Windows 10 -suurpäivitysten ongelmat

• Mielestäni olisi hyvä kerätä Windows 10 -suurpäivitysten ongelmista käytävä keskustelu yhteen ketjuun. En siksi yksilöinyt otsikossa, mistä suurpäivityksestä on kyse.

Aloitan kysymällä, onko Windows 10:n versiossa 1909 edelleen korjaamattomia ongelmia, joiden takia siihen ei kannata päivittää.

• 1909 oli lähinnä bugikorjaus 1903lle ja missä käyttiksessä ei olisi ongelmia. Hakuloota on kaiketi korjattu ja kuten uutisista näkyy niin jotkut käyttäjät ovat saaneet bsodta ja eivät ole pystyneet käyttämään Windowsia normaalisti (joulu- ja tammikuun päivitysten jälkeen).

• @marko-forssell sanoi ryhmässä Windows 10 -suurpäivitysten ongelmat:

1909 oli lähinnä bugikorjaus 1903lle ja missä käyttiksessä ei olisi ongelmia. Hakuloota on kaiketi korjattu ja kuten uutisista näkyy niin jotkut käyttäjät ovat saaneet bsodta ja eivät ole pystyneet käyttämään Windowsia normaalisti (joulu- ja tammikuun päivitysten jälkeen).

Viisasta lienee odottaa ainakin helmikuun alkuun asti, ellei Windows sitten pakota asennusta.

• Tämä on asia joka jakaa mielipiteitä kuin mooses vettä. Itse päivitän uusimmat win10 päivitykset heti ja nyt enkä kohta tai vuoden päästä. Koskaan ei ole mikään mennyt rikki tai yksikään bugi yllättänyt. Olisi mielenkiintoista tietää enemmän laite- ja merkkikohtaisia speksejä näiltä windows päivityksen uhreilta. Esim menikö HP:n läppäri jumiin päivityksessä? Koska ei nämä "päivitysjumit" todellakaan koske jokaista win10 konetta. Sitä on turha pelätä.

• @superuser sanoi ryhmässä Windows 10 -suurpäivitysten ongelmat:

Itse päivitän uusimmat win10 päivitykset heti ja nyt enkä kohta tai vuoden päästä.

Minä taas olen päättänyt, etten päivitä peli ja emu Win 10 konettani koskaan. Nettiyhteyttä ei ole eli haxorit pysyvät loitolla.

• Ei niitä jumiuutisten laistespekxejä kerrota kun sitten meni uutisilta pohja jos kävisi ilmi että se koskettaakin vain pientä ryhmää.

• Minulla on Win10 Pro-versio vuoden 2006 PC:ssäni. Olen niin isoissa kuin pienissäkin päivityksissä odottanut noin kolme viikkoa ennen kuin asennan. Ja ennen asennusta olen ottanut imagevarmistuksen W10-osiosta. Näin toimiessa ei ole ollut ongelmia ei 1909:n eikä aiemminkaan kanssa. Kertaakaan ei ole tarvinnut palauttaa varmistuksesta. Tuossa 3 viikossa MS ehtii korjata päivityspakettinsa, olen ajatellut. - Ja versio 1909 on toiminut erinomaisesti

Tutkiessani netissä ongelmakuvauksia on näyttänyt siltä, että ongelmien syynä voi olla päivittäjän oma tietokone: vanhentuneita ajureita, erikoiset viritelmät mm. MyDocuments- ja vastaavien ohjauksessa muualle, kolmannen osapuolen virustorjuntasoftat, virtuaalikoneet, ulkoiset laitteet joissa on erikoisia ajureita tms.

Läppäreissä voi olla juuri tuollaisia erikoislaitteita, jotka voivat aiheuttaa päivitysongelmia. Omalta osalta ratkaisin tämän riskin niin, että annan Samsung-läppärini pysyä Windows 8.1 -koneena enkä aio asentaa siihen Win10:tä.

• Minä oäivitin 2 läppäriä W10ksi ja ei mitään ongelmia (paitsi toisessa ei toiminut wlan (no ei se toiminut 7llakaan) mutta se taas hoitui wlan-donglella) toki molemmat on sen verta wanhoja että ei niissä sen erikoisempaa ole toisinkuin uudemmissa läppäreissä.

• Toissapäivänä kone päivitti 1909:n ja sen jälkeen Office 2007 tuotteet käynnistyy erittäin hitaasti, excel tyyliin 10sek.
    Onko kellään vastaavaa kokemusta/ratkaisua ongelmaan?

• @tommi-korkiakoski sanoi ryhmässä Windows 10 -suurpäivitysten ongelmat:

Toissapäivänä kone päivitti 1909:n ja sen jälkeen Office 2007 tuotteet käynnistyy erittäin hitaasti, excel tyyliin 10sek.
    Onko kellään vastaavaa kokemusta/ratkaisua ongelmaan?

Office 2007 -tuotteiden tuki on päättynyt jo hyvän aikaa sitten, joten ongelmaan on turha odottaa korjausta ainakaan Microsoftin suunnalta. Epävirallisia korjauksia taas ei voi suositella.

• @tommi-korkiakoski

Siirry Libreofficeen tai osta uusin MS Office tai sitten kärsi nuo 10 sekkaa.

• Windows 10 v. 2004:n mukana asentui Cortana, joka ei kuitenkaan ole saatavilla Suomessa. Kai se jollain päivityksellä poistetaan Microsoftin taholta.

• Minä muistan Cortanan Winukka kybässä nähneeni aikaa sitten. Ikinä ei vaan tullut mieleenkään kokeilla. Ja nykyään siis 100% offline.

• @androidikko

saa sen poistettua itsekkin ja ellei tahdo niin pistettyä pois päältä.

• "Cortana ei ole käytettävissä alueellasi." Voiko se kuunnella tuosta huolimatta? Mitään oikeuksia se ei ole pyytänyt.

• Päivitetty Windows 10. Toistaiseksi en ole huomannut mitään ongelmaa.

• 5 Win 10ä (1 virtuaalisena) ja ainoastaan virtuaali on saanut 4/20 tai 2004 (koska MS ei halua mainostaa tuota päivämäärää) ja muut eivät vaikka 1ssä on melko puhdas kybä (Dragon selain ja sen mukana tuoma turvasofta ja selaimelle Flash) ja ed. ja yhtä toista ei ollut päivitetty sitten viime vuoden (eikä käytetty).