iPhone Xs ja Hp LaserJet Pro MFP M28w -tulostus
-
Olen lukenut, että iPhonesta pystyisi tulostamaan suoraan HP LaserJetiin kopioimatta materiaalia ensin tietokoneeseen. Tiedonsiirron pitäisi tapahtua langattomasti (WiFi?). Pitääkö tulostin olla kuitenkin kytkettynä tietokoneeseen vai riittääkö, että tulostimeen ja puhelimeen on kytketty virta? Tosin minulla on pari tietokonetta kytkettynä verkkokaapelilla reitittimeen, joka on puolestaan kytketty verkkokaapelilla taloverkkoon. Reititin luo myös langattoman verkon asuntoon ja sen kautta päivitän puhelimeni ohjelmistoa. Vaaditaanko reititintä, kun puhelimesta halutaan tulostaa HP:n tulostimelle vai pitäisikö reitittimestä katkaista virta tulostuksen ajaksi, ettei se häiritsisi puhelimen ja tulostimen välistä langatonta tietoliikennettä?
-
Minä olen yhdelle tutulle virittänyt tulostuksen iPadista HP:n Laserille. Hänen ainoa nettiyhteys on iPadin mobiili sellainen. Ei siis ole tietokonetta, WLAN-reititintä eikä ADSL:ää tai mitään muutakaan tietoliikennetauhkaa.
Tulostettaessa asetetaan iPadista WLAN (oletuksena poissa, koska ei ole mitään verkkoa kotona) ja hotspot päälle ja sitten käynnistetään tulostin, joka on konffattu yhdistymään iPadin hotspotiin (iPad siis antaa HP:lle IP:n yms.). Tämän jälkeen voi tulostaa iPadilta suoraan HP:lle.
Ainoa asia, mikä hommassa meni pieleen, oli liian halpa Laser. Tulostimessa ei ole omaa näyttöä ja nappuloita säätämiseen eli sitä ei voi konffata ilman Winukkaa (Mac kai myös tuettu). Konfigurointi piti tehdä siten, että minun Linux koneessasi ajettiin virtuaalista Windowsia, jolle vielä tarvittiin printterin USB-yhteyden lisäksi WLAN USB-tikkukin. Kyseisen HP:n webbihallinnasta piti myös erikseen sallia langaton tulostus.
Yllä kuvattu viritys ei sovellu sinulle, jos kerran tulostin on jo verkossa ja käytössä. Kokeile ensi alkuun sallia tulostimesta AirPrint. Tämän jälkeen tulostin ja iPhone täytynee vielä saada samaan WLAN verkkoon.