jäähyväiset hyvin palvelleelle ICL näppäimistölle

• Loiskahti hiukka maitoa näppikselle ja se ei siitä selvinnyt. Kaikki muu tuntuu toimivan paitsi kursori oikealle, vasemmalla ja alas. Kursori ylös siis toimii.

Ei auttanut näppäimistön purkaminen, putsaaminen, kuivaaminen, jne. Melkoinen rumba oli vaan sama vika jäi. Se siitä sitten, vuonna 1993 viikolla 35 valmistunut näppäimistö tuli tiensä päähän. Hyvin palveli, R.I.P.

Oli aikoinaan kallis näppis, minulle se tosin tuli käytetynä. ICL (Isänmaallinen Compuutteri Liike) mainosti pyöristettyä maadoitettua välilyöntinäppäntä. Oli se alta maadoitettu, tosin itse välilyöntinäppäin ei sähköä johda ainakaan yleismittarin mukaan. Hyvä tuntuma oli kyseisessä näppäimistössä, hiukka jokin tai jotkin näppäimet tosin jo piiputtivat satunnaisesti.

Nyt on alla hiukka mopompi malli samasta, ICL siis edelleen. Jäykemmän oloinen tapaus (voi olla alkukankeutta vuosien käyttämättömyyden jälkeen), tuntuu kuitenkin toimivan OK. On 31 viikkoa vanhempi kuin aiempi. Siis täyttää reilun viikon kuluttua 28 vuotta!

Ja PaPeRin on turha kuolata, vielä riittää minulla Winukkavapaita PS2/-näppiksiä. Pitää tosin varoa maitoa näemmä, colaa (sokeritonta) ei niinkään.

• Älähän sano. Säilytät jossain varastossa ja menevät kaikki kerralla, jonkin accidentin takia 😉

• Voipi olla, suurin osa näppiksistä on kellarikomerossa pahvilaatikossa. Ehkä ne täytyy pakata vedenkestäviin asbestipusseihin.

Kotona kokoelmasta on kuitenkin mm. yksi Model F XT -näppis ja kolme model M -näppistä. Sekä se nyt tiensä päähän tullut Model M, joka suuntaa SERiin.

https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_keyboard

• Nyt on alla hiukka mopompi malli samasta, ICL siis edelleen. Jäykemmän oloinen tapaus (voi olla alkukankeutta vuosien käyttämättömyyden jälkeen), tuntuu kuitenkin toimivan OK. On 31 viikkoa vanhempi kuin aiempi. Siis täyttää reilun viikon kuluttua 28 vuotta!

Kyseisellä näppiksellä tulee liikaa typoja, lienee likaa kertynyt liikaa joihinkin paikkoihin. Pitäisi etsiä kellarista joku parempi yksilö.

Polkaisin nyt kuitenkin ukkosta uhmaten Verkkikseen ja ostin tällaisen:

0_1628779150183_3439d04a-16a1-4432-a661-8bd6a155010c-image.png

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/70726/qkbvx/

Kyseessä on mekaaninen perusnäppis mallia TKL.

Lootan mukaan vaatii Winukan, Linukalla tosin näpyttelen. Ehkä fn namikan takana olevat humpatirallaa toiminnot vaativat Winukan. Tosin ainakin fn F12 toimii, disabloi Winukka lippunäppäimen.

Kolme nappia ovat pimittäneet: print screen, scroll lock ja pause. Ne ovat fn:n takana napeissa insert, home ja pg up. Ei hyvä.

Logitechia ei ainakaan tässä näppiksessä sentään enää vaivaa aivopieru nimeltä insertin poistaminen!

Print screeniä käytän vaan jostain syystä se ei ole viime aikoina suostunut kuvankaappausohjelmaa käynnistämään kuin satunnaisesti. Aluksi toimi OK, joku hämärä vika vaivaa. Itse print screen näppäin kyllä toimii (jopa uudessa näppiksessä).

• Tällaisia humppatoimintoja tarjoaa Winukassa kuulemma:

Fn+F1 - Home
    Fn+F2 - Task View
    Fn+F3 - Search
    Fn+F4 - Calculator
    Fn+F5 - Media Player
    Fn+F6 - Previous Track
    Fn+F7 - Play/Pause
    Fn+F8 - Next Track
    Fn+F9 - Mute
    Fn+F10 - Volume Down
    Fn+F11 - Volume Up
    Fn+F12 - Windows Key Lock

ESC - Fn Key Lock
    INS - Print Screen
    HOME - Scroll Lock
    Page Up - Pause/Break

• @mikropiltti

On näköjään mallia ohut.

Ainoa näppäin jota minä kaipaisin perusnäppäinten lisäksi olisi koneen nukutusnäppäin (ei toki nykyisellä koneella kun näyttis vetää tiltit herätyksen jälkeen).

Logitechin navigaattorissa oli semmoinen hieno näppäin jolla sai F1-jne näppäimet pois käytöstä (kait siitä joku hyöty oli, hiukka hankalaa päästä esim. BIOSiin tai aloittaa Windowsin asennus jos funkkart ei toimi) ja samaisessa näppiksessä ja MSn Internet Keyboardissa noi Media Player jne toimi ilman Fnää (kun ei edes ollu semmoista).

• Ei ole mitenkään ohut mielestäni. Ja ihan hyvältä kirjoitusnäppikseltä tämä tuntuu.

Muistelen joskus duuniin eksyneen näppiksiä, joissa oli kolme näppäintä liikaa (tässä siis kolme liian vähän samoilla tienoilla). Näppäimet oli muistaakseni tungettu siihen normaalisti vapaaseen väliin eli kursoreiden päällä olevan 3 + 6 näppäimen ryhmän väliin.

Arvaa paineliko useri(t) vahingossa sleepiä ja sitten kirosivat.

Itse en kaipaa sleepiä juuri mihinkään, tulee mieleen vain luuri ja tabletti. Tämä Linux kone on aina päällä ja sitten muut koneet ja pelikonsolit sekä töllöt jne. sammutan aina kokonaan. Lopuksi jatkoroikasta virta poikki, naps!

• @mikropiltti

Kuvakulman takia näyttää kuin se olisi tosi slimmi mutta verkkiksen kuvat näyttivät että se on normipaksuinen.

• Print screeniä käytän vaan jostain syystä se ei ole viime aikoina suostunut kuvankaappausohjelmaa käynnistämään kuin satunnaisesti. Aluksi toimi OK, joku hämärä vika vaivaa. Itse print screen näppäin kyllä toimii (jopa uudessa näppiksessä).

Boottasin koneen kernel päivityksen jälkeen ja nyt homma on taas toiminut OK.

Näppiksessä on sellainenkin moka, ettei caps lockia ole madallettu oikeasta laidasta. Madallus melko varmaan estäisi jokusen caps lockin virhepainalluksen. Sitten vielä caps lock led on niin lähellä insert nappulaa (näkyy kuvasta), ettei sitä minun kirjoitusasennosta edes näe.

Muuten hyvä näppis.