Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox

• Suoritin juuri selaimen vaihdon sekä Windowsiin että Androidiin. Mukavuudenhaluinen kun olen, loin Firefox-tilin selaintietojen synkronoimiseksi. Miten poistan Chromen käytöstä Androidissa?

• Miten poistan Chromen käytöstä Androidissa?

Pois ei saane, mutta disableen olen aina saanut: asetukset -> appsit -> Chrome -> disable

• Pakko kommentoida että Google varsinkin Youtuben puolelle tekee kiusaa minkä kerkiään niille jotka eivät käytä Chromea.
    Tällä hetkellä "taas" itse Youtube toimii hienosti Firefoxilla, mutta kun sinne lataat videoita ja yrität niihin liittää päätösruutuja ym. niin tämä ei toimi esim Firefoxilla oikein.
    Tai voit lisätä aikajanalla, mutta itse videosta et näe missä kohdassa mennään.
    Joten aina pitää orginaali video tiedosto pitää koneella auki ja katsoa siitä aika kohdat mihin haluaa minkäkin asian lisätä.

Ja itse olen yrittänyt päästä eroon mahdollisimman monesta Googlen palvelusta ja enää käytänkin vain Gmailia ja Youtubea.
    Eli:
    Google -> DuckDuckGO
    Google Maps -> Here
    Chrome -> Firefox
    Google Drive -> OneDrive

Myöskään en koske mihinkään Facebookin palveluihin eli itse naamakirjaan, whatappiin ym.

• Yle Areenan videotoisto pätkii Firefoxilla vaan ei vanhalla Edgellä (eikä kaiketi Chromellakaan, jota en enää ota käyttöön).

• Voinko laittaa Yle Areenan tökkimisen jotenkin kuriin, vai joudunko vaihtamaan selainta?

• Linukassa en ole huomannut Firefoxin ja YLEn pätkintää vähäisellä käytölläni. Onko antaa esimerkkivideota?

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox:

Linukassa en ole huomannut Firefoxin ja YLEn pätkintää vähäisellä käytölläni. Onko antaa esimerkkivideota?

Ongelma koskee kokemukseni mukaan vain Windowsia. macOS:iin Firefox on vielä asentamatta.

• Itse en Areenan tökkimistä huomaa sillä jos on katottavaa Areenassa niin lataan ne koneelle ja katon kun on aikaa.

• Itse en Areenan tökkimistä huomaa sillä jos on katottavaa Areenassa niin lataan ne koneelle ja katon kun on aikaa.

Usein teen saman minäkin ja myös tuubin osalta (kiertää muuten hyvin sen ikävarmennuksen). Oudosti niitä videoita vaan jää levyn kulmalle katsomista odottamaan.

Eipä tuossa mitään uutta. Kauan sitten kun VHS-nauhurin hankin, jäi kaikki nauhoitettu aina katsomatta. Oikeasti aivan kaikki. Lopetin sitten homman.

• Kaikki sarjat mitä olen Areenasta ladannut on katottu (~100 jaksoa erinäisista sarjoista) ja muutama leffa odottaa kattomista.

• @marko-forssell sanoi ryhmässä Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox:

Itse en Areenan tökkimistä huomaa sillä jos on katottavaa Areenassa niin lataan ne koneelle ja katon kun on aikaa.

Lataat ohjelmat koneelle? Voiko ne ladata laillisesti?

• No mitään salasanasuojauksia, maksukortteja, tms. ei ainakaan kierretä.

Ja eikös omaan käyttöön tallettaminen ole edelleen sallittua? Vai miksi kovalevyistä, kaseteista sun muista oli aiemmin erillinen mätky ja nyt suoraan menee rahaa Teostolle/Kopiostolle/tms. valtiolta.

• @androidikko

On se kun ei jaa muille. Toki se lataaminen muualta kuin Areenasta on tehty vaikeaksi/mahdottomaksi (eli ex-Katsomo ja Ruutu.fi).

• Eipä löydy latauspainiketta:

0_1584555637951_Areena lataus ei onnistu.PNG

Minun ei tarvitse ladata ohjelmia puolilaittomasti. Sen verran vähän katson ohjelmia Areenasta.

• Latausskripti auttaa:

/home/lasse/tmp>yle-dl https://areena.yle.fi/1-50292497
    yle-dl 20190614: Download media files from Yle Areena and Elävä Arkisto
    Copyright (C) 2009-2019 Antti Ajanki antti.ajanki@iki.fi, license: GPLv3

Output file: Noin viikon studio_ Veemäinen virus_ E08-2020-03-12T20_29.mkv
    frame=40877 fps=405 q=-1.0 Lsize= 811356kB time=00:27:15.14 bitrate=4064.8kbits/s speed=16.2x
    Stream saved to Noin viikon studio_ Veemäinen virus_ E08-2020-03-12T20_29.mkv

Sitten vaan katellaan rauhassa:

/home/lasse/tmp>mplayer Noin\ viikon\ studio_\ Veemäinen\ virus_\ E08-2020-03-12T20_29.mkv
    MPlayer 1.2.r38170-Packman-7 (C) 2000-2020 MPlayer Team

Playing Noin viikon studio_ Veemäinen virus_ E08-2020-03-12T20_29.mkv.
    libavformat version 57.83.100 (external)
    libavformat file format detected.
    [lavf] stream 0: subtitle (srt), -sid 0, -slang fi
    [lavf] stream 1: video (h264), -vid 0
    [lavf] stream 2: audio (aac), -aid 0
    VIDEO: [H264] 1920x1080 0bpp 25.000 fps 0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s)

Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family
    libavcodec version 57.107.100 (external)
    Selected video codec: [ffh264] vfm: ffmpeg (FFmpeg H.264)

Clip info:
    ENCODER: Lavf57.83.100
    Load subtitles in ./

Trying to force audio codec driver family libmad...
    Opening audio decoder: [ffmpeg] FFmpeg/libavcodec audio decoders
    AUDIO: 44100 Hz, 2 ch, floatle, 0.0 kbit/0.00% (ratio: 0->352800)
    Selected audio codec: [ffaac] afm: ffmpeg (FFmpeg AAC (MPEG-2/MPEG-4 Audio))

AO: [pulse] 44100Hz 2ch floatle (4 bytes per sample)
    Starting playback...
    Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect.
    VO: [xv] 1920x1080 => 1920x1080 Planar YV12 [zoom]

• Mistähän foorumi fonttikoon muutoksen arpoi. Niin ja en minä tuollaisia ehdi/halua katsoa:

/home/lasse/tmp>rm Noin\ viikon\ studio_\ Veemäinen\ virus_\ E08-2020-03-12T20_29.mkv

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox:

en minä tuollaisia ehdi/halua katsoa:

/home/lasse/tmp>rm Noin\ viikon\ studio_\ Veemäinen\ virus_\ E08-2020-03-12T20_29.mkv

Otin ko. ohjelman vain pikaisesti esimerkiksi tänne, vaikka joku ei haluaisikaan katsoa sitä.

• Ei ainakaan äsken pätkinyt Firefoxilla. Jospa pätkiminen johtui siitä, että kyseessä oli koronaerikoislähetys. Toisaalta se ei kyllä pätkinyt vanhalla Edgellä kertaakaan... Toisekseen Firefox jotenkin ihmeellisesti heikentää kuvanlaatua minimiin. Edge toimii tässäkin eri tavalla, kuin myös Chrome. Miksi ihmeessä Firefox heikentää kuvanlaatua, kun parhaalla mahdollisella laadulla (1080p) video ei pätkinyt kertaakaan? Voiko kuvanlaadun huonontamisen jotenkin estää?

• Windows-käyttäjille on Flickfetch-softa (toimii myös Ruudun kanssa jos ohjelma ei ole DRMonisoitu). Kuvanlaadun voi vaihtaa sen rattaan alta jos automaagi ei miellytä.

• @marko-forssell sanoi ryhmässä Selaimen vaihto – Chromium-Edge vs. Firefox:

Windows-käyttäjille on Flickfetch-softa (toimii myös Ruudun kanssa jos ohjelma ei ole DRMonisoitu). Kuvanlaadun voi vaihtaa sen rattaan alta jos automaagi ei miellytä.

Tuo ohjelmako on ainoa keino parantaa kuvanlaatua (manuaalisen säätämisen ja selaimen vaihdon lisäksi)?