jäähyväiset hyvin palvelleelle ICL näppäimistölle

• Loiskahti hiukka maitoa näppikselle ja se ei siitä selvinnyt. Kaikki muu tuntuu toimivan paitsi kursori oikealle, vasemmalla ja alas. Kursori ylös siis toimii.

Ei auttanut näppäimistön purkaminen, putsaaminen, kuivaaminen, jne. Melkoinen rumba oli vaan sama vika jäi. Se siitä sitten, vuonna 1993 viikolla 35 valmistunut näppäimistö tuli tiensä päähän. Hyvin palveli, R.I.P.

Oli aikoinaan kallis näppis, minulle se tosin tuli käytetynä. ICL (Isänmaallinen Compuutteri Liike) mainosti pyöristettyä maadoitettua välilyöntinäppäntä. Oli se alta maadoitettu, tosin itse välilyöntinäppäin ei sähköä johda ainakaan yleismittarin mukaan. Hyvä tuntuma oli kyseisessä näppäimistössä, hiukka jokin tai jotkin näppäimet tosin jo piiputtivat satunnaisesti.

Nyt on alla hiukka mopompi malli samasta, ICL siis edelleen. Jäykemmän oloinen tapaus (voi olla alkukankeutta vuosien käyttämättömyyden jälkeen), tuntuu kuitenkin toimivan OK. On 31 viikkoa vanhempi kuin aiempi. Siis täyttää reilun viikon kuluttua 28 vuotta!

Ja PaPeRin on turha kuolata, vielä riittää minulla Winukkavapaita PS2/-näppiksiä. Pitää tosin varoa maitoa näemmä, colaa (sokeritonta) ei niinkään.

• Älähän sano. Säilytät jossain varastossa ja menevät kaikki kerralla, jonkin accidentin takia 😉

• Voipi olla, suurin osa näppiksistä on kellarikomerossa pahvilaatikossa. Ehkä ne täytyy pakata vedenkestäviin asbestipusseihin.

Kotona kokoelmasta on kuitenkin mm. yksi Model F XT -näppis ja kolme model M -näppistä. Sekä se nyt tiensä päähän tullut Model M, joka suuntaa SERiin.

https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_keyboard