Nyt tuli kyllä muistoja mieleen (Philips Videopac)
-
Tämä oli eka pelikoneeni. Munchkinia tuli pelattua paaaaljon
Joikathan tuossa hajosi heti. Ei mikrokytkimiä, vaan kalvoviritelmät niissäkin käytössä.
-
Minä en saanut ostaa (siis ruinata muiden maksettavaksi) moista, koska se hajottaa television! Näin olivat äidin työkaverit kertoneet, jep jep.
Tällä herralla oli täälläpäin kodinkonemyymälä, jossa Philips Videopacilla sai pelata.
-
Ellei ollut todella halpistelkku niin olisi varmaan kone hajonnut aiemmin kuin telkku.
-
Äitini peloteltiin tyyliin kuva palaa kiinni ja vaikka mitä. Ongelma ratkesi jokunen vuosi myöhemmin osta(tutta)malla oma töllö. Siihen tosin tuli kiinni Commodore 64. Konsolihankinnat saivat odottaa Super Mario Worldia eli aika monta vuotta.
-
No kuvan "palamiseen" kiinni olisi vaatinut pikkasen vanhan töllön. Samalla tavalla se YLEn testikuva olisi voinut palaa ruutuun kiinni.
Toki kun ne toiset vanhemmat sanoo niin .........
-
@marko-forssell sanoi ryhmässä Nyt tuli kyllä muistoja mieleen:
No kuvan "palamiseen" kiinni olisi vaatinut pikkasen vanhan töllön.
Onnistuin kyllä plasmaanikin käräyttämään parin pelin statustekstit yms. pitkäksi aikaa.
Olen pelatessa käyttänyt hiukka vähemmän virtasyöppöä tilaa kuin leffoja katsoessa. Valkoinen on hiukka likaisempaa yms.
Ja myös kuvamoodi on toki eri eli siis gaming, joka on olevinaan optimoitu peleille (viive taitaa olla 30 ms tienoilla). Toki minä olen leffapuoleltakin ottanut pois kaikki kuvan"parannukset" HDMI.n osalta. Ei siihen Blu-ray kuvaan enää saa koskea.
Kolmas pelatessa käytössä oleva juttu on orbiter, joka hieman siirtää kuvaa tietyn ajan kuluessa. Tämä oli käytössä muulloin kuin dot-in-dot modessa. Toimi siis hyvin alle fullHD resoisten pelien kanssa.
Ostettuani Switchin, en tajunnut tätä. Switch kun puski fullHD kuvaa, ei orbiter asetuksillani tehnyt mitään. Pitkien Zelda ja Mario sessioiden jälkeen kyseisten pelien statustiedot kämähtivät näytölle. Näkyivät tosi pahasti esim. tasaisella vaaleansinisellä taustalla.
Ajoin ensin pari iltaa jotain värinvilkutinta (testi- ja kalibrointilevyltä), jotta pahin jymähdys poistui. Vuosi kai meni, että ns. palamiset katosivat kokonaan.
Nykyään orbiter on pelatessa päällä kaikilla resoluutiolla. Leffoja katsoessa poissa toki.
Samalla tavalla se YLEn testikuva olisi voinut palaa ruutuun kiinni.
Kuka katsoo kymmeniä tunteja testikuvaa?
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Nyt tuli kyllä muistoja mieleen:
Onnistuin kyllä plasmaanikin käräyttämään parin pelin statustekstit yms. pitkäksi aikaa.
Eikös tuo ollut alkuaikojen plasmojen "ominaisuus"?
Kuka katsoo kymmeniä tunteja testikuvaa?
Ei välttämättä kukaan kunhan se telleevisio oli vain päällä.
-
Eikös tuo ollut alkuaikojen plasmojen "ominaisuus"?
En tiedä ja omani on lähinnä loppuaikojen plasma. Plasmoissa palaminen ei kuitenkaan ole samalla tavalla lopullista kuin kuvaputkinäytöissä.