"Joululahja" ala Lissu
-
Tänään tuli sitten se "odotettu" uutinen ADSL-yhteyden loppumisesta, Lissu ilmoitti että vuoden lopussa liittymä lakkaa toimimasta. Samassa kirjeessä toki sitten mainostettiin 5G-yhteyksiä "korvaamaan" tuo loppuva ADSL-yhteys. Pitänyt pariin otteeseen hankkia uusi ADSL-modeemi mutta onneksi ei tullut hankittua.
No onneksi on taloyhtiön kautta kaapelilaajakaista DNAlta kunhan vaan raottaa lompakkoa DNAlle että saa niiltä "purkin".
Huono puoli on jos/kun muutto muualle tulee eteen niin sitten pitää taas hankkia uudet vermeet nettiyhteydelle.
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä "Joululahja" ala Lissu:
Huono puoli on jos/kun muutto muualle tulee eteen niin sitten pitää taas hankkia uudet vermeet nettiyhteydelle.
En ole muuttanut ikuisuuteen ja aika monet vermeet olen silti joutunut hankkimaan tekniikan edetessä. Hyppäsin tietoliikennekelkkaan vasta 90-luvun alussa ja ainakin seuraavaa olen hankkinut:
Ensin oli hetken lainassa kaverilta hänen vanha 2,4 kbit/s modeemi.
Sitten ostin jokseenkin järjelliseen hintaan US Robotics modeemin, jossa niiden oma poropietari 14,4 kbit/s protokolla, normaali oli vain 2,4 kbit/s. Muistaakseni Damstenin veljekset vonkuivat hiukka paremmista (myös standardi 9,6 kbit/s viritys mukana) 10 000 markkaa kipale (tai siis heidän jälleenmyyjänsä ja toki uudesta laitteesta).
Sitten tuli hankittua suoraan USAsta 56 kbit/s USR modeemi (saattoi olla aluksi hitaampi ja sitten myöhemmin päivitettiin jokin piirilevy). Siinä taisi olla ihan standardikin 56 kiloa. Ei se toki niin nopeasti oikeasti toiminut. Mokoma vieläpä otti ja hajosi. Huollon ajan minulla oli lainassa duunikaverin ZyXel, jossa siinäkin oli jokin nopea poropietari ja sitten hitaampi standardi protokolla.
Siinä vaiheessa kun HPY muuttui lopullisesti puhelinyhdistyksestä rahastusfirmaksi, hommasin kiinteän kahden parin yhteyden (jonka Elisa irtisanoi n. vuosi sitten). Minulla oli Linux masiinan COM-portissa kiinni ylikellotettu Nokia SAB modeemi ja yhdistyksemme laitetilassa toinen vastaava. Ylikellotus meinasi huimaa 38,4 kbit/s nopeutta.
Seuraavaksi poltin rahaa kunnolla ja hommasin Martiksen kantataajuusmodeemin. Ongelma oli se, että se vaati peräänsä sopivan reitittimen. Minulla oli käytetty (ja edelleen kallis) Cisco 3000. Tuolla yhdistelmällä irtosi kai 704 kbit/s (vähennetty 64 kbit/s virheenkorjaus). Mitä nyt kesän pahimpien rankkasateiden iskiessä ei välillä mennyt edes ping läpi. Pahimmillaan maakaapeli kai oli paperiin käärittyä alumiinia.
Moisista kun aika jätti, minulla oli jokin uudemman tekniikan kahden parin kantataajuusmodeemi, jonka sai koneeseen suoraan kiinni eetterillä. Sillä mentiin kumpaankin suuntaan kai kolmen megaan vauhtia, joskus harvoin lujempaakin (sitä ei kuitenkaan käytännössä voinut jättää nopeammalle konffille). Muistaakseni jossain vaiheessa päivitin tämän virityksen muka parempiin ZyXeleihin.
Lopulta luovutin SDSL:n osalta siirryin ADSL:ään (taas jokin ZyXel), jolloin nopeus kotiin päin oli 18 megan hujakoilla, nettiin päin jotain kolme. Surkeista piuhoista ei irronnut kun 9 megaa per pari. Elisa toki kauppasi taloomme 24 megan ADSL-yhteyksiä, mutta mainittu 9 oli jo hyvä suoritus.
Piuhat paranivat talon osalta putkirempan yhteydessä, vaan ei se surkeisiin maakaapeleihin auttanut. Myös Elisan kauppaamat VDSL:t (tulivat jostain korttelijakamosta, eivät kaukaa puhelinkeskuksesta) olivat ennen putkiremppaa häirinneet minun ADSL2:sta. Nopeus parani kuitenkin jonnin verran.
Jotain parin vuoden takaisten lakimuutosten jälkeen Telia joutui päästämään muutkin operaatorit taloomme tulevaan valokuituun. Sitten kun Elisakin vielä irtisanoi piuhani, oli vaihdon aika.
Nyt minulla ei ole kotona mitään varsinaista lisäpurkkia nettiyhteydelle. Kellariin tulee kuitu kytkimeen ja siitä eetteri (muutenkin tarvitsemaani) omaan kytkimeeni. Ihan perustyhmä giganen kahdeksanporttinen ZyXel riittää hyvin.
-
Piti netin kautta tilata DNAn kaapelimodeemi mutta näemmä yhä ne wanhat "velat" kummittelevat DNAlla eli on sitten reissu Turkuun edessä (Myllyyn en mene vaikka matka on lyhyempi kun sieltä poispääsy on muutama kertaluokkaa vaikeampaa eli kestää kauemmin kuin Hansasta).
Kivaa tämä "kilpailu" operaattorien välillä, 1 "vittuilee" wanhan virheen takia, 2lta muulta ei saa kiinteätä yhteyttä vaan ainoastaan mobiilia eli pitää käydä ekan myymälässä että saa haluamansa (ja kaiketi ottaa myöhemmin yhteyttä aspaan että saa nopamman yhteyden kun DNAn sivusto sanoo että se on vain 10 Megan yhteys).
Se saako tuon kaapelimodeemin konfattua toimimaan esim. Lissun kaapeliverkossa on sitten asia erikseen (varmahko veikkaus että ei).