Nokia 7.2:n ongelmat



  • Lisää ongelmia... Tänä aamuna Angry Birds Friends - ja The Sims FreePlay -pelit jämähtivät käynnistysruutuun. Ongelma ei ollut nettiyhteydessä eikä siihen auttanut pelien sulkeminen. Uudelleenkäynnistys tuli seuraavaksi mieleen; se auttoi.

    Nokia 7.2 ei oikein vakuuta. Toivotaan, että sovellusten jäätymiset korjaantuvat ohjelmistopäivityksillä.



  • @androidikko sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

    Lisää ongelmia... Tänä aamuna Angry Birds Friends ...

    Eikö tuo ikivenytetty kananlento ole vieläkään ohi? 🐥



  • Ja lista jatkuu...:

    Eilen illalla latauksessa puhelimen näyttö sammui ja syttyi loputtomiin, kunnes uudelleenkäynnistin puhelimen. Mitä minun kannattaisi tehdä, jos kertomani ongelmat jatkuvat: kolmas huoltopyyntö vai DNA:lle pyyntö saada uusi laite?



  • Minä pyytäisin uuden luurin tai rahat pois.

    https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/18.12.2018-kkvn-selvitys-matkapuhelimen-vika-saattaa-johtaa-huoltorumba

    Yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos korjaaminen tapahtuu kohtuullisessa ajassa eikä alenna tavaran arvoa tai aiheuta ostajalle huomattavaa haittaa. Koska matkapuhelin on monella tavalla tärkeä kuluttajan arjen sujumisen kannalta, korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.



  • @androidikko sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

    Ja lista jatkuu...:

    Eilen illalla latauksessa puhelimen näyttö sammui ja syttyi loputtomiin, kunnes uudelleenkäynnistin puhelimen. Mitä minun kannattaisi tehdä, jos kertomani ongelmat jatkuvat: kolmas huoltopyyntö vai DNA:lle pyyntö saada uusi laite?

    Ongelma ilmeni tänäänkin juuri äsken.



  • @mikropiltti sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

    Minä pyytäisin uuden luurin tai rahat pois.

    https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/18.12.2018-kkvn-selvitys-matkapuhelimen-vika-saattaa-johtaa-huoltorumba

    - - eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

    Kyse on ollut joka kerta eri ongelmista, pois lukien toki kaiutinongelma, jos mukaan lasketaan huoltokerta, jolloin vikaa ei löydetty ja vian korjaus siirrettiin ohjelmistotiimille.



  • DNA:n myyjä sanoi puhelimen menevän lähtökohtaisesti huoltoon. Suostuin siihen. Katsotaan, saataisiinko puhelimeni kuntoon täällä Suomessa. Jos puhelin ei tule kuntoon, pyydän uuden.



  • DNA:lta puhelin on mennyt mcarelle, joka toimittaa sen mihinkä muuallekaan kuin Unkariin. Ettei vain olisi sama huoltofirma kuin aiemmin... 😟 Myyjä sanoi huollossa menevän jopa kuukausi, mutta onpa joku odottanut puhelintaan mcarelta saapuvaksi jo kaksi kuukautta eikä ilmeisesti ole kuulunut mitään. Ja enpä muuten saanut mitään tositetta huoltoon jättämisestä. DNA:n chat-asiakaspalvelija sanoi "käytäntöjen vaihtelevan"; kuulemma itse antaa aina kopion sopimuksesta asiakkaalle. Täytynee ruveta vinkumaan kopiota sähköpostitse.



  • Sain kopion. Näytön ongelmista ei mainita mitään eikä myöskään ongelmien kuulumisesta takuuseen. Allekirjoittamani lapun mukaan joutuisin maksamaan arviolta 89 euroa... Lähetin sähköpostia liikkeeseen. "Ohjelmisto-ongelmat eivät kuulu valmistajan takuun piiriin", todetaan pikkupräntissä.



  • Huhhuh, pidämme peukkuja.



  • DNA:n myyjä lupasi lauantaina ottaa kuluneena työpäivänä yhteyttä mcareen ja palata asiaan tällä viikolla. Olen tällä hetkellä luottavainen.



  • DNA:lta ei tietenkään ilmoitettu vikaa mcarelle. Jouduin ihan itse soittamaan maksulliseen numeroon...

    Tilannepäivitys:

    Hain puhelimen huollosta DNA:lta (piti tulla suoraan kotiin...), en siis saanut uutta tilalle. Piirilevy (main board) vaihdettiin, mutta edelleen kaiutin suhisee. Näyttö ei sentään (ainakaan vielä) vilku.

    HMD kertoi ongelman korjaavan päivityksen tulevan jakeluun toukokuun aikana. Olen tänään asentanut touko- ja kesäkuun lisäpäivitykset. Ensimmäisen koko oli 7,02 Mt ja jälkimmäisen vähän päälle 13 Mt. Kummankaan asentaminen ei korjannut ongelmaa. Toivottavasti tarinalleni saadaan onnellinen loppu; odotinhan puhelintani liki kuukauden (22.5.2020-18.6.2020) huollosta.



  • Lisää ongelmia, tällä kertaa tosin verrattain pieniä:

    Akkuasetusten Edellinen täysi lataus -mittari nollaantuu uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Käyttöönoton jälkeen sovelluksia ladatessani Play Kauppa kaatui.

    Piirilevyn vaihdon jälkeen akku on kestänyt kirjoitushetkellä n. 44 tuntia eli hieman alle mainostetun 48:n tunnin (tosin käyttöä on kertynyt vajaa 5 tuntia, kun mainoksessa sanotaan akun kestävän käyttöä 5 h/vrk/48 h). Voiko tästä vetää johtopäätöksen alkuperäisen piirilevyn viallisuudesta?

    Kuten jo taisin kertoa, kaiutin suhisee yhä uudesta piirilevystä huolimatta. Osaako joku sanoa, mistä suhina johtuu? Voiko korjaamaton kaiutin hajota suhinan vuoksi ennen aikojaan?



  • Kirjoitin DNA:n myymälään viestin, jossa kysyin, voiko kaiutin mennä ennen aikojaan rikki suhinan takia. Kirjoitin myös, että mikäli vastaus on ei, en toisi puhelinta enää takaisin.

    Myyjä vastasi, ettei usko kaiuttimen menevän enempää rikki tai pihinän aiheuttavan muita ongelmia. Hän kirjoitti myös selvittävänsä Nokian (tietysti HMD:n) edustajilta, miten asiassa tulisi edetä.

    Vaikuttaa siltä, että myyjällä on kova halu paikata aiemmat, toisen myyjän tekemät virheet (näytön vilkkumisen kirjaamatta jättäminen huoltotilaukseen sekä kotiinkuljetuksen lupaaminen, vaikka se ei ollut mahdollinen). Kun kerran myyjä näkee noin paljon vaivaa, minun on turha heittäytyä poikkiteloin ja kieltäytyä puhelimen huollosta/vaihdosta. Olisin vain hankala ja kiittämätön asiakas.

    Ai niin, huolto DNA:n kautta ei maksanut mitään (tai ainakaan vielä ei ole tullut laskua perään). Totesimme myyjän kanssa, että mcaren huoltotositteen DNA:lle jääneessä kappaleessa annetaan ymmärtää, että asiakkaalle ei koidu kuluja takuuseen menevästä viasta, mutta silti sitouduin allekirjoituksellani maksamaan 89 euron huoltokulut. Mcare vaikuttaa epäilyttävältä firmalta...



  • @androidikko sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

    Mcare vaikuttaa epäilyttävältä firmalta...

    Jep! Hittoako nuo itseänsä iPuodiksi mainostavat Androidiin koskevat?

    <title>mcare palveluksessasi – Mac, iPad, iPhone, Apple Watch ja Apple huolto Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Tukholma, Malmö -</title>

    0_1592984726801_8cb87fca-ce1c-4fc6-88ce-7e2a8a2a8529-image.png



  • @mikropiltti Olen toki käynyt mcaren sivut läpi. Osaisitko vastata kysymyksiini?



  • Osaisitko vastata kysymyksiini?

    En. Olisin kiikkuttanut luurin takaisin aikaa sitten.



  • Sinun täytyy petrata vaateissasi. Osa omasta Nokia E52 kitinästäni (sammuili satunnaisesti):

    Huoltoon toimitetusta puhelimesta on poistettu SIM ja muistikortti. Saa jyrätä. Saa heittää Kallasvuota (M$ mies Elop kelpaa myös), ellei tokene (tosin rahat tahdotaan silloin takaisin).

    Antoivat uuden luurin. Vaan sekin sitten eräänä päivänä otti ja sammui lopullisesti (ja totta kai juuri kun kattelin karttaa Saksassa kaupungissa X). Uuden piirilevyn tms. myötä kukkunee edelleen (edellisestä kokeilusta on aikaa).



  • @mikropiltti sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

    Sinun täytyy petrata vaateissasi.

    Sen teenkin, ellei DNA:lta vastata heidän vaihtavan puhelimen suosiolla uuteen. Viittaan tuohon KKV:n päätökseen. Aion vielä katsoa, josko vaihtolaite toimisi ongelmitta.



  • Lisää ongelmia aiheutuu, jos vilkaisee kelloa tai avaa pika-asetusvalikon:

    0_1593581380462_Screenshot_20200701-075912.png

    Mistä vika johtuu? Kyllä kai Yle Areena on jo tähän mennessä ehditty optimoida lovinäytöllisille laitteille. Joka tapauksessa laitoin asiasta viestiä myös DNA:lle.