Nokia 7.2:n ongelmat

• DNA:lta puhelin on mennyt mcarelle, joka toimittaa sen mihinkä muuallekaan kuin Unkariin. Ettei vain olisi sama huoltofirma kuin aiemmin... 😟 Myyjä sanoi huollossa menevän jopa kuukausi, mutta onpa joku odottanut puhelintaan mcarelta saapuvaksi jo kaksi kuukautta eikä ilmeisesti ole kuulunut mitään. Ja enpä muuten saanut mitään tositetta huoltoon jättämisestä. DNA:n chat-asiakaspalvelija sanoi "käytäntöjen vaihtelevan"; kuulemma itse antaa aina kopion sopimuksesta asiakkaalle. Täytynee ruveta vinkumaan kopiota sähköpostitse.

• Sain kopion. Näytön ongelmista ei mainita mitään eikä myöskään ongelmien kuulumisesta takuuseen. Allekirjoittamani lapun mukaan joutuisin maksamaan arviolta 89 euroa... Lähetin sähköpostia liikkeeseen. "Ohjelmisto-ongelmat eivät kuulu valmistajan takuun piiriin", todetaan pikkupräntissä.

• Huhhuh, pidämme peukkuja.

• DNA:n myyjä lupasi lauantaina ottaa kuluneena työpäivänä yhteyttä mcareen ja palata asiaan tällä viikolla. Olen tällä hetkellä luottavainen.

• DNA:lta ei tietenkään ilmoitettu vikaa mcarelle. Jouduin ihan itse soittamaan maksulliseen numeroon...

Tilannepäivitys:

Hain puhelimen huollosta DNA:lta (piti tulla suoraan kotiin...), en siis saanut uutta tilalle. Piirilevy (main board) vaihdettiin, mutta edelleen kaiutin suhisee. Näyttö ei sentään (ainakaan vielä) vilku.

HMD kertoi ongelman korjaavan päivityksen tulevan jakeluun toukokuun aikana. Olen tänään asentanut touko- ja kesäkuun lisäpäivitykset. Ensimmäisen koko oli 7,02 Mt ja jälkimmäisen vähän päälle 13 Mt. Kummankaan asentaminen ei korjannut ongelmaa. Toivottavasti tarinalleni saadaan onnellinen loppu; odotinhan puhelintani liki kuukauden (22.5.2020-18.6.2020) huollosta.

• Lisää ongelmia, tällä kertaa tosin verrattain pieniä:

Akkuasetusten Edellinen täysi lataus -mittari nollaantuu uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Käyttöönoton jälkeen sovelluksia ladatessani Play Kauppa kaatui.

Piirilevyn vaihdon jälkeen akku on kestänyt kirjoitushetkellä n. 44 tuntia eli hieman alle mainostetun 48:n tunnin (tosin käyttöä on kertynyt vajaa 5 tuntia, kun mainoksessa sanotaan akun kestävän käyttöä 5 h/vrk/48 h). Voiko tästä vetää johtopäätöksen alkuperäisen piirilevyn viallisuudesta?

Kuten jo taisin kertoa, kaiutin suhisee yhä uudesta piirilevystä huolimatta. Osaako joku sanoa, mistä suhina johtuu? Voiko korjaamaton kaiutin hajota suhinan vuoksi ennen aikojaan?

• Kirjoitin DNA:n myymälään viestin, jossa kysyin, voiko kaiutin mennä ennen aikojaan rikki suhinan takia. Kirjoitin myös, että mikäli vastaus on ei, en toisi puhelinta enää takaisin.

Myyjä vastasi, ettei usko kaiuttimen menevän enempää rikki tai pihinän aiheuttavan muita ongelmia. Hän kirjoitti myös selvittävänsä Nokian (tietysti HMD:n) edustajilta, miten asiassa tulisi edetä.

Vaikuttaa siltä, että myyjällä on kova halu paikata aiemmat, toisen myyjän tekemät virheet (näytön vilkkumisen kirjaamatta jättäminen huoltotilaukseen sekä kotiinkuljetuksen lupaaminen, vaikka se ei ollut mahdollinen). Kun kerran myyjä näkee noin paljon vaivaa, minun on turha heittäytyä poikkiteloin ja kieltäytyä puhelimen huollosta/vaihdosta. Olisin vain hankala ja kiittämätön asiakas.

Ai niin, huolto DNA:n kautta ei maksanut mitään (tai ainakaan vielä ei ole tullut laskua perään). Totesimme myyjän kanssa, että mcaren huoltotositteen DNA:lle jääneessä kappaleessa annetaan ymmärtää, että asiakkaalle ei koidu kuluja takuuseen menevästä viasta, mutta silti sitouduin allekirjoituksellani maksamaan 89 euron huoltokulut. Mcare vaikuttaa epäilyttävältä firmalta...

• @androidikko sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

Mcare vaikuttaa epäilyttävältä firmalta...

Jep! Hittoako nuo itseänsä iPuodiksi mainostavat Androidiin koskevat?

<title>mcare palveluksessasi – Mac, iPad, iPhone, Apple Watch ja Apple huolto Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Tukholma, Malmö -</title>

0_1592984726801_8cb87fca-ce1c-4fc6-88ce-7e2a8a2a8529-image.png

• @mikropiltti Olen toki käynyt mcaren sivut läpi. Osaisitko vastata kysymyksiini?

• Osaisitko vastata kysymyksiini?

En. Olisin kiikkuttanut luurin takaisin aikaa sitten.

• Sinun täytyy petrata vaateissasi. Osa omasta Nokia E52 kitinästäni (sammuili satunnaisesti):

Huoltoon toimitetusta puhelimesta on poistettu SIM ja muistikortti. Saa jyrätä. Saa heittää Kallasvuota (M$ mies Elop kelpaa myös), ellei tokene (tosin rahat tahdotaan silloin takaisin).

Antoivat uuden luurin. Vaan sekin sitten eräänä päivänä otti ja sammui lopullisesti (ja totta kai juuri kun kattelin karttaa Saksassa kaupungissa X). Uuden piirilevyn tms. myötä kukkunee edelleen (edellisestä kokeilusta on aikaa).

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

Sinun täytyy petrata vaateissasi.

Sen teenkin, ellei DNA:lta vastata heidän vaihtavan puhelimen suosiolla uuteen. Viittaan tuohon KKV:n päätökseen. Aion vielä katsoa, josko vaihtolaite toimisi ongelmitta.

• Lisää ongelmia aiheutuu, jos vilkaisee kelloa tai avaa pika-asetusvalikon:

0_1593581380462_Screenshot_20200701-075912.png

Mistä vika johtuu? Kyllä kai Yle Areena on jo tähän mennessä ehditty optimoida lovinäytöllisille laitteille. Joka tapauksessa laitoin asiasta viestiä myös DNA:lle.

• Play Kauppa on kaatunut muutamaan kertaan; äsken se jälleen otti ja kaatui, saatuani päivitysten latauksen käyntiin. Pitäisikö tuostakin reklamoida DNA:lle?

• @androidikko sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

Play Kauppa on kaatunut muutamaan kertaan; äsken se jälleen otti ja kaatui, saatuani päivitysten latauksen käyntiin. Pitäisikö tuostakin reklamoida DNA:lle?

Reklamoin siitäkin DNA:lle, kuten myös kuvan mukaisesta viasta:

joko:

0_1593613191645_Screenshot_20200701-124941.png

tai:

0_1593613253177_Screenshot_20200701-160928.png

Sain vastauksen, että Nokia (HMD) antoi ohjeet toimittaa puhelin huoltoon, jossa arvioidaan, vaihdetaanko puhelin suoraan uuteen. DNA pyytää tuomaan puhelimeni liikkeeseen. Miten minun kannattaisi toimia? Itse suostuisin, jotta välttäisin hankalan asiakkaan leiman. Kuitenkin järki ja tämän ketjun aiempi viittaus KKV:n päätökseen sanoisi, että DNA:n ehdotukseen ei kannata suostua.

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Nokia 7.2:n ongelmat:

Minä pyytäisin uuden luurin tai rahat pois.

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/18.12.2018-kkvn-selvitys-matkapuhelimen-vika-saattaa-johtaa-huoltorumba

Yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos korjaaminen tapahtuu kohtuullisessa ajassa eikä alenna tavaran arvoa tai aiheuta ostajalle huomattavaa haittaa. Koska matkapuhelin on monella tavalla tärkeä kuluttajan arjen sujumisen kannalta, korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

Kiitos linkistä! Luin tiedotteen kokonaan. Lisäksi laskin puhelimeni olleen huollossa yhteensä noin 7 viikkoa (yli kolme kertaa enemmän kuin KKV:n kohtuulliseksi toteama 2 viikkoa). Siispä lähetin DNA:lle viestin, jossa kertasin tilanteen, viittasin em. KKV:n tiedotteeseen ja totesin minulla sen perusteella olevan oikeus uuteen puhelimeen. Katsotaan, mitä DNA vastaa.

• DNA:lta tuli vastaus (suora lainaus):

Edetään hommassa nyt niin, että puhelimen on pakko lähteä huoltoon tässä tapauksessa arvioitavaksi jos uusi puhelin menee Nokian piikkiin. Jos niin käy, että puhelin ei syystä tai toisesta menisi Nokian piikkiin, joka on epätodennäköistä, niin selvitämme voiko DNA hyvittää uuden uhelimen.

En jaksa alkaa tappelemaan DNA:n kanssa. Toimittakoon puhelimeni huoltoon vielä kerran.

"Jos niin käy, että puhelin ei syystä tai toisesta menisi Nokian piikkiin, joka on epätodennäköistä, niin selvitämme voiko DNA hyvittää uuden uhelimen."

DNA:n on pakko korvata laite, ellei HMD korvaa sitä. Tappelen oikeuksistani loppuun (KKV:n ratkaisuun) asti huollon jälkeen, mikäli on tarvetta. Selvää on, ettei tämä mene nyt lain/suositusten mukaan.

• Viimeksi kun katsoin, ei DNA myynyt puhelimia ilman pakkobundlattua liittymää. Sen jälkeen en ole vaivautunut.

Elisa taas on tehnyt aina oharit (ainakin kolmesti, ikinä ei enää). Viimeksi kun niiden top10 myyntilistalla ollutta puhelinta olin ostamassa, kerrottiin minulle "eihän noita enää ole ollut myynnissä kuukausiin". Miksi helkatissa se luuri sitten edelleen oli siellä top10 listalla!?

Sitten iski tsäkä ja Gigantti dumppasi toisesta ajattelemastani luurista loput kappaleet ulos kunnon alella (viimeinen Suomessa kasattu Nokian luuri tietääkseni). Vaan eFlop sitten tappoi MeeGonkin.

Nykyinen Nokia 8:ni on Verkkiksestä (samoin se E52). Niillä sattui olemaan jokin 100 kpl ale-erä juuri kun kattelin uudempaa luuria. Aiempi Motorola on Saksan Amazonista.

Duuniluureja sitten on paljon pidemmältä ajalta. Eka oli herrojen entinen NMT...

• Vein puhelimeni eilen DNA:lle. Sieltä lupasivat kiirehtiä huoltoa, yrittivät läsnä ollessani soittaa huoltofirman edustajalle, mutta eivät saaneet kiinni. DNA:lta sanottiin myös, että mikäli huolto ei mene takuuseen, minulle saattaa tulla maksettavaksi 35 euron tarkistusmaksu (pitivät laskuttamista epätodennäköisenä mutta mahdollisena).