Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox
-
Käytän tällä hetkellä Chromea. Se on hidastunut mielestäni aika paljon. Toinen syy selaimen vaihtoon on se, että Chrome ei sisällä kunnollista seurannanestoa, toisin kuin Firefox. Chromium-Edge sisältää (jonkin ajan kuluttua) seurannaneston, mutta se ei liene yhtä hyvä kuin Firefoxissa.
Toimivatko verkkosivut yhtä hyvin Firefoxilla kuin Chromium-Edgellä? Mozilla Foundation joutunee luovuttamaan tietoja "tarvittaessa" viranomaisille (kuten Microsoftkin). Kumpi kannattaa valita: Chromium-Edge vai Firefox?
-
Minulla on löytymäti Firefoxissa toimimattomat sivut, jotka toimisivat Chromiumilla. Google toki varmaan yrittää parhaansa.
Unohda kuitenkin Firefoxin seurannanesto (tai no on se minullakin päällä asetuksella standard, koska pois ei kokonaan saane) ja viritä käyttöön uBlock Origin sekä uMatrix (jälkimmäinen voi vaatia hiukka perehtymistä). Voi noita toki yhtä aikaakin Firefoxin blokkausten kanssa käyttää, mutta silloin mahdollisen ongelman eli toimimattomuuden tutkiminen vaikeutuu reippaasti.
Ekalla lisukkeella eli uBlock Originilla torjut mainoksia, vakoilua ja haitakkeita sekä voit osin muokata webbisivujen ulkonäköä mieleiseksesi. Sillä saa vaikkapa itsellesi turhan töhnän piiloon. Minä en esim. tahdo nähdä YLEn uutislistalla urheilu-uutisia.
Tokalla eli uMatrixilla blokkaat/sallit javascriptit. Se osaa oletuksena estää sontasaitit ja sitten voit itse päättää, että sallitaanko vaikkapa youtube upotettuna jollekin webbisivulle. Voit sallia youtuben kaikkialle tai vaikkapa vain Mikrobitin uutisissa (en tosin muista onko siellä tuubia, en ole sallinut).
Oletuksena uMatrix sallii 1st party javascritpitit. Senkin voi kieltää ja sallia nekin vain erikseen. Näin olen tehnyt ykkösselaimessani, jolla vierailen aina samoissa paikoissa: uutiset, foorumit, kaupat, pankit, sää, jne. Olen myös nuo vakisaittini siistannut esim. uBlock Originin avulla. Tällä foorumilla oli pakko pienentää älyvapaan suurta tekstin riviväliä Stylus lisukkeella.
Ja mitä tietoihisi tulee, niin käyttödatan keräyksen osalta Firefox uskonee asetuksia:
Jäänee aika äkkiä kiinni, jos jotain vakoilee.
Koko Chromium eli kaikki sitä käyttävät selaimet saattavat mennä kuralle paskantorjunnan osalta kun Google huonontaa lisukkeiden toimintamahdollisuuksia. Toivottavasti Firefox pysyy hengissä maailman tappiin (eikä ikinä edes kuse Chromiumiin päin!).
Raymond Hillin mukaan hänen liitännäisensä (nuo mainitsemani) lopettavat toiminnan Chromiumissa: https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=896897&desc=2#c23
Samalla vedän minäkin sitten vessasta alas kakkosselaimeni Chromiumin ja alan ajamaan rinnalla toista Firefoxia eri profiililla. Siinä on sitten loivemmat säädöt satunnaissurffailun toimivuutta varten (kuten Chromiumissa nyt). Ja hämärimmät surffaukset teen edelleen virtualisoidussa Linuxissa.
Eli en todellakaan suosittele Chromiumia vaan Firefoxia.
-
@mikropiltti Firefox on ollut koneellani kakkosselaimena, koska eräs sivu oli hitaampi käyttää Chromella kuin Firefoxilla. Taidanpa nostaa Firefoxin ykköseksi ja pudottaa Chromen kakkoseksi (tai poistaa kokonaan). Teen saman Androidissa, tosin Chromea ei taida kikkailematta saada poistettua.
-
Jokaisesta mobiililelustani olen saanut Chromen disabloitua. Motorolassani (vanha luuri varalla) on Lineage OS eikä Chromea ollenkaan. Ei tulisi mieleenkään käyttää Chromea kirjautuneena!
https://www.theregister.co.uk/2020/02/20/chrome_deploys_deeplinking/
https://www.theregister.co.uk/2020/02/20/mozilla_eu_internet_regulation/
-
Jos webbisaitti on koodattu edes jotenkuten kunnolla niin se toimii kaikilla selaimilla (jopa ne muinaiset IE-only sivustot toimivat FFllä (tosin en ole törmännyt niihin aikoihin)), toki jos FFssä on ABP käytössä ja sivusto valittaa siitä niin sitten sinne pääsy vaatii selaimen jossa ei ole ABPtä ja jos lataa isoa tiedostoa Mega.nzsta niin sitten vaaditaan Chrome/Chromium selain.
Ainoa haittapuoli uudessa Edgessä on että ei saa helpolla (eli 2 klikkauksella) avattua sitä yksityisyys tilaan vaan vaatii 3 klikkausta.
-
... toki jos FFssä on ABP käytössä ja sivusto valittaa siitä niin sitten sinne pääsy vaatii selaimen jossa ei ole ABPtä...
Tai sitten vaan blokataan javascriptit, jotka mainosblokkerista uinaavat ja kaikki toimii.
-
Suoritin juuri selaimen vaihdon sekä Windowsiin että Androidiin. Mukavuudenhaluinen kun olen, loin Firefox-tilin selaintietojen synkronoimiseksi. Miten poistan Chromen käytöstä Androidissa?
-
Miten poistan Chromen käytöstä Androidissa?
Pois ei saane, mutta disableen olen aina saanut: asetukset -> appsit -> Chrome -> disable
-
Pakko kommentoida että Google varsinkin Youtuben puolelle tekee kiusaa minkä kerkiään niille jotka eivät käytä Chromea.
Tällä hetkellä "taas" itse Youtube toimii hienosti Firefoxilla, mutta kun sinne lataat videoita ja yrität niihin liittää päätösruutuja ym. niin tämä ei toimi esim Firefoxilla oikein.
Tai voit lisätä aikajanalla, mutta itse videosta et näe missä kohdassa mennään.
Joten aina pitää orginaali video tiedosto pitää koneella auki ja katsoa siitä aika kohdat mihin haluaa minkäkin asian lisätä.Ja itse olen yrittänyt päästä eroon mahdollisimman monesta Googlen palvelusta ja enää käytänkin vain Gmailia ja Youtubea.
Eli:
Google -> DuckDuckGO
Google Maps -> Here
Chrome -> Firefox
Google Drive -> OneDriveMyöskään en koske mihinkään Facebookin palveluihin eli itse naamakirjaan, whatappiin ym.
-
Yle Areenan videotoisto pätkii Firefoxilla vaan ei vanhalla Edgellä (eikä kaiketi Chromellakaan, jota en enää ota käyttöön).
-
Voinko laittaa Yle Areenan tökkimisen jotenkin kuriin, vai joudunko vaihtamaan selainta?
-
Linukassa en ole huomannut Firefoxin ja YLEn pätkintää vähäisellä käytölläni. Onko antaa esimerkkivideota?
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox:
Linukassa en ole huomannut Firefoxin ja YLEn pätkintää vähäisellä käytölläni. Onko antaa esimerkkivideota?
Ongelma koskee kokemukseni mukaan vain Windowsia. macOS:iin Firefox on vielä asentamatta.
-
Itse en Areenan tökkimistä huomaa sillä jos on katottavaa Areenassa niin lataan ne koneelle ja katon kun on aikaa.
-
Itse en Areenan tökkimistä huomaa sillä jos on katottavaa Areenassa niin lataan ne koneelle ja katon kun on aikaa.
Usein teen saman minäkin ja myös tuubin osalta (kiertää muuten hyvin sen ikävarmennuksen). Oudosti niitä videoita vaan jää levyn kulmalle katsomista odottamaan.
Eipä tuossa mitään uutta. Kauan sitten kun VHS-nauhurin hankin, jäi kaikki nauhoitettu aina katsomatta. Oikeasti aivan kaikki. Lopetin sitten homman.
-
Kaikki sarjat mitä olen Areenasta ladannut on katottu (~100 jaksoa erinäisista sarjoista) ja muutama leffa odottaa kattomista.
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox:
Lataat ohjelmat koneelle? Voiko ne ladata laillisesti?
-
No mitään salasanasuojauksia, maksukortteja, tms. ei ainakaan kierretä.
Ja eikös omaan käyttöön tallettaminen ole edelleen sallittua? Vai miksi kovalevyistä, kaseteista sun muista oli aiemmin erillinen mätky ja nyt suoraan menee rahaa Teostolle/Kopiostolle/tms. valtiolta.
-
On se kun ei jaa muille. Toki se lataaminen muualta kuin Areenasta on tehty vaikeaksi/mahdottomaksi (eli ex-Katsomo ja Ruutu.fi).
-
Eipä löydy latauspainiketta:
Minun ei tarvitse ladata ohjelmia puolilaittomasti. Sen verran vähän katson ohjelmia Areenasta.