miten putsaatte luurin latausliittimen?

• Piti saada fileitä luurista himakoneelle ja koska en ole kotiverkkooni WLANia virittänyt, käytän hommaan mobiilidataa. Vaan kun Elisa on viime aikoina tarjoillut täällä huimia EDGE nopeuksia, neljän kuvan kopsaamiseen olisi mennyt tunti.

No eiku kaapelilla luuri kiinni tietokoneeseen. Ja toiste. Sekä kolmannen kerran. Ei vaan inahdakaan mikään tiedonsiirtoon liittyvä, sähköä luuri kyllä saa.

Huonosti on viime kuukaudet pysynyt latauskaapeli luurissa kiinni ja datasiirto ei näemmä onnaa ollenkaan. Syy lienee se, ettei kaapeli ei mene liittimen pohjaan saakka.

Paineilma on minulta loppu, mutta jynssäsin liitintä homman dedikoidulla hammasharjalla. Tämän jälkeen kokeillessa tietsikka tarjosi ekaa kertaa filesiirtoa. Vaan homma loppui heti, piuha ei pysy kunnolla kiinni.

Seuraavaksi raavin (oikeasti) pienellä ruuvimeisselillä paskat irti liittimen pohjalta ja sitten hammasharjaa päälle. Sitten meni kaapeli kunnolla kiinni ja datasiirtokin alkoi toimimaan.

Luurin USB type-C liittimen pohjalle kertyy taskussa(kin) töhnää ja sitten kaapelilla töhnä juntataan oikein kunnolla liittimen pohjalle. Töhnää kertyy lisää ja lopulta piuhan liitin ei enää mene pohjaan saakka ja päästään minun alkutilanteeseeni.

Onko virtaliittimen putsaukseen jokin fiksu / luurille turvallinen tapa? Ainakin minulla töhnät oli niin juntturassa, ettei mikään tarpeeksi pieni muovipuikko olisi kestänyt väkerrystä.

• Muistui mieleen, ettei paineilma edes auta. Olenhan minä duunissa (jossa kompressori) liitintä puhallellut ihan reippaasti.

• @mikropiltti sanoi ryhmässä miten putsaatte luurin latausliittimen?:

Vaan kun Elisa on viime aikoina tarjoillut täällä huimia EDGE nopeuksia...

Tänään 4G+!

• 4G juu, latasin eilen yhden isohkon tiedoston mokkula yhteyden kautta ja parhaimmillaan siirtonopeus oli ~375 kB/s ja alimmillaan ~75 kB/s ja jos olisin langalla ladannut niin olisi olut 2 Mt/s eli ei ollut palvelusta kiinni.

• Muistan joskus warettaneeni Wing Commander: Privateerin + speech packin Australiasta ftp:llä nopeudella 200 TAVUA sekunnissa. Revi siitä...

• No se oli silloin kun nettiliittymien nopeudet eivät olleet lähelläkään nykypäivää.

• Viesti poistettu.

• Epäilen että puhelimesi USB-portti on käytössä löystynyt, jolloin mikään USB-liitin ei siinä pysy kunnolla kiinni. Ikävä tilanne, sillä kaksi toisiinsa kiinnitettävää teknistä laitetta pitäisi aina rakentaa niin, että se helpommin vaihdettava on heikompaa tekoa ja vaikeammin vaihdettava on vahvempi. Nimittäin kun niitä liittää ja irrottaa toisistaan, niin ne väistämättä kuluvat ja muuttavat muotoaan, vähän kerrallaan, mutta väistämättömästi. Nyt puhelimen päässä oleva USB-portti on se vaikeammin vaihdettava eli käytännössä varmaan mahdoton korjata ja vaihtaa. Se sijaan USB-johto on halpa.

Jos nyt korpeaa, niin ehkä lohduttaa, että minulle kävi aikoinaan niin, että peräti kaksi Windows-puhelinta tuli käyttökelvottomiksi, kun puhelimen pään USB-portti löystyi niin, ettei puhelimia saanut enää ladattua. Muuten puhelimet toimivat moittettaaomasti. Ja on noita USB-johtojakin tullut käytettyä vuosien varrella niin paljon, että osa on lakannut toimimasta. Ja hyvä niin, sillä muut puhelimet ovat säilyttäneet liitettävyytensä USB-porttiin ehjällä johdolla. Hyvällä lykyllä selväit ostamalla uuden USB-johdon. Mutta huonolla lykyllä ... ;-(

PS. Jos puhelimen USB-portti oikeasti kaipaa puhdistusta, niin kerrohan millaisen puhelimen käytön seurausta sellainen tilanne on. Uimassa käyneessä puhelimessa moni muukin asia kuin USB-portti voi lakata toimimasta.

• Epäilen että puhelimesi USB-portti on käytössä löystynyt, jolloin mikään USB-liitin ei siinä pysy kunnolla kiinni.

Ei ole liitin löystynyt. Toimii taas ihan hyvin kun sai töhnät (niistä on ihan näköhavainto kun tulivat viimein ulos) liittimen pohjalta pois. Mielellään vaan ei raaputtaisi ruuvimeisselillä vaan keksisi jotain muuta.

Jos puhelimen USB-portti oikeasti kaipaa puhdistusta, niin kerrohan millaisen puhelimen käytön seurausta sellainen tilanne on.

Kerroin jo alkup. viestissäni. Kerrotaan uudelleen.

Olen ihan uskaltanut pitää puhelinta taskussa. USB type-C liiin on niin iso, että sinne menee töhnää helposti. Sitten kun puhelinta lataa, junttaa kaapeli töhnät liittimen pohjalle. Tarpeeksi kun on töhnää kertynyt, ei piuha enää mene niin syvälle, että homma toimisi kunnolla.

Micro USB liittimeenkin on minulla joskus mennyt (luultavasti ihan taskusta sekin) hiekanjyvä tukkeeksi.

• Latausliittimen puhdistaminen tapahtuu helpoiten jollain puisella/muovisella esineellä millä pääset poistamaan nukan liittimen pohjalta asti, YouTubessa on hyviä videoita aiheesta. Itse olen useita latausliittimiä puhdistanut topsipuikolla ja coctail tikulla.

• Minä putsaan hammasharjalla ja/tai paineilmalla.