Ennen oli paremmin - EIKÄ!
-
Olen Internetissä nähnyt väitteitä, että ennen oli pelaamisen osalta kaikki jotenkin paremmin. Tuhoan moiset harhaluulot nyt.
Ennen pelit oli haastavampia ja pelaaminen vaativampaa
Tiedätkö mitkä oli myydyimmät ja eniten pelatut pelit?
Pong
Space Invaders
Pacman
Donkey Kong
(Super) Mario Bros
.
.
.
Elite
UltimaOnko listan yläpään pelit sen vaativampia kuin Minecraft?
Pelien tekeminen oli helpompaa
Pelien teko vaati koodaamista ja siihen keskittynyt opetus oli hyvin vähäistä tai olematonta. Nyt on saatavilla valmiita pelimoottoreita, RPG Maker, ja jopa kouluopetusta.
Pelien julkaisu oli helpompaa ja otettiin riskejä
Kun kasarilla kaksi ylioppilasta etsivät julkaisijaa pelilleen - Elite, isot julkaisijat torjuivat heidät sanomalla pelin olevan liian monimutkainen eikä se möisi. Ilman julkaisijaa toimivien valmistajien oli itse kopioita, pakattava, ja jaeltava pelinsä. Postitilaukset oli yleistä (Doom), ja muutamat veivät pelinsä suoraan tietokoneliikkeisiin (Mystery House). Nyt pelinkehittäjät voivat julkaista pelinsä Steamissa ja vastaavissa palveluissa, ja lähes mikä tahansa käy. Pornokin.
Ihmiset ja organisaatiot eivät olleet ahneita
Ennen pelit oli valmiita julkaisussa ilman bugeja ja DLC:tä
Osin totta, merkittäviä bugeja oli vähemmässä määrää pelejä. Silti joissakin niitä oli, päivityksiä tehtiin vähän, ja ne oli täysin mahdottomia muistikorteilla myytyihin peleihin.
Ja DLC. Että siitä nykynuoriso jaksaa nurista. Minun nuoruudessa oli mentävä kaupunkiin asti, ja ostaa DLC tietokoneliikkeestä CD:llä tai levykkeellä.
Tämä on kuvaruutukaappaus pelistä The Duel: Test Drive II vuodelta 1989. Se on pelin asennusruutu DLC:n asentamiseen levykkeeltä. Yllätys!
-
@matti-kuokkanen sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Nyt pelinkehittäjät voivat julkaista pelinsä Steamissa ja vastaavissa palveluissa, ja lähes mikä tahansa käy.
Ja sinnehän hukkuvat. Sama vika mobiilipelien vuokrapaikoissa.
Ennen sentään oli jokin tulppa tulvalle. Ja asiat paremmin, pelinsä oikeasti omisti.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
@matti-kuokkanen sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Nyt pelinkehittäjät voivat julkaista pelinsä Steamissa ja vastaavissa palveluissa, ja lähes mikä tahansa käy.
Ja sinnehän hukkuvat. Sama vika mobiilipelien vuokrapaikoissa.
Ennen sentään oli jokin tulppa tulvalle.
Silti pelkästään ZX Spectrumille tehtiin pelejä kymmeniätuhansia. Ja suurinosa niistä ei ehkä ole sen parempia kuin keskivertopelit Steamissa.
Ja asiat paremmin, pelinsä oikeasti omisti.
Osa Steamista ja vastaavista palveluista ladatut pelit on mahdollista polttaa levylle tai muulle ulkoiselle tallennusvälineelle (minä suosin ulkoisia kiintolevyjä) ja pelata ilman Steamia tai sen vastinetta (GOG Galaxy). Postimyyntikin vielä toimii uusillekin peleille. Konsoleille uusia pelejä saa kaupastakin.
-
Aikana nakki, muistan kun jaon ohjeita peliryhmälleni yhden verkkopelin clientin muokkaamiseen mm. seuraaviin asioihin:
- miten piilottaa kauppapaikan rikkinäinen kuvake pois UI;sta
- poistaa chatin yliaktiivinen sensurointirobotti käytöstä
- muuttaa näppäimistön painikkeiden komentoja (ei ollut clientissa ollenkaan)
ja paljon muuta. Nykyään pienikin Quality of Life -muokkaus voi johtaa tiedoston uudelleenlataamiseen tai tilin poistoon.
Nykyinen pilvitallennus myös kiusaa yksinpelejä suuresti. Ennen toimi, yksinpeliä voit pelata ihan yksin...
Nyt tarjontaa on paljon ja pelkkää roskaa yritetään myydä ennen kun peli vedetään pois Steamin tai muun pelipalvelun sivustolta... Tämä pelien määrä on myös puuduttavaa, harvalla on aikaa pelata jokaista kiinnostavaa peliä. Nuoruudessa jos pari peliä sai vuodessa hankittua niin nehän vedetiin läpi muutamaan kertaan (jos pystyi).
EDIT: Nykyään seuraan kyllä Steamin, GoG.comin ja HumbleBundlen tarjouksia. Aikaisemmin piti mennä ihan kauppaan hakemaan tuote, joka oli hyvä hidaste vähemmän kiinnostavien pelien hankkimiselle (ja rahan tuhlaamiseen).
-
Elitessa riitti pelattavaa kauan (vissiin ikuisesti mutta monotoonista tietyn ajan jälkeen), Ultimoista olen pelannut kutosta mutta ei sitä kovin äkkiä läpipelattu (saati asennettu), Pacman/SMB/DK ovat myös pitkäkestoisia kuten osaltaan Pong (riippuu kuinka kauan jaksaa viihdyttää) ja SI taas loppuu kun ei pysty enää väistämään asteroideja (kestää jonkun aikaa).
Mitä muuta Minecraftissa tehdään kuin kaivetaan ei tietoa eli pelattaavaa joko riittää tai ei.
Juu ennen DLCt piti käydä ostamassa jos sellaisia tuli kun taas nykyään se ladataan netistä ja asennetaan suit sait ja jatketaan pelaamista.
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Elitessa riitti pelattavaa kauan (vissiin ikuisesti mutta monotoonista tietyn ajan jälkeen), Ultimoista olen pelannut kutosta mutta ei sitä kovin äkkiä läpipelattu (saati asennettu),
Jo tokkiinsa. Mutta noiden kahden pointti on se, että ne ei olleet suosituimmasta/myydyimmästä päästä sen enempää kuin Elite Dangerous. Silti kaikissa riittää pelattavaa.
Mitä muuta Minecraftissa tehdään kuin kaivetaan ei tietoa eli pelattaavaa joko riittää tai ei.
Pelattavaa riittää ja on enemmän vaihtelua kuin Pacmanissa ja Asteroidsissa. On rakentelua, craftausta (vähän Ultima Underworldin malliin), taistelua (tee miekka ensin), ruokaakin pittää saada (maanviljelyä, kalastusta, metsästystä)... Tekemistä riittää ja modeja piisaa.
Kehtaan väittää, että monet nykypeleistä tarjoavat enemmän vastinetta rahalle kuin viime vuosituhannen tarjonta. Uudemmissa roolipeleissä on enemmän tarinaa ja vaihtelua vähemmällä grindauksella (lähiaikojen kokemusta peleistä Phantasy Star II ja Trails in the Sky). Project Cars 2:ssa on ILMAN DLC:tä siinä määrin autoja, ratoja, ja pelattavaa johon harva (jos mikään) viime vuosituhannen kilpa-ajopeleistä yltää. Eiku oli tuo Slicks'n Slide, sen myöhemmissä versioissa on tuhosti ratoja ja ajopelejä.
-
@matti-kuokkanen sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Kehtaan väittää, että monet nykypeleistä tarjoavat enemmän vastinetta rahalle kuin viime vuosituhannen tarjonta.
Juu, kalliita (suhteutettu rahan arvo) ja lyhyitä olivat useimmat pelit muinoin. Silti jotkin asiat olivat mielestäni paremmin. Onneksi ne vanhat pelit yhä löytyvät ja pörrääävät.
-
Slicksistä ei pelattava loppunut kiitos rataeditorin.
Sinällään turha vertailla 30 vuotta vanhoja pelejä ja nykypäivän pelejä kun 30 vuotta sitten rauta rajoitti ja tallennustilaa peleille ei ollut niin paljoa, esim. 10-ottelu/summer games vei koko kasetin ja nykyään ei ole oikein rajoituksia sillä ellei pelit pyöri kunnolla niin sitten kauppaan ostamaan rautaa rajalle ja tallennustilakaan ei tuota sen kummempia ongelmia.
Nykypeleihin on helppo lisätä lisää pelattavaa kun 30 vuotta sitten se oli mahdotonta (Amiga-aikaan taisi tulla lisälevyjä mm. joihinkin autopeleihin), pclle tuli mm. Ultima 7lle jne lisälevyjä (toki pelin saaminen toimimaan vaati ties mitä loitsuja) ja 25 vuotta sitten lisärit oli harvinaisuus kun nykyyän se on melkein de facto.
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
25 vuotta sitten lisärit oli harvinaisuus kun nykyyän se on melkein de facto.
Pirruuttani tarkastin Steamin valikoimaa vuoden takaa päivämäärällä 3.11.2017. 26 peliä, vain kahteen peliin DLC:tä ja toiseen niistä se on ilmainen. Eiku Shadow of Conquest ei ole vielä(kään) saatavilla, eli käytännössä 25 peliä.
-
@matti-kuokkanen sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Tämä on kuvaruutukaappaus pelistä The Duel: Test Drive II vuodelta 1989. Se on pelin asennusruutu DLC:n asentamiseen levykkeeltä. Yllätys!
https://www.mobygames.com/game/dos/duel-test-drive-ii/screenshots/gameShotId,9233/
Muistaakseni sekä autoja että ratoja pystyi erikseen ostamaan ja lisäämään.
-
Itse suhtaudun vanhoihin peleihin suurella rakkaudella, mutta samalla en halua pelata niitä enää koskaan
Urani varrella on tullut tehtyä paljon retropelijuttuja, ja liki poikkeuksetta käyttöliittymän kömpelyydet, pelisuunnittelun virheet sun muut kompastuskivet näkyvät räikeinä. Vaikka ne eivät muistoja koskaan pilaakaan, ei vanhojen ystävien pariin palaaminen ole itselleni mikään iloinen hetki. Muutamia poikkeuksiakin on, kuten C64:n Zoids ja Spectrumin Chaos.
-
@jori-virtanen sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Itse suhtaudun vanhoihin peleihin suurella rakkaudella, mutta samalla en halua pelata niitä enää koskaan
... Muutamia poikkeuksiakin on, kuten C64:n Zoids ja Spectrumin Chaos.
Tein jokunen joulu sitten itselleni "C64 essentials" kokoelman. Lähinnä actionia, jota voi pelailla aina silloin tällöin. Tarkoituksella puuttuu kaikki adventuret, strategiat jne.
Alcazar - The Forgotten Fortress (1985 Activision) [207]
Archon (1983 Electronic Arts) [378]
Archon II - Adept (1984 Electronic Arts) [380]
Armalyte (1988 Thalamus) [411]
Bandits (1983 Sirius Software) [608]
Battle Through Time (1984 Artworx Software Company) [679]
BC II - Grog's Revenge (1984 Sierra Online, Inc.) [695]
BC's Quest for Tires (1983 Sierra Online, Inc.¦Software Projects Ltd.) [696]
Beach-Head (1983 Access Software) [702]
Beach-Head II - The Dictator Strikes Back! (1985 Access Software) [703]
Beamrider (1984 Activision) [706]
Blagger (1983 Alligata Software) [817]
Blue Max (1983 Synapse Software) [893]
Blue Max 2001 (1985 Synapse Software) [894]
Booga-Boo the Flea (1984 Argus Press Software (APS)¦Quicksilva) [969]
Boulder Dash (1984 First Star Software) [994]
Boulder Dash III (1986 First Star Software) [996]
Boulder Dash II - Rockford's Revenge (1985 First Star Software) [995]
Bounder (1985 Gremlin Graphics Software Ltd.) [1052]
Bounder on the Rebound (1986 Gremlin Graphics Software Ltd.) [1053]
Bounty Bob Strikes Back! (1985 US Gold) [1054]
Bozos Night Out (1984 Taskset) [1069]
Bruce Lee (1984 Datasoft) [1135]
California Games (1987 Epyx) [1227]
Castles of Doctor Creep , The (1984 Brøderbund) [1303]
Cauldron (1985 Palace Software) [1323]
Cauldron II - The Pumpkin Strikes Back (1986 Palace Software) [1324]
Championship Lode Runner (1984 Brøderbund) [1391]
Choplifter (1982 Brøderbund) [1459]
Combat Crazy - Warbringer (1988 Silverbird) [1588]
Conan (1984 Datasoft) [1630]
Crazy Comets (1985 Martech) [1754]
Crossfire (1983 Sierra Online, Inc.) [1820]
Cybernoid II - The Revenge (1988 Hewson Consultants Ltd.) [1896]
Cybernoid - The Fighting Machine (1988 Hewson Consultants Ltd.) [1895]
David's Midnight Magic (1983 Brøderbund) [2007]
Decathlon (1984 Activision) [2057]
Defender of the Crown (1987 Cinemaware [Mirrorsoft]) [2082]
Delta (1987 Thalamus) [2092]
Dino Eggs (1983 Micro Fun) [2198]
Drol (1983 Brøderbund) [2360]
Dropzone (1984 US Gold) [2362]
Druid (1986 Firebird) [2364]
Enforcer - Fullmetal Megablaster (1992 CP Verlag¦Golden Disk 64) [2512]
Enlightenment - Druid II (1987 Firebird) [2522]
Erebus (1986 Virgin Games) [2540]
Falcon Patrol (1983 Virgin Games) [2655]
Falcon Patrol II (1984 Virgin Games) [2656]
Firefly (1988 Ocean) [2761]
Flip and Flop (1984 First Star Software) [2816]
Fort Apocalypse (1982 Synapse Software) [2877]
Frak! (1985 State Soft) [2898]
Games, The - Summer Edition (1988 Epyx) [3053]
Games, The - Winter Edition (1988 Epyx) [3054]
Gladiators (1993 Alternative Software) [3166]
Goonies, The (1985 Datasoft) [3225]
Great Giana Sisters , The (1987 Rainbow Arts) [3275]
Gridrunner (1983 HesWare (Human Engineered Software)) [3297]
Hard Hat Mack (1983 Electronic Arts) [3416]
Hard'n'Heavy (1989 reLINE Software) [3414]
Havoc (1990 Players Premier) [3437]
Hawkeye (1988 Thalamus) [3446]
HERO - Helicopter Emergency Rescue Operation (1984 Activision) [3508]
Hover Bovver (1983 Llamasoft) [3621]
Insects in Space (1989 Hewson Consultants Ltd.) [3779]
IO - Into Oblivion (1988 Firebird) [3833]
Juice! (1983 Tronix) [3979]
Jumpman (1983 Epyx) [4000]
Jumpman Junior (1983 Epyx) [4002]
Karateka (1985 Brøderbund) [4049]
Kikstart (1984 Mr. Chip Software) [4099]
Kikstart II - The Construction Set (1987 Mastertronic) [4100]
Krakout (1987 Gremlin Graphics Software Ltd.) [4191]
Loco (1984 Alligata Software) [4416]
Lode Runner (1983 Brøderbund) [4420]
Lode Runner (1983 Brøderbund) [4421]
Manic Miner (1983 Software Projects Ltd.) [4580]
Marauder (1988 Hewson Consultants Ltd.) [4588]
Matrix (1983 Llamasoft) [4651]
Miner 2049'er (1983 Reston Publishing Company, Inc.¦Reston Software) [4860]
Montezuma's Revenge (1984 Parker Brothers) [4964]
Monty Mole (1984 Gremlin Graphics Software Ltd.) [4966]
Mr. Robot and his Robot Factory (1984 Datamost, Inc.) [5056]
Neptune's Daughters (1983 English Software) [5176]
Night Mission Pinball (1983 SubLogic) [5212]
Oils Well (1983 Sierra Online, Inc.) [5362]
Paradroid (1985 Hewson Consultants Ltd.) [5553]
Parallax (1986 Ocean) [5558]
Park Patrol (1984 Activision) [5569]
Pharaoh's Curse (1983 Synapse Software) [5665]
Phobia (1989 ImageWorks [Mirrorsoft]) [5675]
Pitfall II - Lost Caverns (1984 Activision) [5733]
Pitfall - Pitfall Harry's Jungle Adventure (1983 Activision) [5731]
Pitstop (1983 Epyx) [5734]
Pitstop II (1984 Epyx) [5735]
Pogo Joe (1984 Screenplay) [5786]
Potty Pigeon (1984 Gremlin Graphics Software Ltd.) [5849]
Raid on Bungeling Bay (1984 Brøderbund) [6175]
Raid over Moscow (1984 Access Software) [6176]
Repton (1983 Sirius Software) [6307]
Revenge of the Mutant Camels (1984 Llamasoft) [6331]
River Raid (1984 Activision) [6379]
Rock n' Bolt (1985 Activision) [6433]
Rubicon (1991 21st Century Entertainment Ltd. [Hewson]) [6499]
Sanxion (1986 Thalamus) [6565]
Shamus (1983 Synapse Software) [6747]
Shamus Case II (1984 Synapse Software) [6748]
Ski (1983 Commodore) [6861]
Snokie (1983 Funsoft, Inc.) [6974]
Space Taxi (1984 Muse Software) [7107]
Spelunker (1984 Brøderbund) [7190]
Summer Games (1984 Epyx) [7545]
Summer Games II (1985 Epyx) [7547]
Survivor (1983 Synapse Software) [7679]
Swoop (1984 Micro Power) [7699]
Thrust (1986 Firebird) [7897]
Thrust II (1988 Firebird) [7898]
Trap (1986 Alligata Software) [8102]
Ultimate Wizard (1986 Electronic Arts) [8295]
Uridium (1986 Hewson Consultants Ltd.) [8331]
Uuno Turhapuro muuttaa maalle (1986 Amersoft) [8339]
Warlock - The Avenger (1991 Millennium) [8492]
Wavy Navy (1983 Sirius Software) [8524]
Whistler's Brother (1984 Brøderbund) [8578]
Winter Games (1985 Epyx) [8620]
World Class Leaderboard (1987 Access Software) [8703]
World Games (1986 Epyx) [8721]
Z (1986 Rino Marketing Ltd.) [8834]
Zeppelin (1984 Synapse Software) [8864]
Zorro (1985 Datasoft) [8918]
-
Ymmärrän hyvin Jorin tuskan, mutten silti malta olla käpistelemättä vanhoja pelejä. Itselläni kuitenkin vanhat kolikkopelit, lähinnä 80-luvun alusta ovat kaikkein lähimpänä sydäntä. Johtuisko vaikka siitä, että tuli asuttua Linnanmäen vieressä, mutsi siellä duunissa ja itse suurimman osan vapaa-ajasta pelihalleissa
Mamekabinetin rakentelu oli silmiä avaava kokemus sikäli, että juuri nuo aivan alkuaikojen kolikkopelit, eli esim. Defender, Gorf, Galaga, Robotron, Joust, Tempest jne. ovat kestäneet aikaa paljon paremmin kuin kymmenen vuotta uudemmat pelit. Grafiikka on lähes täysin abstraktia, joten pelimekaniikan täytyy olla silkkaa timanttia pitääkseen otteessaan. Toimii edelleen, sen sijaan esim. 90-luvun mättöpelit tuntuvat lähinnä tympeältä jyystöltä.
Nyt viime aikoina on tullut käpisteltyä Amiga-pelien kanssa ja on sielläkin hyvin aikaa kestäneitä helmiä.
-
@kaj-laaksonen sanoi ryhmässä Ennen oli paremmin - EIKÄ!:
Mamekabinetin rakentelu oli silmiä avaava kokemus sikäli, että juuri nuo aivan alkuaikojen kolikkopelit, eli esim. Defender, Gorf, Galaga, Robotron, Joust, Tempest jne. ovat kestäneet aikaa paljon paremmin kuin kymmenen vuotta uudemmat pelit.
No eivät nuo nyt ihan alkuaikojen arkadepelejä olleet, mutta juuri omia suosikkejanikin 80-luvun alkupuolelta.
Onkos muuten tietoa pömpelistä, jossa olisi (helposti) käännettävä näyttö?
-
No eivät todella ihan alkuaikojen. Meikän ekat muistot Lintsiltä ovat melkein vuosikymmentä aiemmista elektromekaanisista peleistä. Niistä ainakin Segan Periscopea tuli pelattua paljon.
Eli tätä: https://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=12985
70-80 -lukujen taitteen videopelit ja varsinkin Defender olivat niitä, jotka räjäyttivät pään. Toinen iso juttu oli ensimmäisten "digitaalisten" flippereiden saapuminen.
Käännettävää näyttöä pähkäilin paljonkin pömpeliä rakennellessa, kun pelimaku on kääntynyt aika lailla pystysuuntaisten shoot-em-uppien ja "bullet hellien" suuntaan. Näytöissä on tietysti ollut jalustoja, jotka kääntyvät vaikka mihin suuntaan, mutta halusin putkinäytön, jolloin mekanismin rakentaminen samaan aikaan toimivaksi ja siistiksi tuntui vähän turhan työläältä rastilta. Jätin sitten vaakasuuntaan ja pelaan shootereita vähän pienemmällä pelialueella.
Ajattelin kuitenkin paikata tilanteen nyt kun työn alla on virtuaaliflipperi. Pystysuuntainen pelikenttä on just hyvä räiskintään