juttuvinkki: HDMI-jakajat
-
Minulle ei ole selvinnyt onko olemassa toimivia HDCP:tä tukevia HDMI splittereitä. Kaikkia kiinanihmeitä toki kaupataan.
Tilanne: Kuva menee leluista HDMI esivahvistimeen, josta ääni jatkaa matkaa analogisena vahvistimelle ja kuva HDMI:llä töllöön.
Ongelma: 4K lelut eivät toimi (ainakaan 4K kuvalla), koska etunen tukee vain HDMI 1.2:sta.
Minun 4K Bluray soittimessa on erillinen HDMI ulostulo äänelle ja kuvalle, mutta esim. PlayStation 5:ssa ei tämän hetken tietojen perusteella moista viritystä ole.
Yksi tapa ratkaista ongelma olisi käyttää 4K kykyistä HDMI splitteriä, jos moinen toimiva on olemassa. Yksi piuha menisi 4K töllöön ja toinen etuseen. Onko moinen skenaario edes mahdollinen HDCP:n näkövinkkelistä?
Esim. tästä lelusta löytyy kovin vaihtelevia arvioita käyttäjiltä. Valmistaja itse kertoo: Your source device will only output the highest resolution that ALL connected displays will support when using this splitter. No entäs sitten laite, joka ei ole näyttö ollenkaan?
Jotkin nippelit sitten pukkaavat äänen ulos muuten kuin HDMI:llä.
Ilmeisesti sitä joutuu ostamaan uuden HDMI esivahvistimen. Moiset vaan ovat harvinaisia leluja. Ja rahaakin halunnevat tonnin tahi muutaman. Ja näemmä aiemmin bongaamani korvikkeet ovat mallia HDMI 2.0 eli historiaa.
-
Tässä jokin arvio https://www.thetechlounge.com/best-hdmi-splitters/
Harvassa Amatsoonin ulkopuolella olevista näyttäisi olevan 2.2sta.
-
Vaan missään ei ole (ainakaan luotettavan oloista) tietoa audion splittaamisesta (ja tasan HDMI:llä, ei mitään analogista välistävetoa). Hiukka siis epäilen, ettei onnaa HDCP:n takia. Ehkäpä Mikrobitti saa asiaan tolkkua, jos tarttuvat täkyyn.
HDMI on vasta versiossa 2.1, HDCP taasen versiossa 2.3 (taitaa käytännössä 2.2 riittää).
-
Se vielä, että HDMI ARC saattaa ratkaista ongelman jatkossa (myös päivittyvien HDMI versioiden osalta). Jos sekä töllö että (esi)vahvistin tukisivat moista, voisi 4K kuva mennä leluista suoraan töllöön, joka sitten puskee äänen vahvarille.
Vaan eipä taida edes Panasonicin uudet OLED töllöt tukea HDMI ARCia. Eivät kyllä kai ole edes täysin HDMI 2.1 validoitujakaan ja myös variable refresh rate tuki uupuu.
LG:llä on yksi malli, joka saattaisi napata. LG:n oma höpöhöpöseinäteline ei tosin kelpaa, pitää saada kallistus.
Vaan ellei 11 vuotias Panasonic plasmani hajoa, niin ei ole kiire ostaa uutta töllöä. Edelleenkään 4K:lle ei käytännössä ole käyttöä minun peleissäni tai leffoissani. Töllökanavat ja nettihöpinät eivät kiinnosta.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä juttuvinkki: HDMI-jakajat:
Vaan ellei 11 vuotias Panasonic plasmani hajoa,...
Seko seko, Pioneer Kuro minulla on eikä haalistuva Panasonic.
-
Mites @Kaj-Laaksonen