Juttuvinkki: Sähköisten palveluiden hautausmaat



  • Tässä juttuvinkki. Mikrobitti voisi selvittää mitä oikeuksia tavantallaajalla on palveluiden loppuessa. Otan tässä tuoreen omakohtaisen tapauksen esimerkiksi.

    Hankin kymmenen vuotta takaperin Polarin älykellon ja se synkronoi suoritukset polarpersonaltrainer.com -portaaliin. Portaalissa ei ollut mitään toiminnallisuutta, millä dataa olisi saanut tiedostoina sieltä ulos, vain ruudulle.

    Vaihdoin sitten muutama vuosi takaperin Garminiin ja olen käynyt hyvin harvakseltaan katselemassa enää Polarin vanhoja suorituksia. Nyt kun sitten menin katsomaan, niin koko portaali oli ajettu alas. Oli vain tyly tieto että käyttäjillä olisi ollut alkuvuodesta pari kk aikaa siirtää tili uuteen Flow-palveluun. Mitään meiliä tästä ei minulle tullut.

    Olin yhteydessä asiakaspalveluun ja he ehdottivat tietojen siirtoa Flowhun, vaikka siirtoaika olikin jo kirkkaasti ummessa (kiitos siitä). Ja tämä tehtiin ja pääsen jälleen näkemään vanhat suoritukseni.

    Mutta mikä on siis "kuluttajansuoja" näissä ilmaispalveluissa. Jos tiedot olisivat menneet varoittamatta lopullisesti, niin mitä sitten? Ja toinen minusta mielenkiintoisempi seikka, mitä sanoo GDPR tästä?

    Eikös siellä ole pykälä että asiakkaan tulisi aina saada haltuunsa kaikki hänestä kerätty data, jos hän sitä kirjallisesti pyytää? Esim. Facebookista voi näin pyytää ja myös saa. Ja tätähän ei Polar tehnyt, vaikka pyysin csv/xls formussa toimittamaan, siirsi vain toiseen palveluun. Toki sekin tyhjää parempi. Nyt taitaa data olla panttivankina sitten Flowssa, vai saakohan sieltä csv/xls tai muussa formussa kamat koneelle?

    Mutta yleisemminkin, tuossa olisi selvitettävää Mikrobitille, varmaan muitakin kiinnostaisi...



  • Täällä on yksi kiinnostunut.



  • Tässä juttuvinkki. Mikrobitti voisi selvittää mitä oikeuksia tavantallaajalla on palveluiden loppuessa.

    Tuohon vaikuttanee sekin, että meneekö firma konkurssiin vai ei. Jos ei ole rahaa enää tehdä mitään, niin...

    Esim. useita valokuvasivustoja on mennyt konkkaan. Ilmeisesti lukuisat ihmiset ovat olleet niin pölhöjä, että heidän ainoat kopionsa valokuvista olivat niilla webbisivuilla. Menettivät sitten lopullisesti valokuvansa sivustojen sulkemisen myötä.



  • Minua kiinnostaisi myös mikä kuluttajasuoja on laitteilla, jotka ovat riippuvaisia appsista tai ajureista, joita valmistaja ei enää viitsi päivittää (esim. uudemmalle käyttikselle), voidakseen myydä uudemman laitteen.

    Itse en ole ostanut enkä aio ostaa yhtään laitetta, joiden toiminta on jonkin asppsin varassa. Moisten laitteiden ennenaikainen vanhentaminen valmistajan toimesta kun on aivan normisikailua.

    Sama juttu, jos laitteen käyttö vaatii netissä rekisteröitymisen ja/tai tilin, väliin jää koko laite.



  • Sama juttu, jos laitteen käyttö vaatii netissä rekisteröitymisen ja/tai tilin, väliin jää koko laite.

    Näistä sopisi kertoa myös arvosteluiden yhteydessä. Esim. jokin action camera tjsp. ei inahtanutkaan ennen nettiaktivointia. Aivan shaibaa!



  • @mikropiltti sanoi ryhmässä Juttuvinkki: Sähköisten palveluiden hautausmaat:

    Sama juttu, jos laitteen käyttö vaatii netissä rekisteröitymisen ja/tai tilin, väliin jää koko laite.

    Näistä sopisi kertoa myös arvosteluiden yhteydessä. Esim. jokin action camera tjsp. ei inahtanutkaan ennen nettiaktivointia. Aivan shaibaa!

    No tuo olisi sikäli helppo, että kertoo vain milloin tarvita. Nykyään kun ei kohta voi ottaa edes hammastikkua pian käyttöön ilman nettirekisteröintiä vrt. kännyvalmistajien omat huuhaatilit (jotka voi vielä kiertää).



  • @mikropiltti sanoi ryhmässä Juttuvinkki: Sähköisten palveluiden hautausmaat:

    Tässä juttuvinkki. Mikrobitti voisi selvittää mitä oikeuksia tavantallaajalla on palveluiden loppuessa.

    Tuohon vaikuttanee sekin, että meneekö firma konkurssiin vai ei. Jos ei ole rahaa enää tehdä mitään, niin...

    Esim. useita valokuvasivustoja on mennyt konkkaan. Ilmeisesti lukuisat ihmiset ovat olleet niin pölhöjä, että heidän ainoat kopionsa valokuvista olivat niilla webbisivuilla. Menettivät sitten lopullisesti valokuvansa sivustojen sulkemisen myötä.

    Tuo on toki totta.



  • No tuo olisi sikäli helppo, että kertoo vain milloin tarvita. Nykyään kun ei kohta voi ottaa edes hammastikkua pian käyttöön ilman nettirekisteröintiä vrt. kännyvalmistajien omat huuhaatilit (jotka voi vielä kiertää).

    Everyone using an Oculus device for the first time will need to log in with a Facebook account

    No eipä muutenkaan ollut ostoslistalla...



  • @mikropiltti sanoi ryhmässä Juttuvinkki: Sähköisten palveluiden hautausmaat:

    Everyone using an Oculus device for the first time will need to log in with a Facebook account

    No eipä muutenkaan ollut ostoslistalla...

    Jassoo, saaks rahat takaisin jos ei ole Naamakirjatiliiä?

    Ei muuten yllättänyt että Naamakirja omistaa Oculuksen. Sinällään Naamakirja tietää jo kaiken mahdollisen käyttäjistään eli tuo ei sinällään muuta mitään.



  • @marko-forssell sanoi ryhmässä Juttuvinkki: Sähköisten palveluiden hautausmaat:

    Jassoo, saaks rahat takaisin jos ei ole Naamakirjatiliiä?

    En tiedä. Tämän takia haluaisin kaikkiin arvosteluihin tiedot pakkoaktivonneista sun muista.



  • @mikropiltti

    No eiköhän kohtapuolin pidä olla rekisteröitynyt ties minne voidakseen käyttää elektronista laitetta ja dingeldongelia (kuten Logitechin uusia langattomia kuulokkeita, ei kelvannut sinihammas).

    Ja uutisissa on että parinkymmenen miljuunan ihmisen tiedot sisältävä tietokanta on ollut kaikkien saatavilla.



  • Tuosta tuli mieleen, että Sennheiser MOMENTUM True Wireless 2 nappikuulokkeita voi tutkimusteni perusteella käyttää ilman appia. Kaikki perustoiminnallisuus onnistuu vaan tarkempaan säätöön sekä firmispäivityksiin tarvitaan se appi.

    Appi näemmä asentuu ja käynnistyy ilman Sennheiser tiliä. Kaipa appia tuetaan sen aikaa kun laitteille on saatavissa firmispäivityksiä.

    Sennheiser MOMENTUM True Wireless 2 siis kai olisi ihan oikea vaihtoehto kuulokkeiksi. Käyttöni vaan on niin vähäistä, että kuulokkeet olisivat entiset hyvin vähän käytön jälkeen (akut kun kupsahtaa niin lienee game over).



  • Juu ei voi olla vaihdetava akku, kun akku simahtaa niin sitten laitteella x ei tee mitään.



  • Ilmeisesti noissa olisi akut loppu joka kerta kun haluaisin niitä käyttää:

    When stored in the case, the earbuds are kept in a low-power standby mode so they can quickly and automatically switch on and make a fast Bluetooth connection and be ready to go when you need them. As a result, when placing the earbuds in the case, their battery will always drain a small amount. In this standby state, the batteries will still last at least 7 days before being fully drained. Overall, we recommend fully charging the case if the headphones haven’t been used during the past week.

    Jengi valittaa, että kolmessa vuorokaudessa ei ole missään (latausboxi ja luurit) enää virtaa jäljellä, täysin älytön viritys. En ole vielä saanut selville koskeeko tuo kuulokkeiden kakkosmalliakin.



  • Jahas, noissa on sen verta latenssia, että pelit ja videot voi unohtaa.

    Menenpä siis Applea ostamaan:

    0_1598348092595_MU7E2ZMA-400x400.jpg



  • Nyt kun sijoitin melkein €10 omenatuotteeseen, piti kaivaa testiä varten esiin nappikuulokkeetkin. Adapteri toimii Samsungin tabletin kanssa, mutta volumea saa pukata urakalla.

    Samalla löytyi tällainen. Lelu on jonnin vuotta ollut kännykkäpussukassa (sellaisille pienille vanhoille Nokioille tarkoitetussa) ja osin muuttunut tahmeaksi (jonkinlaista sulamista?). Jos akku vielä latautuu, pitää koettaa putsata.