ASUS VivoBook R504B herää lepotilasta käynnistymällä uudelleen
-
Mikä ASUS VivoBook R504B:tä vaivaa? Ko. läppäri on lepotilassa (vilkuttaa virran merkkivaloa). Kun kannen avaa, kone käynnistyy nollasta Windowsiin. Käyttöjärjestelmä on Windows 10 v. 1909. Voisiko tänään asentamillani päivityksillä olla osuutta asiaan? En löytänyt Asuksen sivuilta mallia hakemalla edes tuotesivua, puhumattakaan tukiartikkeleja...
-
Miten niin nollasta? Kympissä on seiskaan verrattuna toinenkin virransäästömoodi. Eli lepotila ja horrostila. Jospa se menee horrostilaan asti? Ja eipä silti, näitä virtaongelmia olen huomannut siinä vaiheessa, kun kone odottelee päivitysten asennusta. Asentaisin sinuna 2004 ja arvuuttelisin sitten. Noilla päivitysten bugeilla aina pelotellaan ja jollekin aina kopsahtaa, mutta harvoin.
Mulla itsellä ei kumma kyllä koskaan. Mutta esim. asiakkaalla eilen. Päivittelin etänä ja kesti ja kesti. En nähnyt tilannetta enää itse, koska kyse oli vaiheesta buutin jälkeen (sinisellä pohjalla juoksee prosentit maallikkotermein sanottuna).
Sitten tuli lopulta tieto että asiakas hokasi että konehan käynnistyy päivityssyklin jälkeen aina uudestaan, eikä mene läpi.
Mitä maallikko tekisi ilman apuja kun kyseessä on läppäri (tai sinä lukija)?
Minä mietin tekstarikellotuksen mukaan kokonaista kaksi minuuttia (normisti vastaan heti), koska mullakin piti miettiä seuraava liikku yleensäkin ja vieläpä ummikon asiakkaan kanssa.
Käskin sitten painaa virtanappia 15 s, odottaa hetki ja käynnistää. Ja that's it, sitten meni päivitys loppuun ja pääsin taas etänä kimppuun.
Joskus vaan kokemus on valttia
Ehkä sinunkin kannattaa käyttää kone joskus kunnolla kiinni jos ei käy. Tsekkaisin käynnissäoloajan. Normistihan harva kymppikone nykyään käy oikeasti kiinni.
-
@paper sanoi ryhmässä ASUS VivoBook R504B herää lepotilasta käynnistymällä uudelleen:
Miten niin nollasta? Kympissä on seiskaan verrattuna toinenkin virransäästömoodi. Eli lepotila ja horrostila. Jospa se menee horrostilaan asti?
Ei mene, kone tosiaan vilkuttaa virran merkkivaloa lepotilan merkiksi ennen kannen avaamista.
Ehkä sinunkin kannattaa käyttää kone joskus kunnolla kiinni jos ei käy. Tsekkaisin käynnissäoloajan. Normistihan harva kymppikone nykyään käy oikeasti kiinni.
Mikäli oikein olen ymmärtänyt, täydellinen sammuttaminen tapahtuu pitämällä Shift-näppäintä pohjassa samalla, kun klikkaa Käynnistä-valikon Sammuta-painiketta. Sitä en kieltämättä ole tehnyt hetkeen. Jos ongelma ei sillä korjaannu, asennan 2004:n (tai odotan, että kone tarjoaa sitä; ongelma ei vaikuta omistajan eli mummoni koneen käyttöön mitenkään.
-
Taitaapi myös restart tehdä täyden sammutuksen ja käynnistyksen.
Fast startupin disablointi saaattaa säästää paljolta...
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä ASUS VivoBook R504B herää lepotilasta käynnistymällä uudelleen:
Taitaapi myös restart tehdä täyden sammutuksen ja käynnistyksen.
Fast startupin disablointi saaattaa säästää paljolta...
Ei muistaakseni normi restart auta, mutta shiftin kanssa taisi toimia. Ja kyllä, fast startup pois, niin säästyy monelta erikoiseltakin kiusalta. Kun eka kymppi ja olikohan vielä tokakin julkaistiin, niin tästä tuli keikkaa ihan solkenaan. Siinä kun kävi osalla niin, että kaikki verkkoyhteydet heittivät pelaamasta mystisesti kun kone kävi levossa.