macOS:n päivitysten ongelmat
-
Aloitanpa vastaavan ketjun päivitysten ongelmista macOS-järjestelmässä. Voinko asentaa Catalinan pelkäämättä bugeja?
-
Voit MBn uutisten perusteella ja onhan Catalinaan tullut jo jonkunverran päivityksiä.
-
Bugeja ei tarvitse pelätä, nehän ovat vain mielenkiintoisia Maccia kaataessaan. Ja niitä tuntuu Catalinassa riittävän.
Minulla on ollut Catalina melkein alusta asti MacMini:n ulkoisella ssd-levyllä tutustuakseni uutuuteen. Ja alusta asti on ollut ongelmia. Viikko sitten asensin puhtaana asennuksena uusimman version 10.15.3. Neljänä päivänä tein sillä hommia ja sittenhän se kaatui ekan kerran ja käynnistyi muutaman sekunnin päästä itse uudestaan.
MacMini on vuosimallia 2018, prosessori i5 ja keskusmuistia 16 gigaa. Itse koneessa on sisällä Mojave, jolla teen hommia silloin, kun en halua yllättäviä keskeytyksiä. Ulkoisella ssd:llä on omissa Containereissaan Catalina, ja minun työtiedostoni.
Tavalliset hommani ovat sellaisia, joiden ei pitäisi olla Macille liian monimutkaisia, ainakin Mojave on hyvin pysynyt pystyssä: pääosin koodausta, kuvankäsittelyä, Wordin ja Excelin käyttämistä, netin selaamista ja BBEdit:n käyttämistä. Tällaisia kaatumisia (siis koko macOS menee nurin) on ollut viime viikkoina:
- tuorein kaatuminen tapahtui kun kirjoitin Xcode:ssa swift-koodirivejä
- BBEditiin kirjoittaessani se yhtäkkiä katosi alta, ja sitten muutaman sekunnin välein katosivat Safari ja Xcode. Sitten kohta pimennys ja buuttaus
- Mac ei herää nukkumasta vaan tulee vain musta näyttö omenan valkoisella omenalla
- Mac sammuu itsestään mustaan näyttöön muutamassa minuutissa käynnistymisen jälkeen ilman että olen ehtinyt tehdä mitään
Yhteenveto: oikeaan työkäyttöön ei Catalinaa ole vielä järkevä käyttää. Mutta jos osaat toimia kaatumisherkän koneen kanssa, niin onhan sen käyttäminen mielenkiintoista. Eri editorien Tallenna-painiketta pitää klikata hyvin usein. Varmistusten tulee olla hyvässä kunnossa, ja muistettava, että Catalina voi kaatua kesken TimeMachinen ajoa. Itse jatkan Catalinaan tutustumista edelleen silloin kun siihen sopivia hommia.
-
@erkkimaalta No voi sun! Toivottavasti saan otettua varmuuskopiot ja käytettyä Macia muutenkin normaalisti. Olen käyttänyt sitä niin harvoin, että varmuuskopiot ovat jääneet ottamatta. Toisaalta levyllä ei ole mitään sellaista tärkeää, mitä ei olisi paperilla. Ja toisaalta minulla ei ole vielä tullut vastaan ongelmia Catalinan kanssa.
-
Onko macOS Catalina 10.15.6:n kanssa ilmennyt ongelmia?
-
minulla on sellainen ongelma catalinan kanssa yritin asentaa chrome selainta kone kaatui samoin kävi firefoxsin kanssa
-
Et ole ainoa jolla on ongelmia catalinan ja Chromen ja FFn kanssa. Applen tuesta voisit kysäistä jos siellä olisi apuja.
-
Asensin uusimman korjauspäivityksen 10.15.6, koska F-Securen tuki kehotti siihen heidän salasananhallintaohjelmistossaan (ID Protection, ent. Key) ilmenevien bugien ratkaisemiseksi/ratkaisemisen helpottamiseksi, mikäli mahdollista. Catalina on pelittänyt tähän asti täysin ongelmitta.
-
opera selain toimii catalinassa sitä voi käyttää toimii ilman ongelmia ihan hyvä selain minun mielestäni
-
@poikamies6 sanoi ryhmässä macOS:n päivitysten ongelmat:
opera selain toimii catalinassa sitä voi käyttää toimii ilman ongelmia ihan hyvä selain minun mielestäni
Se on nykyään kiinalaisten omistuksessa...
-
Kiinassa tuotettuja elintarvikkeita ja niiden raaka-aineita yritän välttää mahdollisimman hyvin, en omaa juuri mitään luottamusta niitä kohden.
Operan ja vastaavat taas välttää kun ei käytä suljetun koodin selaimia.
Ja otsikkoon liittyen en koe mitään halua tai tarvetta vaihtaa Linuxista Maciin (tai Androidista iOSiin). Apple puolella kun on kaikki huonommin minulle.
-
@androidikko vivaldi selain näyttää myös toimivan macissa ongelmitta ei ole kiinalaisten omistuksessa
-
@poikamies6 sanoi ryhmässä macOS:n päivitysten ongelmat:
@androidikko vivaldi selain näyttää myös toimivan macissa ongelmitta ei ole kiinalaisten omistuksessa
Ei ole, ei. Muuten koko selaimen idea (vähäisempi tiedonkeruu kilpailijoihin verrattuna) romuttuisi...
-
Macini ilmoittaa macOS Big Surin (11.0.1) olevan saatavilla. Lienee syytä odottaa mahdollisten bugien takia ainakin kuukauden päivät tai jouluun asti, ennen kuin kiirehtii asentamista.
-
Varovaisuuteen on syytä. Syksyllä 2020 omaan vanhahkoon macciini tullut päivitys nosti cpu kuorman 400 %:n!! Koneen "sulamisia" raportointiin maailmalla. Syy on niinkin yksinkertainen, että iCloud synkronoinnissa oli bugi. Silti Apple ei liene poistanut ongelmaa?
-
@androidikko Joko asensit Big Surin? Ainakin päivitysruuhka aiheutti melkoisia ongelmia jopa muillekin Mac-ohjelmien käyttäjille.
Itsellä pohdinnassa uuden Macin osto, M1-suorittimella varustettu MBP kiinnostaisi...
-
@olli-vänskä-mb sanoi ryhmässä macOS:n päivitysten ongelmat:
@androidikko Joko asensit Big Surin?
En vielä.
-
Itsellä pohdinnassa uuden Macin osto, M1-suorittimella varustettu MBP kiinnostaisi...
Oli teillä taas outo MacBook Air testi kun ei edes näytön resoluutiota saatu kerrottua.
Minut yllätti se (näin kuvasta), että siinä on funktionäppäimet. Se aiemmin funkkarit korvannut höpönäyttö (viimeinen naula arkkuun) on siis poistunut.
Jos siihen saisi Linuxin, voisi osin kiinnostaa. Mobiilidataa Apelle ei vaan noihin saa...
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä macOS:n päivitysten ongelmat:
Oli teillä taas outo MacBook Air testi kun ei edes näytön resoluutiota saatu kerrottua.
Taulukossa lukee että "13,3 tuuman ips lcd, 2560 × 1600 px"
-
@androidikko sanoi ryhmässä macOS:n päivitysten ongelmat:
Macini ilmoittaa macOS Big Surin (11.0.1) olevan saatavilla. Lienee syytä odottaa mahdollisten bugien takia ainakin kuukauden päivät tai jouluun asti, ennen kuin kiirehtii asentamista.
Nyt Big Surin versionumero on pompannut 11.1:een.