Javan tarpeellisuus
-
Eilen tutkin Javan verkkosivuja ja huomasin, että kuluttajille tarkoitettua Javaa (eli selainlaajennusta) tuetaan ainakin joulukuuhun 2020 asti. Onko Java enää tarpeellinen? Olen pärjännyt tähän asti hyvin ilmankin. Onko tietoa, kuinka suuri osa sivuista käyttää vielä Javaa?
-
Itse en ole kaivannut useampaan vuoteen selaimissa Javaa (
) tai Flashia (
) duuniasiat pois lukien. Duunissakin nuo kikkareet onneksi pyörivät lähes aina sisäverkossa eli hiukka turvallisemmilla vesillä mennään (kuin avoimessa Internetissä).
Sen tiedän, että jos VR:n junaan haluaa valita istumapaikan, vaatii kikkare Flashia. Jos näin kävisi, käynnistäisin virtuaalisen Win 10:n ja siinä Edgen, jossa sallisin hetkeksi Flashin. Omaan oikeaan koneeseeni en Flashia huoli.
Javaa käytti joskus vuosia sitten pääkaupunkiseudun ulkoilukartta, nykyään ei mitään havaintoa moisista virityksistä.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Javan tarpeellisuus:
Itse en ole kaivannut useampaan vuoteen selaimissa Javaa (
) tai Flashia (
) duuniasiat pois lukien. Duunissakin nuo kikkareet onneksi pyörivät lähes aina sisäverkossa eli hiukka turvallisemmilla vesillä mennään (kuin avoimessa Internetissä).
Sen tiedän, että jos VR:n junaan haluaa valita istumapaikan, vaatii kikkare Flashia. Jos näin kävisi, käynnistäisin virtuaalisen Win 10:n ja siinä Edgen, jossa sallisin hetkeksi Flashin. Omaan oikeaan koneeseeni en Flashia huoli.
Javaa käytti joskus vuosia sitten pääkaupunkiseudun ulkoilukartta, nykyään ei mitään havaintoa moisista virityksistä.
Kiitos vastauksestasi, @mikropiltti! Enpä sitten näe tarpeelliseksi asentaa Javaa omiin koneisiini, ja taidan poistaa sen kaikista muistakin. Flashia valitettavasti joudun käyttämään satunnaiseen nettipelailuun (joka kyllä hoituu puhelimellakin
). Onneksi käytän Chromea, joten Flash ei mene luvatta päälle.
-
Viesti poistettu.
-
Nyt kun tuo Aapelikin lopettaa Tammikuussa niin Javaa ei tartte sitävarten olla. Siellä kun on aika monta Java peliä.. https://www.is.fi/digitoday/art-2000005912460.html
-
Ite on ole javaa asentanut windowsiin (omaan koneeseeni) sitten xpn ja vaikka olen vieraillut monilla sivuilla niin en ole törmännyt javaan.
-
@androidikko sanoi ryhmässä Javan tarpeellisuus:
Eilen tutkin Javan verkkosivuja ja huomasin, että kuluttajille tarkoitettua Javaa (eli selainlaajennusta) tuetaan ainakin joulukuuhun 2020 asti.
Java-selainlaajennus ei suostu kuolemaan (viimeisin päivitys on julkaistu 20.10.2020). Mikrobitti uutisoi Java-selainlaajennuksen tuen lopettamispäätöksestä tasan 4 vuotta ja 9 kuukautta sitten. Joko tammikuussa 2021, 5 vuotta selainlaajennuksen lopettamisilmoituksen jälkeen, saataisiin viimein julki selain-Javan tuen päättymispäivä? Adobe on antanut lopettamisilmoituksen jälkeen Flashille tekohengitystä "vain" reilut 3 vuotta, kunnes Flash Playerin taru päättyy 31.12.2020.
-
Java Chromeen vaatii kikkailua ja toimivuus voi olla niin tai näin ja FFssä vaatii 32bit version (ja ehkä ESRn) ja toimii ehkä.
LTS Javan tuki loppuu alta 3 vuoden päästä ja uusimman (?) ei-LTS tuki loppuu/loppunee ensi vuonna.
https://www.oracle.com/java/technologies/java-se-support-roadmap.html
-
Vaihtakaa Linuxiin niin voitte päättää ihan itse. Ihan sama mitä Adobe, M$ tai Oracle hörisee.
-
Sama se on Windowsissakin että itse saa päättää että asentaako Flashin (ei-MS Flashin, MS-Flash vaatii Edgen/IEn) ja/tai Javan. Flash kuolee parin kkn päästä mutta Java taitaa pysytellä hengissä vielä vuosia.
-
Vaan miten pääset eroon siitä IE/Edge Flashista? No et aiemmin juurikaan mitenkään. Nyt viimein julkaisivat kilkkeen kikkareen poistoon.
-
En ole käyttänyt Javaa varmaankaan 10 vuoteen. Kerran viimeaikoina yritin asentaa sitä Minttiin retroilumielessä, mutta se ei onnistunut jostain syystä.
-
Puuttuu sopiva repo.
-
Riippuu siitä mitä sillä Javalla kuvittelee tekevänsä. Mitään selain pluginia ei enää ole. Ja ihan tasan tulee distrojen mukana.
/home/lasse>java --version
openjdk 11.0.8 2020-07-14
OpenJDK Runtime Environment (build 11.0.8+10-suse-lp151.3.19.1-x8664)
OpenJDK 64-Bit Server VM (build 11.0.8+10-suse-lp151.3.19.1-x8664, mixed mode)
-
no kumminkin linushintissä on ohjeet miten java asennetaan minttiin.