Amazon ja pukettien toimitus
-
https://yle.fi/uutiset/3-11894692
Verottomia, alle 22 euron tilauksia tilataan Suomeen Finnen mukaan kuukausittain noin miljoona. Verollisia eli yli 22 euron paketteja Posti kuljettaa vain noin 20 000 kuukaudessa.
-
Ei vaan taida Stubbelo osata. Kelvollinen brittikauppa vähentää ALVin jne. Tosin tuossa sitten jo iskee tullit.
Saksasta itse olen fillarikamaa (ja fillarinkin) ostanut.
-
Olen muutamaan otteeseen tilannut tuotteita Saksan Amazonista ja kaksi pakettia tuli kotiovelle ja yksi postin noutopisteeseen.
Postin sovelluksen kautta voi sen toimipisteen vaihtaa haluamakseen jos on tarvetta.Kuten mikropiltti huomautti kuvien kera, posti ei vaan ymmärrä noiden Amazon pakettien kuljetuksesta oikein mitään. Minulle käynyt sama noiden tilauksien kanssa.
-
Ekaa kertaa ikinä Amazon tyssi homman yhdistämällä kaksi erillistä tilaustani. Puolen kuukauden kuluttua asialla ei ole mitään merkitystä, mutta tänään vielä olisi ollut.
Tilasin erikseen nämä kaksi leffaa:
Syy erikseen tilaamiselle oli toki ALVin välttäminen. Näin olen tehnyt leffojen kanssa jo reilu 10 vuotta. Aiemmin tosin raja oli korkeampi, lähes 45 euroa.
Nyt siis ALVit täytyy maksaa lähetyksistä, joissa tavaran arvo on yli 22 euroa. Yhdistettynä menee tuossa lähetyksessä 22 euroa rikki.
Ensi kuussa asialla ei enää ole merkitystä, koska joka ikisestä EU:n ulkopuolisesta kaupallisesta paketista aletaan ruinaamaan ALVia.
-
Tästä kitisen lisää Amazonille kunhan joudan (ekan asteen tuki ei toki voinut asialle mitään):
Order Summary
Items: GBP 32.48
Postage & Packing: GBP 5.17
Import Fees Deposit: GBP 9.04
Total: GBP 46.69
Promotion Applied: -GBP 7.48
Grand Total: GBP 39.21Promo pitää toki poistaa hinnasta ennen import feesin (= Suomen ALV ja ehkä osin Amazonin välistävetoakin) laskemista! Nyt maksan ALVia aivan turhaan tuosta GBP 7.48 osuudesta.
-
Tämän päivän kolmas UHD setti jumissa: Unfortunately, UPS couldn’t complete your delivery and is holding it for you to pick up.
Eivät taaskaan edes yrittäneet...
-
Nyt on leffat taas noudettu kolmen kilsan päästä vaan voi kun tuo Useless Piece of S**t kuriiri menisi konkkaan!
Kuusi UHD leffaa tilasin viime viikolla samana päivänä Amazon UK:sta. Tänään ne sitten saapuivat enemmän tai vähemmän perille asti. Kaksi tuli postiluukusta normipostina, kaksi tuli ovikellon soitolla jonain Posti expressinä ja kaksi viimeistä UPS jätti toimittamatta.
-
Jahas, uusia kujeita luvassa: Shipped with Pitney Bowes
Saattaa kuitenkin ehtiä rapakon takaa tänne ennen avohässäkän alkua:
Arriving:
Tuesday, June 29
-
Ihan kivasti FedEx ilmoitti pari päivää ennen lähettäjää että paketti olisi tulossa ja kyseli että oletkos kotona siihen ja siihen aikaan ja lähettäjä ilmoitti paketin tulosta sitten parin päivän päästä FedExistä ja antoi seurantakoodin jolla ei sen kummempaa virkaa kun paketti on jo melkein hyppysissä (reilun viikon kestää kuljetus Saksanmaalta tänne peräpohjolaan).
Näemmä kun Jenkkipaketti käy kietämässä Saksanmaan kautta niin ei tule tulleja jne (74 euron paketista olisi mennyt jonkunverran tulleja).
-
Ei siitä mitään tulleja mene, ALVia kylläkin. Ja jos lähettäjä on tuleva Import One-Stop Shop -jäsen, saattoi Suomi ALV olla jo hinnassa. Tuo viritys kai ei ole vielä käytössä, mutta esim. Amazonilla on jo jokin vastaava.
-
Sama lähettäjä mutta tuli Suomi Postin kautta (USPS) käymättä välillä toisessa EU-maassa viimeksi meni tullit ja sun muut. Ei ollut alveja hinnassa vaan pelkät pkt (voisivat olla pienemmätkin) tai sitten meni Jenkki-alvin mukaan (ei ole ilmoitettu että alvt pitäisi maksaa).
-
Itku pitkästä ilosta, tänään FedExin tyyppi soitti että pitää maksaa tullit ja vaikka sanoin että minä maksan ne niin silti lähettivät tekstarin jossa kyseltiin mm. sotua ja valtakirjaa (juu ei) ja samoiten että lähettäjä maksaa tullit (jos näin niin miksi vtussa ne mua sillä vaivaa) joten pistin sähköpostia että minä maksan tullit eli paketin saanti perjantaina ei taida onnata.
-
Promo pitää toki poistaa hinnasta ennen import feesin (= Suomen ALV ja ehkä osin Amazonin välistävetoakin) laskemista! Nyt maksan ALVia aivan turhaan tuosta GBP 7.48 osuudesta.
Jokin muukin niillä mättää. Ovat Amazonilta nyt jo useamman kerran palauttaneet minulle liikoja "import fee deposit" rahoja. Palautus on tapahtunut vieläpä useita kuukausia tilauksen jälkeen.
Nyt hyvittivät kahdesta aikaa sitten saamastani 4K Blu-ray leffasta $12.26.
-
@mikropiltti Oletko tilannut Saksan Amazonista? Tullut aika helposti sieltä. Brittien Brexit-säätö vaikuttanee kaikkeen sen saarivaltion puuhiin jatkossa.
Edit: Kysyin vissiin samaa aiheen sivusta jo 8 kk sitten
-
Tilaan useammasta Amazonista juu. Ja kyllä Amazon UK Brexit kuviot hanskaa vaan ennakkolaskutuksessa tulleja yms. varten näyttää vielä olevan säätämistä sielläkin.
Myös Amazon USA lopetti ALV muutoksen jälkeen normitavalla lähetyksen. Kaikki kulut ennakkomaksetaan Amazonin kautta ja sielläkin säätö on vielä vaiheessa näemmä.
PS5 SSD tuli Saksan Amazonista.