Windows 10:n asennuksessa bugi?
-
Koneena joku viitisen vuotta vanha HP:n markettiläppäri. Asentelin siihen Windows 10:n tyhjentämällä koko kovalevyn. Otin kaikki HP:n omatkin osiot pois. Päivitysversio oli 1803. Ja kas kummaa: Windows ei osaa itse valita boottiosiota ollenkaan. Toimii ihan ok, kun menee biosin boottivalikon kautta. Sieltä näkee boottiosion. Bios ei kuitenkaan anna mahdollisuutta valita kovalevyn osiota, miltä bootataan.
Jostain oli lukevinani, että tämä on juurikin tuon päivitysversion ongelma, eli pitäisi asentaa vanhempi versio ja sitten päivittää tuohon, että toimisi. Mutta kun ei ole vanhempaa versiota enkä oikeasti viitsisi enää aloittaa koko asennusrumbaa uudestaan. Eli: mitä kannattaisi lähteä kokeilemaan, jos joku päivä innostuisi tuon korjaamaan?
-
Ei mitään havaintoa kyseisestä ongelmasta, mutta minä (oikeasti asentasin Linukan
) kokeilisin ensi alkuun ihan perinteistä eli boottia masennusmedialta ja sitten jostain "repair your computer" valinnan kautta command prompt auki sekä komentaen bootrec /fixmbr ja bootrec /fixboot. Lopuksi pyllistys kohden Redmondia ja bootti.
Hullunrohkee voisi jopa päivittää HP:n BIOSin, kun kerran koneessa on Winukka...
-
Vaikka nyt enää et asentaisikaan uudelleen, niin korjaan pari tekstissä esiintynyttä väittämää. En ymmärtänyt kokonaisuudessaan tuota tekstiä. Mainitsemasi päivitysversio on ihan täysi versio, eikä todella edellytä alle mitään vanhaa asennusta.
Tarkoitan versiota, joka on ladattavissa MS:n Media Creation Tool sivulta "Lataa työkalu nyt" linkistä.
Jos halutaan puhdas asennus tyhjälle levylle, tai levy halutaan tyhjentää, se pitää tehdä asennusmedialla, eikä käyttää päivitysominaisuutta.Oletan, että haluttiin puhdas asennus, koska vanhat osiot poistettiin.
Asennus käynnistetään ihan normaalisti käyttöjärjestelmämedialta ”Boot Menu":n (Käynnistysvalikko) avulla.
Asennusvaihtoehdoksi valitaan "Mukautettu" ja uudelleen asennuksessa ei tuotelisenssiä anneta ollenkaan, vaan ohitetaan kohta "Minulla ei ole tuotelisenssiä", niin Windows aktivoituu automaattisesti, perustuen aikaisempaan aktivointiin, joka on tehty emolevyyn perustuen.
Valittaessa asennuksen kohde poistetaan kaikki levyosiot ja asennus aloitetaan suoraan osioimattomalle (varaamaton) levylle. Windows osaa tehdä asennuksen aikana itse tarvittavat osiot ja alustukset.
-
Tänään tuli julki uusi ominaisuuspäivitys joka pitäisi olla jo ladattavissa tai viimeistään loppuviikosta. Suosittelen että ajoitat mahdollisen asennuksen silloin jottei tarvitsisi asennuksen jälkeen ruveta päivittämään Windowsia.
-
On ladattavissa nyt jo, Juuri laitoin lataamaan.
-
@kalleville Minä tiedän, että se on ihan täysversio, mutta kun sillä asensi, niin ei osannut bootata. Jos olisi ollut vanhempi, osaava versio, olisin asentanut sillä ja sitten päivittänyt. Mutta kun ei ollut enkä viitsinyt käyttää aikaa enempää. Tahmeaa se oli jo tuo asennus.
-
@kovakorppu sanoi ryhmässä Windows 10:n asennuksessa bugi?:
Tänään tuli julki uusi ominaisuuspäivitys joka pitäisi olla jo ladattavissa tai viimeistään loppuviikosta. Suosittelen että ajoitat mahdollisen asennuksen silloin jottei tarvitsisi asennuksen jälkeen ruveta päivittämään Windowsia.
Kone ei jäänyt minulle, joten oli nopeampaa näyttää, miten sen boottaa, jos ei muuten lähde.
-
@iikoo Olisi kivaa jos tästä saisi jotain faktaa, että uudella versiolla ei boottaa, ei ole koskaan tullut tuollaista eteen.
Mitä tarkoitat tuolla, ettei osaa bootata, voitko kertoa tarkemmin?
-
@kalleville sanoi ryhmässä Windows 10:n asennuksessa bugi?:
@iikoo Olisi kivaa jos tästä saisi jotain faktaa, että uudella versiolla ei boottaa, ei ole koskaan tullut tuollaista eteen.
Mitä tarkoitat tuolla, ettei osaa bootata, voitko kertoa tarkemmin?Juuri sitä. Ei siis osaa valita boottiosiota, jolta boottaisi. Biosin kautta kun käy sanomassa, että Windows boot managerista pitää bootata, niin lähtee. En ole itsekään tuohon koskaan törmännyt aiemmin. Nyt tuli vastaan. Googlailun perusteella olisi juuri tuon päivitysversion ongelma.
Ja lähellä oli, että se kaveri, kelle tuon koneen fiksasin, opettelisi nyt Ubuntun käyttämistä...
-
Kannattaa odotella korjattu levykuva ja asentaa se. Kaipa se asentuu päityksenä, onhan se tuoreempi build kuitenkin.