piuhoja, sain Elisalta 4 kk nettiyhteyden ilmaiseksi ;o