Äänet katosivat win7 päivitetyksessä win10:n
-
Moi, joo sain päivitettyä win7 koneen win10, mutta samalla hävisivät äänet koneesta.
Äänet kyl toimii, se äänipalkki "sykkii" kun laittaa jotakin äänilehdettä soimaan koneessa, mutta ulos ei tule pihahdustakaan.
Onko ainoat vaihtoehdot, paluu win7, vai löytyiskö apu mahdollisesta äänikortin vaihdosta (sisäinen/ulkoinen, kumpi) ? Vai löytyykö asiaan muu ratkaisu?
Äänet olis kiva olla, kun toi vanha kone on ns. pelikone, nykyään.
-
Liksauta kajari tray iconia toissijaisella hiirennapilla ja valitse open sound setting sekä open volume mixer. Yritä kumpaakin kautta säätää mm. oletuslaitteita. Äänet voivat mennä esim. HDMI:lle, vaikka haluaisit muuta. Rippuu toki masiinasi raudasta.
Tsekkaa myös onko device manager sitä mieltä, että ääniajuri(t) toimii.
-
Tein nuo, ekaks laitehallinta sanoo, et kaikki toimii OK . Ääni asetukset käsittääkseni sanoo, et kaikki OK (en ole nörtti vaan 59v itseoppinut älykone käyttäjä..) Äänenvoimakkuuden mikseri : Yhtään äänilaitetta ei ole asennettu.
-
Käy katsomassa että löytyykö valmistajan (tietokoneen tai äänikortin tai emolevyn tai äänipiirin) sivuilta että löytyykö Win10 ajuria.
Sen voisit myös kertoa että onko kyseessä pöytäkone vai läppäri ja samoiten merkki ja malli.
-
@marko-forssell ei löydy, kysyin HP:n asiakastuesta. Kyseessä siis HP 620 laptop
-
Näkyykö control panelissa asennetuissa ohjelmissa erikseen asennettuja ääniajureita? Jos, poista ja boottaa.
HP:lla ei ole väliä, jos saat selville mikä äänilutikka koneessa on. Sen valmistajalla saattaa olla uudemmat ajurit (joita ei läheskään aina Win 10:n tapauksessa tarvita) tarjolla.
Mistä sen äänen pitäisi tulla ulos? HDMI? Analoginen ja jos, kaksi vai useampi kanava?
-
@mikropiltti Ääniajurit näkyy x 2, poistin ja uudelleen käynnistin, ei ääntä.
Kuten sanoin en ole nörtti, joten en ole ihan varma mitä tarkoitat, noilla koneslangi sanoilla.. But anyway, jos mä oikein ymmärsin ja sain kaivettua oikean tiedon valmistaja on Microsoft, juu olen kysynyt neuvoa sieltäkin, ei ole löytynyt ( muuta kuin paluu win7, eikä sekään ole enää varma toimiiko ääni sittenkään) Ohjaimen versio: 10.0.18352.356, pvm 04.09.2019 (ja kun teen tarkistuksen, tulee tieto : ohjain on uusin/paras mahdollinen ja toimii moitteetta)
Ääni pitäisi tulla laitteen kaiuttimista, olen kokeillut myös sinihammasyhteydellä kuulokkeista >ei toimi. (äänitarkistus antaa tuloksen kaikki toimii OK..mut ei vaan ääni tule ulos..)
-
@jari-mustonen sanoi ryhmässä Äänet katosivat win7 päivitetyksessä win10:n:
But anyway, jos mä oikein ymmärsin ja sain kaivettua oikean tiedon valmistaja on Microsoft, juu olen kysynyt neuvoa sieltäkin, ei ole löytynyt ( muuta kuin paluu win7, eikä sekään ole enää varma toimiiko ääni sittenkään) Ohjaimen versio: 10.0.18352.356, pvm 04.09.2019 (ja kun teen tarkistuksen, tulee tieto : ohjain on uusin/paras mahdollinen ja toimii moitteetta)
Koska ajurin valmistaja on Microsoft, kyseessä on ymmärtääkseni Windowsin oma ääniajuri, ei komponentin valmistajan ajuri. Korjatkaa, jos olen väärässä.
-
Juu, Microsoft ei tee äänikortteja eli geneerinen Microsoftin tekemä ajuri vain kyseessä. Äänikortin tiedot voi saada selville tarkistamalla device managerista laitteen hw id:n ja sitten etsimällä netistä (esim. http://pci-ids.ucw.cz/).
Äänikortin voi saada selville myös boottaamalla koneen live Linuxilla (esim. Knoppixilla) ja komentamalla terminaalissa 'lspci'. Tai avaamalla koneen kopan ja tutkailemalla emoa.
Päivititkö muuten koneeseen uusiman BIOSin ennen Win 10 päivitystä? BIOSiinkin saattaa olla tehty Windows 10:ä varten fiksejä (riippuu toki koneen iästäkin).
Jos aiot asentaa Windows 7:n uudelleen, tuhlaa sitä ennen kuitenkin vielä aikaasi (päivitä BIOSkin ja vaikka resetoi default asetukset) tekemällä täysin puhdas Windows 10 asennus, ei mikään päivitys.
Mistä sen äänen pitäisi tulla ulos? HDMI? Analoginen ja jos, kaksi vai useampi kanava?
Kuten sanoin en ole nörtti, joten en ole ihan varma mitä tarkoitat, noilla koneslangi sanoilla
Siis tuo HDMI ymskö on epäselvä?
-
@mikropiltti Joo, no tosta sun viimesimmästä en oikeestaan tajunnu mitään, tai no sen verran, et se ei ollu päivitys vaan puhdas asennus jonka tein.
Et kiitos vaan neuvoista, mut jos niitä ei saa sellaisessa muodossa jonka tietokone alaa opiskelematon ymmärtää, ei niillä paljoa tee.
-
@mikropiltti Joo, no tosta sun viimesimmästä en oikeestaan tajunnu mitään, tai no sen verran, et se ei ollu päivitys vaan puhdas asennus jonka tein.
Et kiitos vaan neuvoista, mut jos niitä ei saa sellaisessa muodossa jonka tietokone alaa opiskelematon ymmärtää, ei niillä paljoa tee.Tässä ovat ohjeet: https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10startfresh
-
Moi, joo sain päivitettyä win7 koneen win10, ...
Eipä tuosta arvannut kummin teit. Tiedätkö mikä on BIOS?
https://en.wikipedia.org/wiki/BIOS
Et kiitos vaan neuvoista, mut jos niitä ei saa sellaisessa muodossa jonka tietokone alaa opiskelematon ymmärtää, ei niillä paljoa tee.
Miksi et kerro mikä asia on epäselvä? Kysyin aiemminkin mikä asia on epäselvä (HDMI jne.).
En tosin edes pysty tekemään tarkkaa ohjetta, en muista ulkoa klikkauksia ja ikonien sijainteja jne. Osaan kuitenkin homman tehdä.
Et sinä aivan kujalla voi olla, jos saat käyttiksen koneeseen...
-
@mikropiltti Kuten sanoin, en ole nörtti, en opiskellut alaa lainkaa, vain käyttöä opetellut, 80-luvulta lähtien.
Ei ole tuttuja noi termit, BIOS, HDMI, jne. jne. tai no nähnyt olen nuo, ei ole silleen tuttuja, HDMI on liitin käsittääkseni, en jaksanut edes lukea tota wiki biosjuttua..
Sen käyttiksen sain asennettua Mikrobitin ohjeilla, ei menny ku jotain 10-20 yritystä, ku (jo) onnistui.. (langattoman hiiren pois otto ratkaisi sen, että onnistui.. eli joskus se on pienestä kiinni)
-
No minä en voi auttaa, ellet halua ottaa asioista selvää.
-
Jos haluat kuluttaa rahaa niin joko a: vie kone kaiuttimineen johonkin liikeeseen (verkkokauppa, jimms, jne) tarkistettavaksi että saako koneesta ääntä irti tai b: kutsu joku digiapuri (tjsp) apuun selvittämään asiaa tai c : hanki ulkoinen äänikortti.
-
@mikropiltti Vai niin, että semmoinen tapaus... Juu kyllä mä haluan oppia juttuja, jotakin uutta joka päivä, mutta en ala opiskelemaan tietonehuoltajaksi/-korjaajaksi, vain sen vuoksi, että saisin äänet takaisin vanhaan koneeseeni.
Jos sinulle on niin vaikeaa kertoa asioita niin, että tämmöinen itse opetellut käyttäjä osaisi jotakin, edes yrittää, tehdä ongelman korjaamiseksi, olet väärässä paikassa. Ammattilaiset saavat päteä ihan omilla foorumeillaan.
Jos minulta kysytään jotakin, johon mahdollisesti osaan vastata, sekä protyylillä että "kansanomaisesti", otan ensiksi käyttöön tuon jälkimmäisen, siitä on helppo, tarvittaessa, vaihtaa syventäviin ja pro tason juttuihin, jos toinen osaa ja ymmärtää sen tason juttuja. Ihan nän vaan vinkkinä. (ja ystävyydellä)
-
@marko-forssell Ei täällä periferiassa ole mitään digiapureita, onneks kylältä löytyy pari liikettä, täytynee kiikuttaa läppäri sinne (ei erillisiä kaiuttimia).
Noista ulkoisista äänikorteista, oon katellu ja niit näyttää olevan tarjolla kaikenlaisia, kysymys kuuluu: mikä/millainen olisi sopiva HP620 koneeseen? Menee nimittäin netistä tilattavaksi, mitä todennäköisimmin, et ei tarvis montaa hutia tilata, vaan sattuis kerralla oikea.
-
Jos ei ole erillisiä kaiuttimia niin sitten pitää semmosetkin hankkia jos käyttää ulkoista äänikorttia tai sitten käyttää kuulokkeita.
-
Netistä kun tuosta HP620 ääniongelmasta tietoa etsii, väittävät jotkut BIOS päivityksen ratkaisseen ongelman.
-
@marko-forssell Kuulokkeet on ihan OK, löytyy monet erilaiset..