Äänet katosivat win7 päivitetyksessä win10:n

• No minä en voi auttaa, ellet halua ottaa asioista selvää.

• @jari-mustonen

Jos haluat kuluttaa rahaa niin joko a: vie kone kaiuttimineen johonkin liikeeseen (verkkokauppa, jimms, jne) tarkistettavaksi että saako koneesta ääntä irti tai b: kutsu joku digiapuri (tjsp) apuun selvittämään asiaa tai c : hanki ulkoinen äänikortti.

• @mikropiltti Vai niin, että semmoinen tapaus... Juu kyllä mä haluan oppia juttuja, jotakin uutta joka päivä, mutta en ala opiskelemaan tietonehuoltajaksi/-korjaajaksi, vain sen vuoksi, että saisin äänet takaisin vanhaan koneeseeni.
    Jos sinulle on niin vaikeaa kertoa asioita niin, että tämmöinen itse opetellut käyttäjä osaisi jotakin, edes yrittää, tehdä ongelman korjaamiseksi, olet väärässä paikassa. Ammattilaiset saavat päteä ihan omilla foorumeillaan.
    Jos minulta kysytään jotakin, johon mahdollisesti osaan vastata, sekä protyylillä että "kansanomaisesti", otan ensiksi käyttöön tuon jälkimmäisen, siitä on helppo, tarvittaessa, vaihtaa syventäviin ja pro tason juttuihin, jos toinen osaa ja ymmärtää sen tason juttuja. Ihan nän vaan vinkkinä. (ja ystävyydellä)

• @marko-forssell Ei täällä periferiassa ole mitään digiapureita, onneks kylältä löytyy pari liikettä, täytynee kiikuttaa läppäri sinne (ei erillisiä kaiuttimia).
    Noista ulkoisista äänikorteista, oon katellu ja niit näyttää olevan tarjolla kaikenlaisia, kysymys kuuluu: mikä/millainen olisi sopiva HP620 koneeseen? Menee nimittäin netistä tilattavaksi, mitä todennäköisimmin, et ei tarvis montaa hutia tilata, vaan sattuis kerralla oikea.

• Jos ei ole erillisiä kaiuttimia niin sitten pitää semmosetkin hankkia jos käyttää ulkoista äänikorttia tai sitten käyttää kuulokkeita.

• Netistä kun tuosta HP620 ääniongelmasta tietoa etsii, väittävät jotkut BIOS päivityksen ratkaisseen ongelman.

• @marko-forssell Kuulokkeet on ihan OK, löytyy monet erilaiset..

• @mikropiltti Jaa, et sitte viittiny laittaa linkkiä.... Ihmettelen vaan tota, ku HP:n technical support ei tienny asiasta mittään?? Ihan kiva jos olis linkki, kun tosta sen kuvan saa, et sulla on se tiedossa, nii voisin katella ja yrittää korjata asiaa.. mut ku sä oot ottanu tommosen asenteen, et vittuilet vaan, nii voisitko lopettaa kommentoimisen.
    En minä, kuten aiemmin jo kerroin, ala mato-onkijalle vittuilemaan ja heittelemään vetouistelun vaikeimpia knoppeja, jos hän haluaa saada tietoa vetouistelusta, ihan perusjutuista lähden liikkeelle... ihan tälläisiä pedagogian perusjuttuja.
    Vinkkinä, jos vaikka jotakuta haluaisit joskus oikeasti auttaa, pätemättä ja esittelemättä omaa erinomaisuuttasi, heittellemällä kaikkia spesifejä alan termejä ja knoppeja.

• @jari-mustonen

Tässä pari sillä 3lla kotimaisella: https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebooks-Archive-Read-Only/HP-620-no-sound-after-Windows-10-update/td-p/6107925 ja https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Audio/hp-620-no-sound-windows-10/td-p/6390978 ja lisää löytyy tällä haulla: hp 620 sound drivers windows 10 pro (ja ed. 3lla kotimaisella).

• Kyse ei ole hattuilusta vaan siitä, että voin antaa ainoastaan yleistasoisia ohjeita. Tätä sinä et ymmärrä etkä näemmä kykene tai halua kysymään tarkentavia kysymyksiä saati ottamaan asioista selvää pätkän vertaa.

Minulla kun ei ole kristallipalloa niin en tiedä koneesi tarkkaa mallia (ekassa viestissä et kertonut mitään, jossain vaiheessa mainitsit HP 620). BIOS on yleensä tarkalleen merkki- ja mallikohtainen, HP:n sivuilta etsit ihan itse. Hyvällä tsäkällä koneessa on tarkan mallin kertova tarra tai sitten tiedon näkee BIOS setupista, jonne pääsee koneen bootatessa painamalla näppäintä X (vaihtelee merkkien välillä).

Jos kone ei ole ikivanha, on HP saattanut tehdä sille uudemman BIOSin, jossa on korjauksia Windows 10:lle. BIOS päivitys voi pieleen mennessään tehdä koneesta käyttökelvottoman. Täytyy olla oikea ja ehjä BIOS tiedosto (en halua arvata linkkiä) sekä ehjä tietokone, josta ei saa katketa sähkö kesken päivityksen.

...nii voisitko lopettaa kommentoimisen.

Juu, en enää kommentoi sinun juttuihisi yhtään mitään tämän jälkeen, pistän nimen fileeseen.

• @marko-forssell Kiitos noista linkeista, vilkaisin ekaa, on vähä muuta just nyt, mut ehkä/toivottavasti siitä löytyy apu.
    Näin pitää asioihin suhtautua, jos/kun haluaa, oikeasti, auttaa jotakuta, kuten minä, kädetöntä koneenkäyttäjää. Selkeä, helppo, apu ei kikkailua ja oman egon nostatusta, kiitos.

• Hienoa jos ongelmaan löytyi apua. Kiitos kaikille asianosaisille. Ylläpidolta kuitenkin muistutus: pidättehän keskustelun asiallisena ja vältätte turhaa näpäyttelyä ja kuittailua!

Aurinkoista melkein-kesäviikkoa ☀

• @olli-vänskä-mb Moi vaan, ei oo vielä löytynyt hommaan ratkaisua, monia eri tapoja olen kokeillut, ja hyviä neuvoja seuraillut.
    Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, jos mulle aletaan, en jätä vastaamatta, tiedät kyllä mitä tarkoitan.

• @marko-forssell Moi, kokeilin ton ekan, ei apua ja ton toisen olinkin jo muuta kautta saanut tietooni ja kokeillut, ei apua.
    Tsekkailin niitä mitä oli tuolla haulla, + modatulla, löydettävissä, kokeilin ne joissa ei tarvinnut ostaa jotakin, ei löytynyt apua.
    Joko nostan kädet pystyyn ja palaan win7 käyttäjäksi, vai olisiko muita vaihtoehtoja, kuten sanoin tämä kone on tarkoitettu vain "pelikoneeksi", pieniä pelejä pyörittämään, ei siinä riitä vääntö isoihin, eikä muisti.

• Vie johonkin tietokoneliikkeeseen tarkistettavaksi jos noita digitalkkareita ei ole saatavilla.

• No nyt on 2004 jaossa, voisi päivittää ja kokeilla auttaako.