Postittelua

• Tuli taas paketti Jenkeistä (lähti 16.12 ja Suomeen saapui viime viikolla) ja samanarvoinen kuin ennenkin mutta tälläpä kertaa piti maksaa tullia (reilut 5 egeä) ja vielä maksaa postille (vajaa 3 egeä), erona että USPS toimitti paketin kun tällä kertaa posti toimittaa sen (eli pitää raahautua toiselle puolen kaupunkia noutamaan paketti mitä todennäköisimmin).

• Et sinä mitään tullia maksanut. Ja jos tavaran arvo (siis ilman postikuluja) oli alle €22, maksoit ALVin turhaan. Samaten Postille karhunpalveluksesta.

Pakettiisi sovelletaan hyvin varmasti (maahansaapumispäivä jouluaattona tai myöhemmin) vaihtokurssia 1.2166 eli $26,75 arvoinen tavara piti saada veroitta läpi.

Jos Posti tyssi homman, valita sinne.

• Puketin arvo kaikkine maksuineen (ml. mitä täällä nyhdettiin) meni lähelle 60 euroa ja vielä viime vuonna puketti oli Nousevan auringon maassa josta sitten kului viikko ennen saapumista Stadiin josta se sitten matkaa minulle (eli lähimpään postiin todennäköisesti).

Ei näistä ota selvää kun ~samanarvoinen paketti viime vuonna ja aiemmin meni ilman lisäkuluja (ei tulleja eikä Postin maksuja vaikka oli Postin kuljetettavana (pre-Corona)) kun nyt sitten piti maksaa vajaan kympin edestä lisää. Ainoa ero on että viimeksi USPS lähetti paketin Saksanmaalle josta se sitten tuli Suomeen kun oli tulli-ilmoitus tehty.

Postin kirjeessä ei ollut muuta kuin että paketti on tullut ja tee tulli-ilmoitus ja maksa mahd. verot jne ja ohjeet miten tuo tehdään ja tullaustoimeksianto Postile jollei itse halua tehdä sitä ja samma på svenska.

• Ehkä sait puketin viimeksi vahingossa ilman mätkyjä.

On minullekin tullut mätkyittä USAsta metri kertaa metri pahvilaatikko, jossa lukee tullikupongissa $200. Niin rehellinen en ole, jotta olisin kyseisestä tapauksesta valittanut.

Sääntö on helppo: jos tavaran arvo ilman postikuluja on alle 22 €, ei mene mätkyjä. Tullia menee yleensä vasta 150 € jälkeen (riippuu arvonlisäveroluokasta).

• No kumminkin jonkun maksun (vajaat 10% kokonaishinnasta eli hinta+pkt) Tulli halusi tällä kertaa kun puketti ei käynyt kääntymässä Saksanmaalla ja Posti halusi sitten omat fyffensä ja silti minun pitää vaivautua käymään Postissa hakemassa puketti (tuli lappunen tänään että saatavilla huomenna klo 15 jälkeen) joka ei todellakaan nappaa näillä pakkasilla.

Ei myöskään ole mennyt Tullia kun ~samanlainen paketti on tullut Coronaa edeltävänä aikana.

Kumminkin ei maksa vaivaa alkaa kyselemään miksi nyt näin kun aikaisemmin meni noin.

• Kauan sitten jokin pakettifirma viritteli verokusetusta pitämällä asiakkaiden USA paketteja kuukauden varastossa Saksassa. En enää muista, että huijasivatko sekä valtiota että asiakasta, minulla oli kai kahdesti moisessa paketti jumissa.

Saattoi olla tapaus, jossa Suomen posti hävisi USA:n postipakettien käsittelyn jollekin kotimaiselle veijarille. Onneksi otti ja loppui kai vuodessa.

Toinen koijari ketjussa oli muistaakseni nimeltään Fillarilähetit. Eiväthän ne Espooseen saakka jaksaneet polkea, itse sain hakea paketin Helsingistä.

Joku minulle ala-arvoista palvelua antanut huuhaakuriiri laski kerran verot pieleen (ainakin minun osaltani, en tiedä mitä valtio sai). Minun olisi oikeasti pitänyt maksaa ALV ja tullit n. 500 eurosta, mutta ne mokasivat ja laskuttivat minua n. 500 markasta, en valittanut. Saattoi olla tuo alussa mainittu paketinseisottaja.

• Sain paketin eilen, tosin piti muutama minuutti odotella kun Keskon postipisteessä olevat myyjät etsivät pakettia kun jossakin oli tiedot päin peetä (sinällään ei mitäään uutta).

• Seuraava paketti (eri lähettäjä ja rutkasti arvokkaampi) tulee Kiinan kautta ja ei muistikuvaa että kuinka paljon se maksoi eli jos pitää taas maksaa tullille (köyhälle valtiolle) niin sitten joutuu tekemään pikkasen kaivelua että saa arvon selville (verkkopankkikaan ei juuri auta kun maksamisesta on jo "muutama" kuukausi vierähtänyt).

• Heinäkuussa helpottaa sinulle tämä vaikea 22 € kuvio, siitä lähtien maksat aina kaikesta EU:n ulkopuolelta tulevasta.

• @mikropiltti

Se jää nähtäväksi että mitä tapahtuu sen jälkeen eli tuleeko suoraan (Postin käsittelyyn joka oli pikkasen karusti kohdellut Hämisstä äskettäin) vai käykö kääntymässä esim. Saksassa.

• Eka paketti joka tuli Kengurumaasta ja kävi Kiinan ja EU-maan kautta kääntymässä ennen tänne eksymistä ei tarvittu tullata tai maksaa Postille fyffeä. Toinenkin on tulossa (Postin pitäisi jakaman sen kotiin jonain päivänä klo 8-16 välillä muuten sen saa sitten postista).

Ota näistä nyt sitten selvää.

• YLE: Miljoonien nettitilausten tullaamisesta on tulossa jättimäinen pakettihärdelli kun laki muuttuu – Posti haluaa laajentaa reviiriään, mutta VM ei suostu

Tullauksen voi hoitaa myös jatkossa itse

Hyvä ettei laillisteta pakollista välistä vetäjää (valtion lisäksi 😬 ) tuohonkin. Tullauksen on todellakin voinut hoitaa itse iät ajat. Aiemmin marssimalla postitullikamariin ja nyt jo vuosia tullin webbisivuilla.

• Posti on sitten kiva, eilen Postin botti kehotti maksamaan tulevan paketin tullit jne OmaPostissa ja sitten sulkeissa muistutti että palvelu on maksullinen (eli maksaa maksut pariin kertaan). Ei todellakaan tule tapahtumaan vaan maksan tullit sitten kun (valitettavasti) UPSista ilmoittelee siitä.