Älykodin rakenteluprojektit
-
Uusimmassa Mikrobitissä juttua helsinkiläisestä älykodista: https://www.mikrobitti.fi/uutiset/itahelsinkilaisessa-kerrostaloasunnossa-on-komentokeskus-400-wattinen-stadion-luokan-heratyslamppu-ja-hitonmoinen-sahkonkulutus/360bb413-9735-433a-9b4c-a33cd6b26c46
MInkälaisia projekteja muilla lukijoilla?
-
MInkälaisia projekteja muilla lukijoilla?
Projektina on älyvapaa koti. Aivan en ole onnistunut, koska taloyhtiön toimesta on asennettuna vesimittari, jota voisi seurata bluetoothin yli (juu en seuraa).
-
Ei ole älyä, vesimaksu maksetaan vuokran yhteydessä (eli muut maksaa suurkuluttajien vesikulut), sähkö pitää ilmoittaa kiinteistöhuollolle itse, patterit lämpeää kunhan joku kiinteistöhuollossa muistaa kytkeä lämmityksen päälle ja tuuletus (kun sitä on nyt muutamaan otteeseen käyty säätämässä) pitäisi toimiman automaagisesti. Kait sitten kun tehdään putkiremontti (kaikki muut on jo remontoitu ilman että kalusteet vaihdetaan) niin se muuttuu puoliälykkääksi ala sähkönkulutus ilmoitus.
-
On meillä jotain taloautomaatiota, mutta huomioin vain oman kämppäni.
Isännöitsijä ei saa vastattua kyssääni siitä joko huoltoyhtiön Windows 2008 serveri on heivattu kuuseen. On kuulemma niin turvallinen kun on ihan VPN ja kaikki (
). Joku aamu vielä herään varpaat kohmeessa.
-
Tai pää jäätynyt kiinni tyynyyn.
Täällä ei tartte liiasta lämmöstä huolehtia (paitsi kesäkuumalla) kun lämmittäjinä on 2 n. 2m metrin patteria ja kylppärissä (joka on kämpän lämpimin paikka) omansa ja vaikka on tuplaikkunat niin kyllä se lämpö karkaa lasien kautta ulos.
-
Mulla on tässä vanhassa 1970-luvun töllissäni yhtä sun toista viritelmää, mutta en tässä avaa nyt sen tarkemmin. Mutta perustuu pitkälti pistorasioihin kytkettyihin härpäkkeisiin (ja niiden perässä sitten yhtä sun toista) ja erilliseen taloverkkoon WiFillä ja BPL:llä.
-
Älykoti saa standardin: kohta laitteet ymmärtävät toisiaan paremmin
Minulla on pitkään ollut hommalle standardi: ei mitään nettiin huutelevia kodin laitteita. Tietokone ja puhelin löytyy, muuta en huoli.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Älykodin rakenteluprojektit:
Minulla on pitkään ollut hommalle standardi: ei mitään nettiin huutelevia kodin laitteita. Tietokone ja puhelin löytyy, muuta en huoli.
Jaa ei kelpaa jääkaappi joka itsekseen tilaa olutta?
-
Eih, jotain bulkkikuraa tulisi. Ja AA-kerhon jäsenyys.
-
-
Smart thermostats cranked up remotely by Texas energy firms, as consumers swelter in heat wave
Ja täällä ainoa tuuletus on parvekkeen ovi auki. Talvella ilmastointi oli päällä ja huminan kuuli selvästi wcssä.
-
Nyt voisi palata tähän aiheeseen. Tein tuossa viime keväänä YAMK harjoitustyönä systeemit, joissa hyödynsin Arduinon mikrokontrolleria ja lukuisia eri sensoreita (liike/lämpö/UÄ/PIR/WiFi). koodailin softan Arduinoon ja erikseen tietsikalle GUIneen, joka päätteli tiedoista yhtä sun toista ja lähetteli tietoa ja hälytyksiä sähköpostiin.
Proffa aikoi tehdä työstäni esimerkin seuraaville kursseille, kuinka tehtävä pitää hoitaa
Siitä tuli ihan toimiva kokonaisuus ja periaatteessa kaupallistettava tuote/palvelu. On mulla soveltuvin osin käytössä ja ideoita jatkotyöstöön ihan tänne kotiinkin. Hauskaa mutta aikaavievää puuhaa ja kun noita sensoreita saa halvalla, vaikka sun mitä, niin vain mielikuvitus rajana mihin soveltaa.
Yksi idea olisi vaikkapa ohjailla kodin kaikkia IR-kakella ohjattavia laitteita tietsikalla ja siihen tehdyllä GUIlla. Ei tarvitsisi ikinä enää hakea kakea....
-
@paper sanoi ryhmässä Älykodin rakenteluprojektit:
Yksi idea olisi vaikkapa ohjailla kodin kaikkia IR-kakella ohjattavia laitteita tietsikalla ja siihen tehdyllä GUIlla. Ei tarvitsisi ikinä enää hakea kakea....
Eikös BT-kaket onnistu?
Jokunen tuttu jaksaa hehkuttaa "universaaleja kakeja". Joo, onhan minullakin kasa kakeja, vaan yleensä tarvitsen paria hassua toimintoa niistä. Ei mielestäni maksa vaivaa "helpottaa" hommaa.
-
@paper sanoi ryhmässä Älykodin rakenteluprojektit:
Eikös BT-kaket onnistu?
Jokunen tuttu jaksaa hehkuttaa "universaaleja kakeja". Joo, onhan minullakin kasa kakeja, vaan yleensä tarvitsen paria hassua toimintoa niistä. Ei mielestäni maksa vaivaa "helpottaa" hommaa.
BT:tkin toki. Mulla on mielessä vähän monimutkaisempaa projektia. Ohjailisin softalla esim. kääntöpääkameraa, joka jäi organisaatiolla rokuliin ja ajautui mulle (kake hukassa). Sain jo selviteltyä taannoin valtaosan sen komennoista ja koodattua ne vanhaan sampan S4:een. Tietsikalta olisi nekin näppärämpi hoidella.