Starships Unlimited 3.0



  • Tuli eilen asennettua tuo Win10lle (vaikka peli on tehty silloin kun W9x oli in ja XP juuri tullut) ja olin täysin unohtanut kuinka huono se on etenkin jos sattuu joutumaan universumin laidalle missä ei ole juuri muita systeemejä lähellä eli ei juuri ole tuloja eli mitään ei pysty rakentamaan vaan kituuttelee eteenpäin ja tutkii asioita jotka parantaisivat elämää (jos olisi vain rahaa rakentaa niitä). Kirsikkana kakun päällä tekoälyllä on alkuun etulyöntiasema kun ne saavat enemmän systeemejä haltuunsa ja pystyvät asuttamaan muita planeettoja (toki ei tuo sinällään niitä auta kun ne ei juuri panosta talouteen).

    Tutkiminen on sinällään ok mutta kun vain 1 asia kerrallaan ja ekan aseistuksen jälkeen jokainen lisätutkimus aseista antaa penalttia (lisää aikaa tutkimukseen joka muutenkin on hidasta vain yhdellä planeetalla (tehokkaimmat aseet saadaan käyttöön (teoriassa kun a. alusten päivittäminen kestää kun jollakin kummalla logiikalla niiden pitää kaikkien mennä yleensä yhdelle ja samalle planeetalle ja b. on kallista) joskus vasta vuoden tutkinnan jälkeen (riippuen kuinka monta labraa (aiheuttaa kuluja) on ja salliiko tulot kouluttaa populat muihin tehtäviin (eräs pelin tyhmyyksistä on että jos popula on koulutettu niin saa vähemmän tuloja)), toki pelissä on yleishyödyllistä tutkimistakin aina tietokoneista vaikka mihin hilavitkuttimiin (planeetoille ja aluksille) ja muihin alusluokkiin kuin piskuinen Scout MUTTA pelin ekonomia ei oikein mahdollista suurempia alusluokkia kuin Gunboatin (Corvette maksaa pari tonnia, Frigate reilut tuplat mitä Corvette ja sitten siitä seuraavat maksaa omaisuuksia (ja varustaminen kestää ikuisuuden) eli laivasto on liuta Gunboatteja, muutama hassu Scoutti ja pari Corvettea).

    Tekoäly on persiistä eli jos noudattaa eri filosofiaa niin alkuun ollaan ystävällisiä kunnes jonkin ajan kuluttua alkaa tulla uhkailuja kunnes ollaan sodassa ja sitten jonkun ajan kuluttua ehdotetaan rauhaa ja siitä jonkun aikaa niin ehdotetaan hyökkäämättömyys sopparia kunnes sykli alkaa alusta eli uhkaillaan, rikotaan sopimus, jne. Valitettavasti samaa filosofiaa noudattavat ei ole paljon parempia vaan sieltäkin suunnalta tulee uhkailuja kunnes muodostetaan allianssi ja jonkun aikaa sen jälkeen federaatio.

    Taistelut ei ole kovin kummoisia kun ne on mallia ammutaan (osutaan tai ammutaan ohitse) ja siirrytään toiseen paikkaan josta taas ammutaan ja taas siirrytään kunnes kohde on tuhottu jonka jälkeen laivasto kysyy 1 kerrallaan että mitäs tehdään seuraavaksi ja jos on ~20 alusta niin siihen saa aikaa kulumaan (ellei halua kaikkia menemään samaan paikkaan).

    Jos 3.0 vertaa edeltäjäänsä (2.x) niin uudempi tuntuu roskalta.