Juttuvinkki: Ergodox EZ näppäimistö

• Bitissä on arvosteltu jos jonkinmoista ergonomista- ja pelinäppäimistöä, mutta tämä aivan ylivoimainen näppis on tainnut jäädä pois laskuista.

Kyseessä on yhteisöllinen avoimen lähdekoodin ja avoimen raudan (Arduino-klooni) projekti, jota saa myös kaupallisesti. Se on täysin muokattavissa tavallisilla Cherry MX kytkimillä ja selainpohjaisella editorilla, sekä tietenkin C-kielellä. Taustavalot, näppäinkartat, makrot, kaikki. Lisäksi se on yksi harvoista oikeasti ergonomisista näppäimistöistä, joka ei perustu kirjoituskoneesta perittyyn epäsymmetriseen vinoruudukkoon.

https://ergodox-ez.com

• @shinxis sanoi ryhmässä Juttuvinkki: Ergodox EZ näppäimistö:

https://ergodox-ez.com

Tuossa lienee vaan yksi iso vika - en osaa kirjoittaa sillä kunnolla. En myöskään oppisi, koska joudun käyttämään näppäimistöjä monessa eri paikassa / erilaisilla laitteilla.

Tykkään kyllä siitä, ettei minulle 101% turha numeronäppis ole tilaa viemässä. Itselläni on tenkeyless malli, johon saisi erillisen numpadin kummalle laidalle tahansa. 10kl näppis on ergonomisempikin, koska rotan saa lähemmäs kättä.

PS: alla näkyväkin oli mahdoton satunnaisesti käytettynä

0_1613468803036_6b40514f-6d9b-441e-9328-db58c4e5cc83-image.png

• @mikropiltti sanoi ryhmässä Juttuvinkki: Ergodox EZ näppäimistö:

PS: alla näkyväkin oli mahdoton satunnaisesti käytettynä

Joo itekkin tuli tuollaista käytettyä kerran ja ei ollut mukava käyttää kun on tottunut siihen perinteiseen näppäimistöön.

• Kitketäänpäs vähän ennakkoon luulemisia useamman vuoden kokemuksella.

Ajatus, että ”Käytän 1870-luvulla kehitettyä ja sen ajan mekaniikan rajoittamaa näppäimistöä, koska en usko oppivani anatomisesti luonnollisempaa liikerataa” ei varsinaisesti ole se mitä Mikrobitiltä yleensä haetaan 😃

Ergodox-näppäimistöillä on aktiivinen harrastajakunta, ja ne ovat yhteisöllinen projekti, joka on vuosien saatossa kehittynyt valmiiksi tuotteeksi. Kysyntää sille siis on, eikä se ole yhden valmistajan ohimenevä erikoisuus. Sen voi tehdä myös kokonaan itse; jopa 3D-printattavat kuoret on ladattavana netistä.

Pääsyy omaan ostokseen oli se että saan kustomoidun näppäinjärjestykseni helposti myös työkoneeseen ilman asennuksia tai testaamista sekä satavarmasti toimivana. Sama fyysinen näppis siis toimii kaikkialla asetuksia lennosta vaihtamalla.

Näppäinjärjestykset menee vähän aiheen sivuun, mutta mainittakoon, että qwertyhän on tarkoituksella mahdollisimman hidas kirjoittaa, jotteivät kirjoituskoneen hakaset menisi jumiin. Suomen kielessä 10 yleisintä kirjainta (kotirivi) kattaa 80% painalluksista, ja jo 70%:iin päästään 8:lla, eli liikuttamatta sormia paikoiltaan ollenkaan. Sitten vielä vokaalit ja konsonantit eri käsille, niin avot. Nopsa oppia ja kirjoittaa, vähemmän virheitä, eikä läppärissäkään viistoruudukko häiritse enää niin paljon. Puhumattakaan puutuneista sormista.

Eri layoutit ja etenkin eri näppäimistöissä EIVÄT juurikaan mene sekaisin. Samalla lailla kuin vieraiden kielten opiskelu ei huononna äidinkieltä. Tämä oli vähän yllätys itsellenikin.

Puoliso on hirmu nopea ja pitkän linjan kirjoittaja tuolla kuvassa mainitulla halkaistulla norminäppiksellä. Itselleni ei toimi ensinkään, ne ruudukot asettuu vielä huonommin kuin tavallisessa näppiksessä.

Tenkeyless-näppiksiin saisi periaatteessa numpadin myös siihen toisen käden kirjainten päälle, samalla tavalla kuin oli aikanaan läppäreissä tapana. Vaan eipä ole enää, ja väitän sitä vinoruudukkoa syypääksi. Jos vino numpad ei toimi, niin miksi muutkaan? Tai olisi sitten edes symmetrinen.

Näitä halkaistuja näppiksiä on vaikea käyttää yhdellä kädellä. Laiskoja hetkiä - tai kiireisiä kahvihetkiä - varten voi olla tarpeen peilaustoiminto. Itse peilaan lähinnä nuolinäppäimet silloin tällöin.

Yksi tämän valmistajan heikkouksista on omasta mielestäni nuo mukana tulevat näppäinhatut, joissa on turhan teräväreunaiset ja kapeat näppäinprofiilit etenkin peukaloille. Itse tykkään esim. Applen läppäreiden leveistä tasaisista napeista, joita voi painaa myös näppäinten välistä kaksi kerralla pohjaan. Onneksi näppäinhatut on vaihdettavissa.

Jos parantaa pitäisi, niin peukalonapit saisi olla hitusen lähempänä, ja pikkurillin rivi vähän alempana, mutta jokatapauksessa paras näppis mitä tällä hetkellä rahalla saa (Ergodox EZ tai tuo sen uusintapainos Moonlander).

Olisinpa itse aiemmin kuullut tästä..

• Toki tuota voi oppia käyttämään jos haluaa mutta ainakin minä haluan näppiksen missä on kunnon nuolinäppäimet (autopelien pelaaminen ilman nuolinäppäimiä olisi hankalaa ja vaatisi peleissä uudelleenkonfigurointia).