Neuvoja koskien emolevy ja prosessori.
-
Mikä emolevy ja prosessori ehdottaisitte, joka sopii mini-itx koteloon?
On kaksi vaatimusta.- Pystytään streamata ongelmitta Netflixista, Viaplayista ja Youtubesta, jne.
- Emolevyllä on tuki M.2 SSD kovalevylle.
-
HIntahaitari on sen verran leveä, että pari tarkentavaa on paikallaan.
Minkä verran ajattelin laittaa rahaa emolevyyn ja prosessoriin? Tarvitseko lisäksi ram-muistia vai ajattelitko käyttää vanhoja muistikampoja?
Hintaerot mini-itx emolevyissä johtuvat enimmäkseen siitä, miten uuden piirisarjan emolevylle haluaa. Se taas vaikuttaa suoraan prosessorin valintaan.
-
Ellei muistit ole DDR4ää niin uudelleenkäyttö ei ole välttämättä helppoa.
-
Minä en koskaan muista käyttäneeni uudessa koneessa vanhan koneen muisteja.
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Neuvoja koskien emolevy ja prosessori.:
Ellei muistit ole DDR4ää niin uudelleenkäyttö ei ole välttämättä helppoa.
Muuten ehkä olisikin, mutta M.2 SSD rajaa valikoiman niin uusiin malleihin, että DDR4 on käytännössä välttämätön. Striimaus Netflixistä, Viaplaysta, Youtubesta jne. ei sinänsä vaatisi kovin tehokasta rautaa, ellei tavoitteena ole 4k-tarkkuus.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Neuvoja koskien emolevy ja prosessori.:
Minä en koskaan muista käyttäneeni uudessa koneessa vanhan koneen muisteja.
Mulla meni DDR3-muistit aika monen konepäivityksen läpi. Nytkin DDR4-muisteja on kierrätetty jo parissa kokoonpanossa.
-
@kaj-laaksonen sanoi ryhmässä Neuvoja koskien emolevy ja prosessori.:
Mulla meni DDR3-muistit aika monen konepäivityksen läpi. Nytkin DDR4-muisteja on kierrätetty jo parissa kokoonpanossa.
Minähän en nykyään juurikaan päivittele ennen kun aiempi kone alkaa piiputtamaan. Ja olen kahden ns. uuden koneen kierrossa. Kaikenlaista on kyllä jäänyt talteen matkan varrella.
Kun tämä nytkin käytössä (ja aina päällä) oleva Linux masiina alkaa piiputtamaan, kasaan uuden peli- ja emulaattorikoneen ja sitten siitä aiemmasta vastaavasta tulee uusi Linux koneeni.
Eivät käyneet viimeksi romuksi menneen Linux koneen 32 GB DDR3 muistit tähän uuteen Linux masiinaan. Nyt taitaa molemmissa masiinoissa olla DDR4:sta.
90-luvun alkupuolella tuli masiinaa päivitettyä usein vaan en kyllä silloinkaan muista uudelleenkäyttäneeni muisteja. Ekassa koneessa oli SIPPiä, toisessa SIMMiä, jne. Silloinkin tosin vanhalle koneelle ainakin kerran keksin uutta käyttöä: fileserverinä keittiön kaapissa (MS-DOS ja LANtastic).
Ehkä vuoden 1997 liepeillä tuli hommattua kiinteä nettipiuha. Microsoftin hehkuttama Windows 95 osoittautui täydeksi sudeksi (eikä sille kai mitään sähköpostipalvelimia sun muita olisi edes saanut) ja päätin kokeilla Martiksen kantataajuusmodeemin ja Ciscon reitittimen perässä Linuxia, joka rokkaa edelleen. Tuosta eteenpäin olen sitten ollut "kahden koneen loukussa".
-
Itse asiassa minulla oli ensin ylikellotettu Nokia SAB COM-portissa. Martis ja Cisco maksoivat jonnin kuukauden palkan verran.
-
Olisin valmis käyttämään noin 300-400 euroa. Unohdin mainita että pitää olla myös 4K-tarkkuus.
-
Tuolla budjetilla on lienee tyytyminen emon näyttikseen. SSD syö budjetista jo reilun kolmanneksen ja emon kanssa ~puolet budjetista ja muistien kanssa mennään jo 200 euron paremmalle puolelle (kauppiaan näkökulmasta katsottuna) ja näyttiksen (jos se on riittävä) kanssa huidellaan yli 250 euron ja prossan kanssa mennään sitten yli 300 euron ja tuo siis laskettuna hintaseurannan halvimmilla hinnoilla.
-
@ken76 sanoi ryhmässä Neuvoja koskien emolevy ja prosessori.:
Olisin valmis käyttämään noin 300-400 euroa. Unohdin mainita että pitää olla myös 4K-tarkkuus.
Onko budjetti vain emolevylle ja prosessorille, vai tarvitaanko myös ram-muistia?
-
Olen valmis lisäta budjetti 200 eurolla, eli olen valmis käyttämään 600 euroa. Koska tarvitsen myös ram-muistia
ja SSD kovalevyä.
-
Lähetä tarjouspyyntö kokoonpanotoiveistasi budjetteineen päivineen Jimmsille, Verkkokauppa.comille ja Multitronicille ja kun saat vastauksen niin postaa tänne liikkeiden ehdottamat komponentit niin voidaan tutkia että mikä on paras vaihtoehto.
-
Minulla olisi kaksi vaihtoehtoa, koskien emolevy ja prosessori.
Vaihtoehto 1
Emolevy: Asus ROG Strix B450-I Gaming
Prosessori: Ryzen 5 3400GVaihtoehto 2
Emolevy: Asus ROG STRIX B360-I Gaming Intel B360 LGA1151
Prosessori: Intel Core i5-9600 LGA1151 -suoritinVaihtoehto 1 on kyllä halvempi, mutta onko se tarpeeksi "hyvä laatu".
Mitä mieltä olette?
-
Vaihtoehto 2 ja emolevyksi kannattaa harkita myös GIGABYTE B365M D3H emoa.
-
....paitsi että ei sovi Mini ITX-koteloon
-
.... tämä mahtuu Gigabyte B360N WIFI, Mini-ITX -emolevy
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/140158/b360n-wifi/gigabyte-b360n-wifi-mini-itx-emolevy
-
@ken76 Kuinka paljon halvempi? i5-9600 on jonkin verran nopeampi prosessori. Jos on tarkoitus striimata Netflixistä 4k-tarkkuudella on Intel varmempi valinta. AMD:n prosessoreiden kohdalla tiedot tuesta ovat hatarampia.
Joka tapauksessa jos hintaero ei ole montaa kymppiä ottaisin mieluummin i5-9600:n.
-
Tässä vielä UserBenchmarkin vertailutulokset Ryzen 5 3600:lle ja i5-9600:lle.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-AMD-Ryzen-5-3400G/4031vsm825156
-
Minä päädyin joskus toko/kesäkuussa Core i5-9600K:hon. Silloin kustansi 309,90 € + jäähy.