Nokia 7.2:n ongelmat

• Tilasin 5.4. Nokia 7.2:n. Heti sen paketista otettuani ja asennettuani huomasin, että kaiutin suhisee, varsinkin minimivoluumilla, jolloin suhina peittää alleen puhelimen normaalit äänet. Lisäksi suhina tunki langallisiin kuulokkeisiin.

No, huoltoonhan se piti toimittaa. DNA Kauppaan sitä ei suositeltu vietävän ja mcare suljettiin maaliskuun loppupuolella koronan takia, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi HMD:n palvelukeskus Unkarissa.

Huollossa tehdyn ohjelmistopäivityksen myötä suhinaa ei enää ilmennyt kuulokkeita käytettäessä mutta suoraan kaiuttimissa yhä. Otin yhteyttä Nokia-puhelinten tukeen. Selitin tilanteen ja kerroin huomanneeni akun keston olevan n. 27 tuntia (vajaat 5 tuntia aktiivista käyttöä) verrattuna mainostettuun n. 48 tuntiin (aktiivista käyttöä (videoita, somea, netinselailua...) "tavanomaisilla asetuksilla" 5 tuntia per vuorokausi). Tukihenkilö kehotti tekemään uuden huoltotilauksen.

Huolto ei tällä kertaa löytänyt mitään vikaa. Otin yhteyttä Nokia-puhelinten tukeen, ja sieltä luvattiin laittaa suhinan korjaava päivitys työn alle ja jakeluun, mikäli ongelma voidaan korjata päivityksellä. Mikäli oikein ymmärsin, päivityksen pitäisi tulla kuluvan kuun tietoturvakorjausten mukana. Akun keston suhteen tukihenkilö vetosi erilaiseen käyttöön ja olosuhteisiin. Vikaa ei myönnetty olevan.

Otin yhteyttä DNA:n chatissa, ja sieltäkin todettiin akun keston olevan "tavanomainen".

Kysymys kuuluu, onko noin suuri ero toteutuneen ja luvatun/mainostetun akun keston välillä hyväksyttävä. Kannattaako asia viedä Kuluttajariitalautakunnan päätettäväksi? Eikö niin, että tapauksessa osapuolina olen minä ja DNA jälleenmyyjänä eikä Nokia-puhelinten tukea lasketa mukaan?

• Ostatutin tuon saman luurin yhdelle tukitapaukselleni n. viikko sitten, hänellä ei ole ollut teknisiä ongelmia. Hän ei edes ole lukenut löpinöitä some akkukestosta kun ei moisia käytä.

Luurin Androidin osalta täällä napisinkin, näytöllä on skeidaa, jota ei saa pois. Lisäksi luurissa on oma fyysinen (101% turha) Google assistant nappi, jota ei tunnu voivan edes säätää muuhun käyttöön!

En oikein usko, että akun mainostetusta käytöstä kitinä johtaa mihinkään. Sehän on kuin autojen menoveden kulutusvalheet (jota kai on saatu hiukka ruodittua). Oman wanhan Nokia 8:ni akku kestää monta päivää (ja juu, ei somea, videoita tms.).

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n kaiuttimen suhina ja akkukesto:

En oikein usko, että akun mainostetusta käytöstä kitinä johtaa mihinkään.

Entä kaiuttimesta naukuminen, jos päivitys ei sitä korjaa? Huoltokin oli laittanut tiedoksi HMD:lle ongelman kaipaavan korjausta, vai miten "repair handling" huoltotositteessa pitäisi ymmärtää?

• Lisää ongelmia... Tänä aamuna Angry Birds Friends - ja The Sims FreePlay -pelit jämähtivät käynnistysruutuun. Ongelma ei ollut nettiyhteydessä eikä siihen auttanut pelien sulkeminen. Uudelleenkäynnistys tuli seuraavaksi mieleen; se auttoi.

Nokia 7.2 ei oikein vakuuta. Toivotaan, että sovellusten jäätymiset korjaantuvat ohjelmistopäivityksillä.

• @androidikko sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

Lisää ongelmia... Tänä aamuna Angry Birds Friends ...

Eikö tuo ikivenytetty kananlento ole vieläkään ohi? 🐥

• Ja lista jatkuu...:

Eilen illalla latauksessa puhelimen näyttö sammui ja syttyi loputtomiin, kunnes uudelleenkäynnistin puhelimen. Mitä minun kannattaisi tehdä, jos kertomani ongelmat jatkuvat: kolmas huoltopyyntö vai DNA:lle pyyntö saada uusi laite?

• Minä pyytäisin uuden luurin tai rahat pois.

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/18.12.2018-kkvn-selvitys-matkapuhelimen-vika-saattaa-johtaa-huoltorumba

Yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos korjaaminen tapahtuu kohtuullisessa ajassa eikä alenna tavaran arvoa tai aiheuta ostajalle huomattavaa haittaa. Koska matkapuhelin on monella tavalla tärkeä kuluttajan arjen sujumisen kannalta, korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

Ja lista jatkuu...:

Eilen illalla latauksessa puhelimen näyttö sammui ja syttyi loputtomiin, kunnes uudelleenkäynnistin puhelimen. Mitä minun kannattaisi tehdä, jos kertomani ongelmat jatkuvat: kolmas huoltopyyntö vai DNA:lle pyyntö saada uusi laite?

Ongelma ilmeni tänäänkin juuri äsken.

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

Minä pyytäisin uuden luurin tai rahat pois.

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/18.12.2018-kkvn-selvitys-matkapuhelimen-vika-saattaa-johtaa-huoltorumba

- - eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

Kyse on ollut joka kerta eri ongelmista, pois lukien toki kaiutinongelma, jos mukaan lasketaan huoltokerta, jolloin vikaa ei löydetty ja vian korjaus siirrettiin ohjelmistotiimille.

• DNA:n myyjä sanoi puhelimen menevän lähtökohtaisesti huoltoon. Suostuin siihen. Katsotaan, saataisiinko puhelimeni kuntoon täällä Suomessa. Jos puhelin ei tule kuntoon, pyydän uuden.

• DNA:lta puhelin on mennyt mcarelle, joka toimittaa sen mihinkä muuallekaan kuin Unkariin. Ettei vain olisi sama huoltofirma kuin aiemmin... 😟 Myyjä sanoi huollossa menevän jopa kuukausi, mutta onpa joku odottanut puhelintaan mcarelta saapuvaksi jo kaksi kuukautta eikä ilmeisesti ole kuulunut mitään. Ja enpä muuten saanut mitään tositetta huoltoon jättämisestä. DNA:n chat-asiakaspalvelija sanoi "käytäntöjen vaihtelevan"; kuulemma itse antaa aina kopion sopimuksesta asiakkaalle. Täytynee ruveta vinkumaan kopiota sähköpostitse.

• Sain kopion. Näytön ongelmista ei mainita mitään eikä myöskään ongelmien kuulumisesta takuuseen. Allekirjoittamani lapun mukaan joutuisin maksamaan arviolta 89 euroa... Lähetin sähköpostia liikkeeseen. "Ohjelmisto-ongelmat eivät kuulu valmistajan takuun piiriin", todetaan pikkupräntissä.

• Huhhuh, pidämme peukkuja.

• DNA:n myyjä lupasi lauantaina ottaa kuluneena työpäivänä yhteyttä mcareen ja palata asiaan tällä viikolla. Olen tällä hetkellä luottavainen.

• DNA:lta ei tietenkään ilmoitettu vikaa mcarelle. Jouduin ihan itse soittamaan maksulliseen numeroon...

Tilannepäivitys:

Hain puhelimen huollosta DNA:lta (piti tulla suoraan kotiin...), en siis saanut uutta tilalle. Piirilevy (main board) vaihdettiin, mutta edelleen kaiutin suhisee. Näyttö ei sentään (ainakaan vielä) vilku.

HMD kertoi ongelman korjaavan päivityksen tulevan jakeluun toukokuun aikana. Olen tänään asentanut touko- ja kesäkuun lisäpäivitykset. Ensimmäisen koko oli 7,02 Mt ja jälkimmäisen vähän päälle 13 Mt. Kummankaan asentaminen ei korjannut ongelmaa. Toivottavasti tarinalleni saadaan onnellinen loppu; odotinhan puhelintani liki kuukauden (22.5.2020-18.6.2020) huollosta.

• Lisää ongelmia, tällä kertaa tosin verrattain pieniä:

Akkuasetusten Edellinen täysi lataus -mittari nollaantuu uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Käyttöönoton jälkeen sovelluksia ladatessani Play Kauppa kaatui.

Piirilevyn vaihdon jälkeen akku on kestänyt kirjoitushetkellä n. 44 tuntia eli hieman alle mainostetun 48:n tunnin (tosin käyttöä on kertynyt vajaa 5 tuntia, kun mainoksessa sanotaan akun kestävän käyttöä 5 h/vrk/48 h). Voiko tästä vetää johtopäätöksen alkuperäisen piirilevyn viallisuudesta?

Kuten jo taisin kertoa, kaiutin suhisee yhä uudesta piirilevystä huolimatta. Osaako joku sanoa, mistä suhina johtuu? Voiko korjaamaton kaiutin hajota suhinan vuoksi ennen aikojaan?

• Kirjoitin DNA:n myymälään viestin, jossa kysyin, voiko kaiutin mennä ennen aikojaan rikki suhinan takia. Kirjoitin myös, että mikäli vastaus on ei, en toisi puhelinta enää takaisin.

Myyjä vastasi, ettei usko kaiuttimen menevän enempää rikki tai pihinän aiheuttavan muita ongelmia. Hän kirjoitti myös selvittävänsä Nokian (tietysti HMD:n) edustajilta, miten asiassa tulisi edetä.

Vaikuttaa siltä, että myyjällä on kova halu paikata aiemmat, toisen myyjän tekemät virheet (näytön vilkkumisen kirjaamatta jättäminen huoltotilaukseen sekä kotiinkuljetuksen lupaaminen, vaikka se ei ollut mahdollinen). Kun kerran myyjä näkee noin paljon vaivaa, minun on turha heittäytyä poikkiteloin ja kieltäytyä puhelimen huollosta/vaihdosta. Olisin vain hankala ja kiittämätön asiakas.

Ai niin, huolto DNA:n kautta ei maksanut mitään (tai ainakaan vielä ei ole tullut laskua perään). Totesimme myyjän kanssa, että mcaren huoltotositteen DNA:lle jääneessä kappaleessa annetaan ymmärtää, että asiakkaalle ei koidu kuluja takuuseen menevästä viasta, mutta silti sitouduin allekirjoituksellani maksamaan 89 euron huoltokulut. Mcare vaikuttaa epäilyttävältä firmalta...

Mcare vaikuttaa epäilyttävältä firmalta...

Jep! Hittoako nuo itseänsä iPuodiksi mainostavat Androidiin koskevat?

<title>mcare palveluksessasi – Mac, iPad, iPhone, Apple Watch ja Apple huolto Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Tukholma, Malmö -</title>

0_1592984726801_8cb87fca-ce1c-4fc6-88ce-7e2a8a2a8529-image.png

• @mikropiltti Olen toki käynyt mcaren sivut läpi. Osaisitko vastata kysymyksiini?

• Osaisitko vastata kysymyksiini?

En. Olisin kiikkuttanut luurin takaisin aikaa sitten.